Hjälp! Hur avkalkar man en diskmaskin? Blir tokig, har försökt med ättika! Hur kan jag göra??
Blir Galen!
Har en bänkdiskmaskin och behöver akut avkalka den, disken blir inte ren ett dugg.
ngn som vet hur man gör??
Blir Galen!
Har en bänkdiskmaskin och behöver akut avkalka den, disken blir inte ren ett dugg.
ngn som vet hur man gör??
jadu ättika mitt enda tips!
och sen när du väl fått ren den, köp maskindisk salt och ha i, de kan hjälpa emot kalken!
Det finns väl speciellt avkalkningsmedel att köpa på affären. Titta på ICA eller Coop.
ja fy det undrar jag också, häromdagen trodde jag att jag blivit galen, jag stod i köket och hörde plötsligt mässande röster i mitt huvud. Jaha, nu hände det, tänkte jag. Gissa om jag blev lättad när jag förstod att det var diskmaskinen som måste fått något kalkbryt. (Det låter fortfarande hemskt när man kör den, ungefär som när de där svartklädda gamla giriga kungarna rider i sagan om ringen-filmerna, huuuuuuu)
hmmm lite OT där kanske
Fler som vet ??
Inga dundertips?
Så här står det på electrolux hemsida
? Håll maskinen ren så diskar du effektivare. Rensa filtren ofta och avkalka maskinen då och då med någon deciliter miljövänlig vinäger.
www.electrolux.se/Files/sweden_swedish/Pressmeddelanden/Electrolux%20tips%20om%20vitvaror.doc
Prova med Citronsyra, finns att köpa på ÖB för cirka 10kr.
Har du fyllt på med salt? VÅr disk blev inte ren när maskinen inte hade någon salt i. Saltet hjälper ju mot kalket.
Tutilure:
VADÅ?? Ska man fylla på med salt??
Vart gör jag de då??
Jag har ju en bänk-diskmaskin
Japp, det ska vara särskilt diskmaskinssalt.
Annnars kalkar maskinen igen, det är inte bra.
Har du ingen manual för din maskin? Det är nämligen olika på alla maskiner, så jag kan inte tala om exakt var du häller i saltet.
På vår maskin (som inte är en bänkdiskmaskin) ska man lyfta ur den undre korgen och skruva av ett lock och hälla på till den syns en röd grej. När man inte kan se den röda grejen behöver man fylla på.
Om du inte har kvar maualen kan du kanske söka efter den på nätet, vissa tillverkare lägger upp dem där, annars kanske du kan fråga efter en i en butik.
Lycka till!