• Anonym (Säkert)

Fler som kör med säkra perioder?

Hej! Jag vet att det inte ses som ett säkert preventivmedel, och denna tråd handlar inte om den aspekten. Däremot är vi flera som faktiskt använder metoden, och jag tänkte att vi kanske kan samlas här och diskutera och utbyta erfarenheter etc. Själv kombinerar vi ägglossningstester och tempning (tar febern). Detta då jag inte tål hormoner och fick ta ut spiral pga Livmoderinfektion. Är det fler där ute som använt/använder metoden?

• Svar på tråden Fler som kör med säkra perioder?
  • Anonym

Vi använde den ett tag, då jag inte mådde bra av p-piller. Vi gick bara efter mensen. Visste så klart att det inte var helt säkert, men vi tyckte inte det skulle göra så mycket om jag blev gravid heller för vi hade så smått börjat fundera på barn och varit ihop i många år, så vi var beredda att chansa. Funkade drygt ett halvår, sedan blev jag gravid.

• Anonym (blivande mamma)

Jag mådde dåligt av hormoner, och fick järnbrist av kopparspiral och pesar blev dyrt och ganska tråkigt. och kondom funkar inte lika bra för min del, om det ska bli skönt också.

Jag har lärt mig att hålla koll på mitt sekret istället, och vet precis när jag har ägglossning. Dock är man ju fertil även innan och det vet man ibland först efter. De dagar jag vet att jag varit fertil har vi använt kondom. Jag blev dock gravid, efter ca 4 månader, vilket inte gjorde så mycket tyckte vi.

Tror att det är mer safe ju äldre (och mindre fertil) man blir. Jag är 26 och sambon 29... Men jag är ändå glad att jag lärt mig hålla koll på kroppen! Billingsmetoden om någon är nyfiken, dock finns det inte så mycket bra på internet.

• Anonym (Säkert)

Okej, så ni blev gravida ändå... Hur lång tid innan ägglossningen hade ni samlag utan kondom? Vi kör på 7 säkra dagar men jag börjar undra om det är för lite? Hur länge lever spermier? Trodde Max 5 dar...

• Anonym

Har använt det (eller billingemetoden eg.) under totalt ca 3 år. Inte blivit oplanerat gravid. Barnen har sedan blivit till på försök 3,2 resp 2 när vi velat bli gravida.

Första gången jag blev gravid oplanerat hade vi sex tre dagar innan ÄL men det resulterade i ett tidigt missfall. Sen var det safe ytterligare tre månader och sen bestämde vi oss för att det var dags och jag blev gravid på första försöket :)

Jag har också hört 5 dagars livslängd på spermier så 7 dagar innan ÄL är nog bra, MEN om cykeln ändras vet man ju inte längre, om exv ÄL kommer tidigare än väntat. Min mens brukade vara ca 5-6 dagar, sen max fyra dagar utan kondom, kondom fram till ÄL och 1-2 dagar efter och sen utan kondom fram till nästa mens. Dagarna efter ÄL känns alltid tryggast. Jag har ÄL på dag 14-15 och min cykel brukar vara mellan 25-27 dagar.

Jag funderar på om man vågar lite på denna metod sen när bäbisen kommit och det kanske inte är så lägligt att bli oplanerat gravid igen, men jag vill absolut inte ha hormoner igen...

• babbsan7273

använder den och det går bra, kaninte heller äta p-piller och sist jag hade spiral så blev jag gravid ändå.
    Det går bra med säkra perioder för jag vet när jag har ägglossning men det är ju inte 100% säkert direkt. Vi planerar dock att skaffa en nr 4 så blir jag gravid så blir jag...

• Anonym (Säkert)

Anonym (inlägg4): hur funkar det exakt med billingmetoden? Har koll på sekret etc, men när i cykeln börjar du skydda dig? #5: låter ungefär som vi gör, men jag har lätt pco (svårt att få ägglossn) och därför typ aldrig korta cykler. Har även gått med Livmoderinfektion och klamydia en längre tid, så jag borde inte vara superfertil, snarare tvärtom. Babbsan: ja men om ni ändå vill ha en till är det ju ingen fara om du blir gravid.

Jag började hålla koll i december, så jag har uppskrivet för ca 9 månader. Det är grymt häftigt att kunna se på sitt sekret vart i cykeln man är, och när man börjar närma sig ÄL och bör undivka sex/skydda sig, om man inte vill ha barn. Även om man har en lång cykel skulle jag rekommendera att hålla koll, iaf under en tid, för att lära känna sin kropp bättre. Och att fundera på konsekvenserna av en ev graviditet ändå.

Rekommendationen enligt billing, så vitt jag vet, är att man max ska sex varannan dag, för att sekretionen inte ska bli "störd" av sperma. Dagarna innan ÄL brukar kallas våta dagar, eftersom flytningen är mer vattning och riklig då. Då ska man vara helt avhållsam tills efter ÄL, vilket ju märks på segt, trådigt sekret. Efter ÄL kan man ha sex oftare om man vill, men inte alls under mensen, eftersom en tidigt ÄL kan döljas då.

Svar på tråden Fler som kör med säkra perioder?