• mas

Tips och råd inför potträning tas tacksamt emot

Ja som trådstarten lyder så behöver jag tips och råd inför potträning.
    Har tänkt att börja potträna min äldsta tjej (22månader) men hur gör man?
    Hon säger oftast till innan hon bajsar och kissar, men har inte förstått riktigt vad man har pottan till.

Hur har ni gjort för att undvika olyckor i exempelvis soffan eller andra möbler?

så kom med era bästa råd och tips Glad

• Svar på tråden Tips och råd inför potträning tas tacksamt emot
  • Novaliesmamma

*puffar*

Jag ska också börja pottträna min dotter :) Behöver så mycket tips och råd som möjligt :)

• mas

Finns det ingen som har något bra tips eller råd att ge?

• kvinna79

puff, puff. min dotter är också 22 månader, men hon säger inte alls till när det är dags. jag vill cokså ha tips

• norrlandsflicka

Här går det inte så bra med pottränandet. Sonen är 2 år och 2 månader. Prövade en dag att köra utan blöja på förmiddagen. Först kissade han på pottan, rätt mycket. Sen gick han omkring i kalsonger ett tag, gick också bra. Sen ville han sitta på pottan. Gjorde han en stund tills han sprang upp och kissade 3 pölar på golvet. Sen blev det 3 kalsongolyckor varav en när han satte sig på pottan och kissade innan jag hann dra ner kalsongerna. Han kissade inte i sofforna eller så och sa då till när han hade kissat. Gav upp efter sista golvolyckan och satte på han blöja igen.
    Han tycker ju om att sitta på pottan, ibland. Sen verkar det ju som han har stor blåsa när han kan kissa så mycket på så kort tid.

Jag tror det viktiga är man tar det i deras takt. Nu när vi körde blöjfritt så ville han det, han fick ha sina fina nya traktorkalsonger jag köpt åt honom.
    Sen är han jättestolt varje gång han kissar i pottan. Vi har inte lyckats få honom bajsa i pottan än. Pottränar inte varje dag, frågar om han vill gå på pottan. Vill han så tränar vi, annars inte.

• Bambusa

prova om barnet är moget först, fråga om h*n vill sitta på pottan i samband med blöjbyte.. om man är snabb upp nr dom vaknat på morgonen kan man få ur dom mkt kiss..  efter dom ätit kan de komma.. men dr emellan kan va svårt, beror på barnet, min dotter får man inte tjata på,då blir hon arg och vill inte gå på pottan =kommer i trosorna..  hon säger till med kiss, men har proble med att hon inte vill bajsa, har varit väldigt förstoppad, men äter nu medicin mot de, men hon får bajsa var hon vill bara hon låter de komma ut.. lättast är ju å pott trna på sommarn, när man är ute mkt och dom kan gå lättklädda..en nerkissad overall i 10minusgrader är ju inte så kul.. 

vi har haft pottan sen dottern va 6månader, då satt hon på den, men de kom inget, sen kissa hon lite då och då på den.. vid 2år fick hon uvi, då va de skönt att hon fixade å sitta på pottan, så dom fick ett urinprov..  men de är en bestämd dam som inte vill bli störd i sin lek, så än har hon blöja (2år 9mån) men inte hela dagarna.. ofta är hon torr även nattetid..

• vesslansnedöga

Min dotter är yngre (nyfyllt 1 år.) men tänkte dela med mig ändå om det kanske kan vara till någon hjälp? :)

Jag började med att köpa en sådan här när hon blev 11 månader :  www.busbjornen.se/leksaker/babysaker/babyskotsel/fisherprice-potta-anka-3in1-60_0245

Pottan ger ifrån sig ljud när det kommer något i den då den har sensorer som känner av. Glada melodier spelas och ankan säger "YEAAAJJJ Kvack kvack" och så spelas olika melodier.

Jag började med att ta av henne på underkroppen och och sätta henne på pottan varje gång hon sovit, en stund efter hon ätit och efter lek och ståj! Då hon brukar kissa/bajsa.. Det prickade in en gång, och två.. och nu blir det några gånger om dagen i pottan och några i blöjan. Och dom glada melodierna gör det hela till en trevlig upplevelse för min dotter. Hon blir så himla glad och ser himla mallig ut varje gång! (Och jag ler och säger "Men oj vad du kan!" och klappar händerna och sedan tittar vi i Pottan och hon pekar och säger "Tittah däääääääj!" och jag bekräftar. Ganska överrivet kanske, men det verkar funka ;-D)

Redan efter två veckor så verkade hon ha fått en aning om vad pottan är för grejj så numer går hon och bankar på pottan (hon har inte lärt sig att pricka den med rumpan själv eller få av sig blöjan) när hon vill kissa (Om vi är hemma dvs, och jag inte råkat stänga dörren.). När jag hör slammer på toan får jag springa fort som attans och av med kläderna och visst har det kommit i luften några gånger men vi har kommit en ganska bra bit påväg på bara ett par veckor, och jag tror mycket är tack vare just denna potta. Den är förvisso dyrare än en "vanlig" men värd varenda krona!

=)

• Bambusa

våran melodi potta köptes billigt -i ullared..  finns nya på tradera med, är ju många som köper i ullared å sen lägger ut på tradera..  

• Pluto i Malmö

Vad kostar den i Ullared? Funderar om det skulle locka min tjej att prova. Tänkte potträna henne lite till jul när vi är lediga i 3 veckor. Då är hon 17 månader..

• Bambusa
    Pluto i Malmö skrev 2011-10-11 21:08:38 följande:
    Vad kostar den i Ullared? Funderar om det skulle locka min tjej att prova. Tänkte potträna henne lite till jul när vi är lediga i 3 veckor. Då är hon 17 månader..
    ja, de va runt 50lappen... brukar ligga på tradera för 79kr pluss frakt.. den är skönast tycker dottern..bredare kanter så de går å sitta längre på den.. vid uvi fick hon sitta läänge för å få fram ett urinprov till doktorn.. tror de va 2timmar med nån liten paus när hon stog upp.. men de va iaf de bästa alternativet...  hon sa då inte till när de va på väg, så vi va rädd att de skulle komma på golvet istället, så hon fick sitta å vänta ut kisset..

nu är hon 3år om 2månader, och är inne på pott-träning nummer 3...  har krångel med magen som gör att hon inte vågar och vill bajsa, speciellt inte i pottan..  men nån gång kommer de väl.. nu ska hon börja på dagis nästa månad, så får se, hade hoppas hon skulle va blöjfri då..
Svar på tråden Tips och råd inför potträning tas tacksamt emot