• Sarabella

Vitguldsring som är fördärvad

Gifte mig i juni i år och köpte då 2 st vitguldsringar som vi lät tillverka åt oss.

De är 5,5 mm breda och i min sitter 3 små diamanter. De är ganska tjocka dvs innehåller mycket guld. Vi lämnade in guld till ett värde av ca 20000 kr.

Nu till problemet.
    När vi kom med förslaget om att vi skulle vilja ha dem så, sa guldsmeden bara att; Jadå det fixar vi, de kommer bli jättefina!

Nu har det visat sig att efter ca 1,5 månaders användning är den totalt förstörd på ytan..repig, matt och allmänt ful.
    Den är så repad och mattad att man knappt lägger märke till stenarna!

När jag 2 veckor efter att vi gifte oss gick in med dem sa guldsmeden:
    - Men herregud!! Vad har du gjort med ringen, vem har du slagits med?
    Men grejen är ju den att jag då knappt haft den på mig som jag sa till henne, och de putsade då upp den.

Efter 1 vecka såg den likadan ut igen.

Guldsmeden hävdar att det inte är nåt fel på ringen, men om vitguldet nu är SÅ känsligt borde domväl informerat mig om det när jag spånade ideer med dom??

Vad kan jag göra nu??

• Svar på tråden Vitguldsring som är fördärvad
  • Vickan I

Vi har också vitguld och det ÄR tyvärr känsligt för repor. Men era låter extremt känsliga. Tror inte man kan göra så mkt mer än att vara försiktig och putsa upp dem regelbundet.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Amazina

I och med att det var erat egna guld kan ni nog tyvärr inte kräva så mycket av guldsmeden... Han kan ju bara garantera kvaliteten på sina egna ädelmetaller.

• skorpionen80
    Amazina skrev 2011-09-23 13:46:21 följande:
    I och med att det var erat egna guld kan ni nog tyvärr inte kräva så mycket av guldsmeden... Han kan ju bara garantera kvaliteten på sina egna ädelmetaller.
    Det är i väldigt sällsynta fall de använder ens eget guld, oftast använder de deras för att de vet vad det innehåller, lättare att smälta etc. Guldet man lämnar in fungerar som betalning.

Är det 18K? Guld är ju ett väldigt mjukt material, och repor syns mer. Ju bredare och plattare ringer är desto mer syns det är min erfarenhet.
  • Catox9

Vitguld är känsligare har hört många som måste rodinera om sina ringar :/
    Pröva att gå till en annan guldsmed å få ett andra utlåtande.

• AMC80

Jag har också ringar i vitt guld och de blev repiga väldigt fort. Men efter ett tag blir de mer "jämnrepiga" och då tyckte iaf jag att det inte syntes lika mycket.

Svar på tråden Vitguldsring som är fördärvad