• Idis

    Privatrådgivare- vad tjänar ni?

    Det börjar dra sig mot lönesamtal och som alltid vill jag ju ha så hög höjning som möjligt. Tänkte att vi här kunde tipsa varandra

    Kvinna
    30 år
    Privatrådgivare på Handelsbanken Region Stockholm
    Utbildad beteendevetare (viss juridik och ekonomi)
    Arbetat i banken sedan examen 2007 (först internt, sedan på kontor sedan 2010)
    27 000 kr/mån

    Vad tjänar ni? Och vad är era tips inför lönesamtalet?

  • Svar på tråden Privatrådgivare- vad tjänar ni?
  • E466

    Jag skulle vilja inboxa dig, kan du bjuda in mig till ditt konto?

  • 20110209

    Ett tips är att gå in på Lön för Mödanwww.lonformodan.se.  Här hittar du lönestatistik för 2010 som kanske kan ge dig en viss indikation om lönenivå för ditt yrke. Lycka till!

  • elisabeth79
    Idis skrev 2011-09-22 21:14:33 följande:
    Det börjar dra sig mot lönesamtal och som alltid vill jag ju ha så hög höjning som möjligt. Tänkte att vi här kunde tipsa varandra

    Kvinna
    30 år
    Privatrådgivare på Handelsbanken Region Stockholm
    Utbildad beteendevetare (viss juridik och ekonomi)
    Arbetat i banken sedan examen 2007 (först internt, sedan på kontor sedan 2010)
    27 000 kr/mån

    Vad tjänar ni? Och vad är era tips inför lönesamtalet?

    Vad intressant, jag är Kvinna 31 år
    Privatrådgivare på Handelsbanken
    Har varit fast anställd sedan 2007
    Lön 23500/mån!!!!

    Alltså en bra bit under dig, men en del av det förklaras väl av att jag jobbar i Norrland.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp årets lönesamtal då jag bytte kontor bara för några månader sedan och har väl inte hunnit gjort allt för mycket
    affärer på det nya kontoret men nån liten slant borde man väl få

    Vad har du tänkt begära för lön TS?

  • Idis

    Elisabeth, fick du någon höjning när du bytte kontor? Jag tror att det beror väldigt mycket på vilken/vilka chefer man haft under åren. Jag hoppas på iaf 1 000 kr i höjning.

  • E466

    Har väl inte direkt med lönenivån att göra annat än som förslag till er chef att få ersättning i form av att de investerar i er utbildning... (vilket faktiskt är värt en hel del): ni kan kolla dessa länkar, om det kan vara något för er... Kanske särskilt för dig som jobbar i Norrland eftersom hela utbildningen går på distans (via webben) utom tentamen (som är på Stockholms universitet/Frescati): Här är några länkar som är intressanta för er i så fall:
    www.cfainstitute.org/cfaprogram/
    www.cfasweden.se/ (Handelsbanken är "Gold Sponsor" som ni ser)
    Video:













  • Butterscotch

    Är det vanligt att folk utan ekonomisk examen jobbar som privatrådgivare på bank? No offense ts, men i alla fall jag vill att en rådgivare ska ha relevant utbildning... Det bästa sättet att få upp lönen är att visa vad du gjort under året för att bidra till resultatet, t ex hur många nya kunder du fått in, ökad omsättning etc.

  • Idis

    Mina chefer har varit mkt nöjda med mig trots att jag inte är ekonom. Med över 200 universitetspoäng och naturligtvis interna utbildningar klarar jag mig bra.

    Tänkvärt är att vissa av mina kollegor inte har någon högre utbildning alls, men de har många års erfarenhet och är väldigt kompetenta. Min arbetsgivare eftersträvar mångfald vad gäller kön, ålder, etnicitet och utbildning.

  • Thursday
    Butterscotch skrev 2011-09-24 09:05:28 följande:
    Är det vanligt att folk utan ekonomisk examen jobbar som privatrådgivare på bank? No offense ts, men i alla fall jag vill att en rådgivare ska ha relevant utbildning... Det bästa sättet att få upp lönen är att visa vad du gjort under året för att bidra till resultatet, t ex hur många nya kunder du fått in, ökad omsättning etc.
    Fast traditioneltl har ju bankanställda knappt utbildning alls Eller, det är ju väldigt mycket en bransch där man jobbr sig upp, börjar i kassan och går vidare?
  • E466

    Är det inte snarare så att många har internt hållna utbildningar i bagaget? Även om du är "ekonom" kan det nog vara svårt att förstå sig på t ex en amerikansk kommunobligation...

  • Idis

    Min chef sa 1 200 kr, jag sa 1 500 kr och det var också där vi landade efter att ha haft ett andra samtal. Jag har under året haft en ganska tuff handlingsplan och haft ansvar för en del projekt utöver ordinarie arbetsuppgifter.

    Hur gick det för övriga anställda som hänger här på familjeliv?

  • MatsAtari
    Butterscotch skrev 2011-09-24 09:05:28 följande:
    Är det vanligt att folk utan ekonomisk examen jobbar som privatrådgivare på bank? No offense ts, men i alla fall jag vill att en rådgivare ska ha relevant utbildning... Det bästa sättet att få upp lönen är att visa vad du gjort under året för att bidra till resultatet, t ex hur många nya kunder du fått in, ökad omsättning etc.
    Du behöver inte ha något ekonomiskt kunnande för att bli "rådgivare".
    Det viktiga är att kunna sälja bankens produkter.
  • Idis

    Uppdatering såhär några år senare; månadslön 31 000kr efter senast höjningen. Hur går det för er?

  • Stokke

    Vilken bra utveckling.
    Hur är förmånerna på Handelsbanken?
    Om du vill får du gärna inboka mig.
    :)

  • MachoCulture

    Dom som jobbat in handelsbanken i "hela livet" o inte tagit ut något extra utom
    lönen har väl 7-8 miljoner i besparingar o Oktogone (SHBs vinstdelningssystem)

  • Idis

    Ny uppdatering. Dela gärna med er ni också!

    1 okt 2014: 31 500kr, höjningen om 500kr avser jämställdhetspeng efter genomgång av facket.

    Fr.o.m. 1 januari 2015: 32 300kr, höjning om 800kr enl ord lönesamtal

  • Stokke

    Jag har inte kommit över 30tkr än. Men efter ett möte med chefen idag så hoppas jag på ett rejält hopp upp, jag förväntar min minst 32tkr.

Svar på tråden Privatrådgivare- vad tjänar ni?