Förskolor i Tullinge
Nån som bor i Tullinge och har erfarenhet av olika förskolor i Tullinge som man kan utbyta tankar med.
Nån som bor i Tullinge och har erfarenhet av olika förskolor i Tullinge som man kan utbyta tankar med.
Vi bor i Tullinge. Våra barn går på Bäverhyddan.
Vi funderar på Römossen
Jag har aldrig varit på Römossen.
Bäverhyddan är helt nybyggd med fokus på barnens upptäckarglädje. De har massor av annorlunda upptäck-själv leksaker/stationer. Alla ytor får användas av alla barn, men de har grupparbeten på olika sätt. I like!
Fröhuset har jag besökt. Gillade deras tydliga struktur över dagen, men tyckte de saknade genus tänk. En bra förskola, men verkar fått lite sämre rykte det sista året.
Sörgården har massor av små rum och är uppdelad i olika mindre avdelningar. Lite slitet, men känns verkligen dagis. Pedagogerna har arbetat länge och kan sin sak. Dock har en del personal slutat på sistone och jag tycker sånt är en varningssignal.
Har ni nån uppfattning om Karlavagnen?
Har fått höra att det är så stora grupper osv men det är det väl på de flesta ställena?
Har ni/kommer ni besöka förskolorna innan?
Vad ska man ställa för frågor, vad ska man titta efter?
Vet tyvärr inget om Karlavagnen men kan fråga några mammor på gymnastiken.
Vi tittade absolut!
Frågor beror nog på hur gammalt ditt barn är, våra var 4-5 när vi tittade runt. Vad är viktigt för dig och ditt barn?
Jag brukar fråga om personalen, frånvaro/sjukdomar och om de då tar in vikarier. Hög arbetsbelastning är aldrig bra för varken personal eller barn. Har de en fast vikariepool?
Vad får barnen göra på dagen. Vilken struktur finns? Exempel på aktiviteter? Pedagogiskt tänk. Numera ska Förskolan även lära barnen saker dvs undervisa. På Bäverhyddan är det tydligt genom bilder och material vilket jag uppskattar.
Om barnet är litet så skulle jag även fråga om sovrutiner. Ute/inne. Vem har ansvar etc.
För mig som förälder är information viktigt. Hur, när och om vad. Mina barn kan prata och berätta själva och jag vet att de tar för sig och trivs. Men för vissa kan det vara viktigt att första teckningen sparas och för andra att barnet inte går ensamt på gården.
Favoritar
Karlavagnen var vi jättenöjda med, Min dotter gick hela sin förskoletid där.
Det är 6 avd.
Visst barngrupperna är stora men just karlavagnen har haft lite lite färre barn pga att många andra förskolor är mer populära nyare.
Grupp storleken vet jag inte så mycket om...
Vart ligger Bäverhyddan?
Var i Tullinge bor ni? Närheten är ju viktig också så att barnen får kompisar innan de börjar skolan.
Vi går på Tullinge Gymmastikförening. Det går 06-07 där.
Bäverhyddan ligger vid körsbärsparken/ plommonvägen.
Vi bor nära tullingesjön.
Gick en promenad i Tullinge idag. Passerade 8 (!) förskolor.
Hur många finns det att välja på egentligen?
Karlavagnen
Någon jag inte såg namnet på
Fröhuset
Sörgården
Någon mer jag inte känner till
Nyängsgården
En vid Banslätt
Römossen
Ska boka in några besök bla karlavagnen, vi bor väldigt nära, närheten lockar med man vill ju får sig en egen uppfattning.
Om det är någon mer som vill ta sig en titt på förskolor tar jag gärna sällskap
sandris: vi följer gärna med! Bor också nära Karlavagnen men hört dåligt om den. Vill dock se själv