• Anonym (Oärligt...)

Att hyra ut sin lägenhet svart

Jag bor i en liten, vi kan kalla de studentlägenhet som jag tror är väldigt attraktiv.

Jag studerar just nu och har funderingar på att flytta till internatet, därför skulle ja vilja hyra ut min lägenhet som är en hyresrätt, nu undrar jag hur man ska gå tillväga.

Jag har tänkt sätta ut en annons och även kolla runt med vänner och bekanta.
    Men hur gör man med adress ändring tex, hemförsäkring osv..

Min tanke är ju att hålla detta från bostadsbolaget, det handlar om några månader bara ochvem som helst har ju rätt att bo tillsammans med mig eller hur.

Men hur gör man, någon som hyrt ut sin lägenhet i andra hand  

• Svar på tråden Att hyra ut sin lägenhet svart
  • Susanne905

Du måste ha godkännande från hyresvärden för att kunna hyra ut i andra hand. Om inte så lär du omgående bli av med ditt kontrakt om det uppdagas...

• Anonym

trodde att "typ alla" hyrde ut sina lägenheter i andra hand svart.. tror det är rätt lugnt liksom. enklast/bäst är väl dock att hyra ut till en kompis/bekant. :]

• Anonym (bott svart)

Vi (jag och min man) har bott svart i ungefär ett år innan vi lyckades få egen lägenhet. Där vi bodde var det inte tillåtet att hyra ut i andrahand, och inte heller där vi bor nu. Så vill man hyra ut sin lägenhet ändå är det svart som gäller. Men hyr man ut svart kan inte den som bor där få bostadsbidrag för lägenheten, det är inte alla som tänker på det. Var då också försiktiga så att den som bor där svart aldrig kontaktar hyresvärden eller bolaget i sig, och dra aldrig till uppmärksamhet eller klagomål. Se till att du litar på personen som ska bo där, allra bäst är om du hör dig för bland vänner som du litar på om de känner någon som de litar på som kan vilja bo där. Händer det något i lägenheten står du för skadorna eftersom du hyr ut svart och inte kan bevisa att det inte var du. Sedan kan du ju hävda att du bor där  och betalar hyran, men att en vän bor där också. Det kan de inte säga emot. Det olagliga ligger i att ta betalt från en annan för en hyra du själv inte vill betala då du inte bor där, men det behöver ingen veta.

• Anonym (luring)

Du kan ju göra en luring och påstå att den som flyttar dit är din inneboende, men för att den lögnen ska bli någorlunda trovärdig så bör du inte adressändra (dvs du ska själv vara skriven där också).

• mammatill6

Jag blev av med min lägenhet för 10 år sen för jag hyrde ut den. De kollar med posten och de kan även kolla med grannar om de sett dig. Du kan inte adressändra.

• Anonym (Oärligt...)

Okej en fråga då

Om ja inte kan adressändra, kan ja ändå få csn bidrag för att jag bor på skolan. alltså internat tillägg, jag menar jag borde väl kunna få de även om ja har en lägenhet ? 

• Anonym (bott svart)
    Anonym (Oärligt...) skrev 2011-09-23 22:13:44 följande:
    Okej en fråga då

Om ja inte kan adressändra, kan ja ändå få csn bidrag för att jag bor på skolan. alltså internat tillägg, jag menar jag borde väl kunna få de även om ja har en lägenhet ? 
    Maila CSN och fråga!
Svar på tråden Att hyra ut sin lägenhet svart