• Anonym (undrar)

Ta reda på var graven är??

Är såhär att min pappa (inte min bio) dog av sjukdom. Och han kremerades .

Hans systrar hade begravningen själva, vi var inte välkomna .
    vilket jag INTE förstår, då han systrar brydde sig inte om han, bara om där fanns pengar efter han.

Nu undrar jag , OM man kan ta reda på om han har gravsten nånstans än han kremerades?

För vi förlorade han när min dotter låg i magen , o det känns verkligen hårt att pappa inte fick träffa min dotter.

Hade han haft gravsten så kunde vi gå dit o hälsa på.

Det är även snart hans födelsedag.

• Svar på tråden Ta reda på var graven är??
  • lena 63

Vet du vilken kyrka han är begraven på så är det bara att ringa pastorsexpeditionen och fråga. vet du inte så borde dom kunna ta reda på det åt dig. 

• Anonym (undrar)
    lena 63 skrev 2011-09-23 11:25:54 följande:
    Vet du vilken kyrka han är begraven på så är det bara att ringa pastorsexpeditionen och fråga. vet du inte så borde dom kunna ta reda på det åt dig. 

okej, det tänkte jag inte på ! Tyst Tack !! Glad
  • Anonym

Vi letade efter min sambos pappa som vi inte visste var han var begraven. Pratade med skattemyndigheterna först och förklarade situationen att vi ville veta var han låg begraven, fick då person numret från dom. Om du vet vilken ort han är född i eller kommun kan man få information från kommunhuset eller pastorsexpedition. Dom var snälla nog och ringa runt till när liggande orter och deras expeditioner och fick då namnet på kyrkan. Där fanns ingen sten men otroligt nog var kyrkvaktmästaren ute och han frågade om vi letade efter något. Sa som det var och helt otroligt nog så hade denna karl känt min sambos pappa och visade graven.
    Det kan ta tid men ge dig inte och lycka till

• Anonym (kgdjobbare)
    Anonym skrev 2011-09-23 11:55:05 följande:
    Vi letade efter min sambos pappa som vi inte visste var han var begraven. Pratade med skattemyndigheterna först och förklarade situationen att vi ville veta var han låg begraven, fick då person numret från dom. Om du vet vilken ort han är född i eller kommun kan man få information från kommunhuset eller pastorsexpedition. Dom var snälla nog och ringa runt till när liggande orter och deras expeditioner och fick då namnet på kyrkan. Där fanns ingen sten men otroligt nog var kyrkvaktmästaren ute och han frågade om vi letade efter något. Sa som det var och helt otroligt nog så hade denna karl känt min sambos pappa och visade graven.
    Det kan ta tid men ge dig inte och lycka till

"sånt där händer jämt på mitt jobb..."

Till TS: Det KAN hända att han är gravsatt i minneslund. Det är en kollektiv, anonym begravningsform där exakt plats inte märks ut. Det sitter inga namn på de gravsatta MEN: Pastorsexp  har namnen på alla gravsatta i sin gravbok och de kan svara på om han är gravsatt i grav (nr o exakt placering) el i lund (namn o datum osv) Vissa pastorsexp har felaktigt sagt att vi lämnar inte ut namnen, pga sekretess, det är fel, det är en offentlig handling, vänd dig till Stifttsjusristen, finns i alla stift.... däremot får de inte sätta ut en offentlig skylt med namnen på.
  • Anonym (carpe diem)
    Anonym (kgdjobbare) skrev 2011-09-23 23:26:07 följande:

"sånt där händer jämt på mitt jobb..."

Till TS: Det KAN hända att han är gravsatt i minneslund. Det är en kollektiv, anonym begravningsform där exakt plats inte märks ut. Det sitter inga namn på de gravsatta MEN: Pastorsexp  har namnen på alla gravsatta i sin gravbok och de kan svara på om han är gravsatt i grav (nr o exakt placering) el i lund (namn o datum osv) Vissa pastorsexp har felaktigt sagt att vi lämnar inte ut namnen, pga sekretess, det är fel, det är en offentlig handling, vänd dig till Stifttsjusristen, finns i alla stift.... däremot får de inte sätta ut en offentlig skylt med namnen på.

Fast nu implementeras på många håll i landet ett nytt gravskick som innebär att minnelundar inte är helt anonyma längre. Man får utmärka en plats som "sin" med minnesplatta etc.
  • Insatt

Min farmor ligger i minneslunden på skogskyrkogården i sthlm. Henne hittade jag på nätet, jag visste redan att hon var där men det var ju intressant att söka. Min pappa ligger i minneslunden i klosterkyrkogården i Eskilstuna, honom har jag också hittat på nätet. Du kan ju testa om du hittar din anhöriga!
     http://www.finngraven.se/

• Anonym (kgdjobbare)
    Anonym (carpe diem) skrev 2011-09-23 23:29:52 följande:

Fast nu implementeras på många håll i landet ett nytt gravskick som innebär att minnelundar inte är helt anonyma längre. Man får utmärka en plats som "sin" med minnesplatta etc.

ja det stämmer, nästan, då heter det inte minneslund utan asklund resp askgravlund.
    Minneslund är och kommar att vara anonym. De andra varianterna har uppstått eftersom behovet funnits: En plats som är sin egen utan att behöva ta ansvar för en gravplats. Det är många olika regler kring detta som jag inte orkar ta upp nu - Poängen är att i en sån grav/på en sten kan man själv läsa sig vram vem som är gravsatt.
    I ml måsta man kola i gravboken på pastors.  
  • Anonym (kgdjobbare)

Insatt skrev 2011-09-23 23:38:17 följande:
    Min farmor ligger i minneslunden på skogskyrkogården i sthlm. Henne hittade jag på nätet, jag visste redan att hon var där men det var ju intressant att söka. Min pappa ligger i minneslunden i klosterkyrkogården i Eskilstuna, honom har jag också hittat på nätet. Du kan ju testa om du hittar din anhöriga!
     www.finngraven.se/
    wow, har jag missat Där jag håller till är på landet, ca 900 gravsatta totalt - jag hittar på kgden bättre än i mitt eget kök.
  • Anonym (kgdjobbare)
    Insatt skrev 2011-09-23 23:38:17 följande:
     www.finngraven.se/

jag kollade mina egna anhöriga - finns ej med, vår församling är ej ansluten. Man jag ska tipsa KH, både han o jag gillar att förenkla saker och ting.
Svar på tråden Ta reda på var graven är??