• hoppetrosan

Betyg/ omdöme från fd. arbetsgivare

Jag har sedan en tid tillbaka slutat mitt gamla jobb och påbörjat ett nytt. Jag har varit i kontakt med min gamla arbetsgivare flera gånger och bett om ett betyg/ omdöme. Först ringde jag, och blev lovad att det skulle komma på posten några dagar senare. Dagarna gick och inget betyg kom.. Efter ett par veckor mailade jag en påminnelse, fick inget svar. Väntade ändå ett par dagar för jag vet att min chef kan vara dålig att svara på mail. Det kom inget betyg den här gången heller. Jag har sedan dess hunnit maila två gånger till och ringt ytterligare en gång, men det händer inget.

Vad ska jag göra för att få mitt betyg? Jag VET att jag var omtyckt på arbetsplatsen och jag VET att jag gjorde ett riktigt bra jobb! Det enda jag vill är att ha det på papper så att jag kan använda mig av det när jag söker nya jobb.
    Detta arbete jag har idag är jag inte så intresserad av att stanna kvar vid, utan söker mig redan härifrån. Därför känner jag mig också lite stressad över att få ett betyg. Jag har frågat om jag får använda h*n som referens och det var inga problem. Men varför upplever jag det som att de försöker undvika att skriva ett betyg?

• Svar på tråden Betyg/ omdöme från fd. arbetsgivare
  • seandra82

du skall ha ett arbetsgivarintyg heter det inte betyg/omdöme  sånt får du i skolan. ring igen  eller

gå å hälsa på din gamla arb plats å leta upp chefen om du vet vilka tiden han/hon är där el skriv en lapp å lägg i brevlåda el sätt en lapp på dörren el så ringer du din kommun o frågar vart du skall vända dig för att få ett arbetsgivarintyg . kan hända att de inte förstår dig när du säger betyg/omdöme det kan misstolkas helt.

• hoppetrosan

Nej, jag ska inte ha ett arbetsgivarintyg!

Ett arbetsgivarintyg har jag fått, men jag är ute efter ett betyg! Det har jag fått från alla andra arbetsplatser tidigare.
    Det heter faktiskt betyg även i arbetslivet, inte bara i skolan.

• hoppetrosan
    gå å hälsa på din gamla arb plats å leta upp chefen om du vet vilka tiden han/hon är där el skriv en lapp å lägg i brevlåda el sätt en lapp på dörren el så ringer du din kommun o frågar vart du skall vända dig för att få ett arbetsgivarintyg . kan hända att de inte förstår dig när du säger betyg/omdöme det kan misstolkas helt.
    Men för att svara på ditt tips så blir det tyvärr svårt att hälsa på eftersom min chef sitter på ett kontor 40 mil ifrån mig. Min närmaste ansvarige har tyvärr inte rätt att lämna ut skriftliga betyg utan endast muntliga.
    Denne har också varit i kontakt med min chef åt mig, men det händer ändå inget.
  • seandra82

betyg ?? jag har fått bra ord från mina arbetsplatser när jag har jobbat men inte har jag gått ngt betyg /omdöme o ändå har jag fått jobb lite här o där . tom frågat om detta å då ser de frågande ut de säger då du kan få arbetsgivarintyg el ett annat papper som jag inte kommer på namnet . det är vad som fanns .

• seandra82
    hoppetrosan skrev 2011-09-23 09:50:02 följande:
    Men för att svara på ditt tips så blir det tyvärr svårt att hälsa på eftersom min chef sitter på ett kontor 40 mil ifrån mig. Min närmaste ansvarige har tyvärr inte rätt att lämna ut skriftliga betyg utan endast muntliga.
    Denne har också varit i kontakt med min chef åt mig, men det händer ändå inget.
    men som du skrev att du fick använda personen som ref borde det väl vara ok . om de frågar på ex en ny jobb interjuv så kan du ju hänvisa dem till ref personen.

• hoppetrosan
    seandra82 skrev 2011-09-23 09:57:10 följande:
    men som du skrev att du fick använda personen som ref borde det väl vara ok . om de frågar på ex en ny jobb interjuv så kan du ju hänvisa dem till ref personen.

Jo det gör jag såklart. Men jag skulle ändå vilja ha skriftligt också.
    Men det är mer principen som jag stör mig på: att man säger en sak men sen inte gör det man säger. Det är det som får det att koka för mig.
  • seandra82

hur menar du med betyg?? omdöme kan ja tänka mig du kan få säkert från förre arb givaren 
    undrar bara . 

• seandra82
    hoppetrosan skrev 2011-09-23 09:59:06 följande:
    Jo det gör jag såklart. Men jag skulle ändå vilja ha skriftligt också.
    Men det är mer principen som jag stör mig på: att man säger en sak men sen inte gör det man säger. Det är det som får det att koka för mig.
    det är du inte ensam om . =O) jag jobbar med gubbar på mitt jobb har vikstäd inom trapp o flyttstäd . som nyanställd gav ja dem en spark i baken(uutrycket alltså inte på riktigt ) å sa ni måste städa mn hittar ju inget i förråden allt e bara inslängt  å det e sant . det verkade som chefen tog allvar i det hela å ja tror det gick fram . nu iofs har ja varit sjskriven ett tag å hoppas innerligt att de hänt ngt när ja återkommer på månda
  • Lowika

Arbetsgivarintyget säger ju bara att man jobbat, och vilka tider. Detta har man rätt till enl lag att få. 

Ett betyg/omdöme är en skriftlig form av referens. Lättare att spara för framtiden, då kanske referensen försvinner på ett eller annat sätt (flyttar, byter jobb, tappar kontakten). Detta är inget man kan kräva att få. Men många arbetsgivare är nog tillmötesgående med att skriva ett sådant.

• Mizz Turko

Du har rätt att få skriftligt omdöme om du jobbat där i minst 6 månader.

så hör av dig igen och kräv det!   

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • OrdinaryMe

Det är alltid bra att få betyg / omdöme från sin närmaste chef, som i mitt fall har en av mina tidigare chefer slutat på företaget och nuvarande chefen hade inget alls med mig att göra under min tid där, då är det bra att ha på papper att man gjort ett bra jobb!

• hoppetrosan

Ja, jag får helt enkelt ligga i och tjata lite till då. Jobbigt att behöva tjata bara, men det är ju uppenbarligen det som behövs.

• OrdinaryMe

Du kan inte bara åka förbi din gamla arbetsplats och be att få ditt betyg där och då?

• hoppetrosan
    OrdinaryMe skrev 2011-09-23 10:24:57 följande:
    Du kan inte bara åka förbi din gamla arbetsplats och be att få ditt betyg där och då?
    Jag har testat det också, men min närmaste ansvarige säger att han inte får ge ut mer än muntligt betyg och referenser. Vill jag ha det skrifligt måste det gå via chefen som sitter stationerad på ett kontor 40 mil bort. Och dit känns det lite långt att åka för ett betyg:)
Svar på tråden Betyg/ omdöme från fd. arbetsgivare