• Anonym (20)

Huskur mot svamp "där nere"

Jag har som många andra svamp i underlivet nu under graviditeten pga krångliga slemhinnor så är det inte bra för mig att använda pevaryl (eller kortisonsalva)
    Dock så blir jag GALEN på detta kliandet och så förstör det den lilla chansen jag har till smärtfritt sex.

Så jag undrar om det finns några huskurer mot svamp? Eller bara tips som stillar kliandet, mildason fungerar men det är lika illa som pevaryl för mig...

• Svar på tråden Huskur mot svamp "där nere"
  • Anonym

Tampong och/eller binda som är indränkt i filmjölk både lindrar och kan återställa balansen.

• Anonym

de där med filmjölk e båg, de kanske kyler men det återställer inte ballansen. skär ner på socker, sov utan trosor, va utan trosor så offta det går. jag slutade faktiskt raka mig å då försvann svampen. känner mig as äklig men det kliar inte längre iaf å svampen e borta. raka sig kan man göra sen.

• Anonym

Drick mycket vatten, tranbärsjuice, och dra ner på socker!!

• Anonym (...)

Dra även ner på bröd och andra jäst-produkter. Instämmer med ovanstående om socker, vatten och trosor. Ha kjol hemma utan trosor i den mån det är möjligt.

Inga tajta byxor. Bomullstrosor, inga syntetmaterial. 

• Anonym (20)

Har sovit utan trosor i år och inte rakat på ett låångt tag, så det fungerar tyvärr inte.
    Att dra ner på socker kanske fungerar, tror det är ph-obalans i hel underlivet dessutom :(
    Känns usch och blä just nu

• Aggelinda

Tycker att den andra apotekskrämen, Canesten, funkar bättre än vidriga vidriga Pevaryl. Tveksam till hur bra det är att kräma i längden dock. Att olja in efter sex (ev. plus Canesten), kall hårtork plus olivolja efter dusch (vilket jäkla recept alltså) och stressa mindre är sådant som funkar på mig. Och - att dricka vatten! Vet inte om det är psykologiskt eller om det beror på att svampen känns mindre om slemhinnorna åtminstone inte är uttorkade, men tycker oavsett vilket att det hjälper.

• Aggelinda

Vatten var det visst redan några som sagt, jag som trodde jag var helt tossig som trodde på ett samband!

• eywa

För det första använd INTE receptfria grejer bara skit o du kommer få svamp, igen o igen o igen om du som jag har problem med svamp, du blir skörare oxå, det gillar svampen.

Tro mej jag är "expert" inom området , går hos en speciell läkare tom.

1.sov naken, gå runt naken hemma så mkt du kan, tex i en lång tjol eller vida byxor.

2.inga syntet trosor, tajta ej luftiga byxor är ej bra heller jämt.

3.minska på allt med socker.

4.smörj mycket med oparfymerad barnolja.

5.drick mycket vatten el något med syra typ starkt koncentrerat citronvatten.

6.ev be gyn skriva ut diflucantabletter om du får äta dom när du är gravid.

7.Hittat en superbra lindrande salva mot kliande i en hälsokostaffär men tyvärr får man ej använda den när man är gravid=( heter Nova TTO den är guld värd när man bara vill ta en rotborste o riva....den liksom "isar".

Hoppas det var till nån hjälp, stakars vet vilken jävla plåga det är man tänker/känner det hela jävla tiden o kan inte sova, hoppas forskarna kan hitta nått botemedel mot svampen from HELL!!!!!!   

Tyvärr får en del tjejer svamp ofta medans en del aldrig får den.     

• Anonym (20)

Tack så mycket för all hjälp!

Får tyvärr inte använda diflucantabletter nu, längtar verkligen tills jag får det! Enda jag får använda är pevaryl och canesten (same shit diffrent names är det för mitt underliv)

Jag får helt enkelt genomlida 22 veckor till av svamp och ofungernde sexliv, har vestibulit också så gör ont i vanliga fall och blir mycket värre med svamp. Dock så är det stor chans att vestibuliten försvinner under graviditeten :)

• samban

Smörj med olivolja. Jag tycker det lindrar och känns mindre skavt. Och som folk har sagt: Inget socker. Tranbärsjuice var det någon som föreslog, men det är ju mer mot uvi. Tranbärsjuice är nästan alltid supersockrad eftersom tranbären är så sura.

• Anonym (???)

Yoghurt ska hjälpa!? naturell yoghurt? Ska vara bättre än det mesta du kan köpa på ett apotek....med rätt bakterieflora så.....

Googlade det nu iofs och det står att det inte finns några vetenskapliga belägg för att det ska fungera men jag kan då utan tvekan säga att det hjälpt mig när jag haft svamp, klådan har försvunnit.

"Försvinner svamp om man smörjer in underlivet med yoghurt?

Att yoghurt hjälper mot svamp är en myt som det inte finns några vetenskapliga belägg för. Däremot kan yoghurt kännas svalkande och av den anledningen vara bra mot klådan."

• Anonym (........)

Vet precis hur det är. Efter år av problem funkar det bättre nu när jag smöjer in med olivolja efter dusch. En huskur jag provat och som hjälpt mig mot klådan är att badda underlivet med pressad citron. Svider som f-n i en stund men hjälper faktiskt (mig iaf). Även jag hade vestibulit innan graviditeten men de problemen försvann efter förlossningen Och svampbekymren minskade också!

• 2Deville

Bra tips som faktiskt fungerade för mig när inget annat gjorde det.

Dofiilus naturell både att dricka, smörja och dränka en tampong (samtidigt )
    Smörja med salvan locobase repair

Jag har alltid problem med svamp när jag äter penicillin. Och fått torra slemhinnor nu när jag är gravid. Hade problem i två månader innan jag snyftande gick till barnm. Då hade jag testat påde pevaryl och canesten.
    Hennes svar va:
    Ja du dina slemhinnor är inte i speciellt god form eftersom du tagit för mycket svampmedel. ( två kurer på två mån) de måste vila. Inget mer sådant medel på ett tag..! Å inte klia. Hur tusan skulle de gå till tänkte jag.
    Hon gav mig rådet att köpa dofilus och smörja, dricka och doppa i tampong och ha någon timma i några dagar. Kan erkänna att jag inte trodde henne alls. Men gav det en chans, tror det gick åt ett paket om dagen, haha. Efter några dagar blev det bättre och efter två veckor så va det borta:)
    Jag lyckades oxå snubbla över ett inlägg på fl om en kvinna som smörjde sig med locobase och den har varit grymt bra att använda under tiden av behandlingen men även efter. Å har jag känt att det blivit obalans/ svamp känningar igen så har jag bara använt mig av dofilus igen. Dock inte slutat dricka den alls under graviditeten.
    Sedan så e de ju alltid bra att lufta mm.

Hoppas att det hjälper dig oxå även om nu folk envisas med att säga att det inte är vetenskapligt bevisat att det hjälper så gjorde det det för mig bättre än någon annan kur jag gjort:)
    Lycka till!

Svar på tråden Huskur mot svamp "där nere"