• Noffis

När fäster embryot efter fet?hur tidigt kan man testa??

• Svar på tråden När fäster embryot efter fet?hur tidigt kan man testa??
  • Katten Ceasar

Är det inte ung detsamma som vid et?!

• Fröken N

Jopp!
    Testa tidigast dag 14
    Lycka till
    FN

• Polis

Jag fick oxå samma svar, dvs testa vid dag 14.

Spännande att snart få kissa på stickan. *ler*

Kram

• pemi

Jepp, tidigast dag 14, det är tidigaste testdg som klinikerna rekomenderar. Innan dess kan man inte vara säker på att kroppen bildat tillräckligt med hcg (gravhormon) som ju testen reagerar på.

pemi

• Noffis

ååh jag vill testa redan nu , hi hi ...
    Undrar vem som testat tidigast här av oss på fl och har fått en liten bebis ??...

och när i så fall .. lite nyfiken bara))

kramis

• Poppet

Jag har gjort fet två gånger och fick testdag på dag 18... vet inte om man får rätt utslag innan det, vet däremot att det är olika beroende på vilken klinik man går hos... Vet även att det är assvårt att hålla sig från att tjuvtesta... /Poppet (testdag 2/1)

• RiSti

Dum fråga kanske...men jag antar att man kanske tar proggisar även efter ett FET?

• Fröken N

Det är inte säkert, en del får ta det o en del behöver inte...

• Noffis

go morron ! jag tar inga proggisar , vi tar ingenting..

RiSti; menar du kanske att man kan testa tidigare då proggisarna inte "stör" resultatet

då man inte tar något så är det ju bara kroppens egna hcg som mäts , eller har jag fel ??

dvs om man skulle testa dag 11 t ex och det visade sig vara positivt så måste det väl vara rätt?? man äter ju inga preparat eller tar proggisar?
    kram!

• Fröken N

Det ska vara så JA eftersom du inte påverkar kroppen på ngt sätt.
    Ett + är ju alltid ett +
    Däremot kan det ju visa minus men några dagar senare bli ett +
    Vilken dag är du på nu? Har du testat?

• pemi

Progesteronet kan INTE påverka resultatet på Grav-test. På sahlgrenska tar man tex progestron ända fram tills testdag. Om man får det vid FET tar man ända fram till första vul.

Det som ger utslag på gravtest är hormonet Hcg, anledningen till att man inte bör testa före dag 14 är att kroppen behöver den tiden på sig för att bilda tllräckligt med Hcg för att testet ska ge utslag. Hcg ökar succesivt vid en graviditet.

Vid ET har man ju desutom tillfört Hcg i form av äggmognadssprutan (pregnyl, ovitrelle), testat man för tidigt då så kan sprutan ge falst positivt. Men vid FET är det ju falska negativa test man vill undvika, varför riskera att bli besviken när man kan vänta ett par dagar extra och VETA att testet är tillförlitligt...

Lycka till!

pemi

• lys

Noffis; jag testade på dag 9 vid vanligt ivf och fick en liten bebis.
    Nu har jag gjort syskonförsök med ostimulerat frysförsök och testade positivt på dag 9 igen, är i v21.

Svar på tråden När fäster embryot efter fet?hur tidigt kan man testa??