• LPW

Smaksättning av parfait?!

Vi skall ha parfait till dessert på nyår vilket nästan har blivit en "tradition". Efter att ha haft nyårsfirande hos oss ett par år så har jag dock idétorka vad gäller vilken smaksättning vi skall välja på vår parfait i år. Någon som har något bra förslag?

• Svar på tråden Smaksättning av parfait?!
  • Borboleta

Mango är mums!
    Eller hallon!

• Xara

Rom!!

Jag provade att göra egna romrussin till glassen ett år, men jag är inte så förtjust i russin när allt kommer omkring... . Och det går alldeles utmärkt att utesluta russinen: bara själva rommen gör sig fantastiskt bra i parfait!!

• Rhonda Breeze

Saffran o lite whiskey! Med hallon till serveringen.

Sedan är jag stormförtjust i hjortronparfait. Det gjorde alltid min mamma till nyår .

• Auro

Förra årte gjorde jag te-parfait. Det var mycket gott! Man smaksätter med starkt svart te, lite kanel och farinsocker. Jag tyckte passade bra ihop med syrliga hallon, men enligt receptet skulle det vara passionsfrukt.

Lycka till!

• AlexandraP

vi använde oss av absolut kurant en gång och det vart supersmaskens!

• lata kocken Johanna

whiskey och kaffe
    citron (serveras med varma hallon)
    amaretto
    lingon och vodka
    blåbär
    rabarber
    passionsfrukt
    krossade pepparkakor
    krossade polkagrisar
    midori (melonlikör)
    mörk rom
    apelsin
    rosor
    lavendel
    honung och mandel
    eller helt enkelt bara byta ut sockret mot ljust eller mörkt muscavadosocker
    ljust ger kolaaktig smak medan det mörka ger en lite lakritsartad ton

• tutim

Såhär i jultid gjorde en släkting parfait med hackade fikon som fick ligga i lite vin och dra. Väldigt gott faktiskt.

• Kusin Vitamin

Saffran och honung! (3 äggulor, 1/2 dl socker, 1/2 dl honung, 1 paket saffran=vispa, tillsätt 3 dl vispad grädde=frys). Hittade receptet på Tasteline och provade i jul, apgott!

• LPW

Tusen tack för alla tips- nu skall jag nog kunna hitta något riktigt smarrigt!

Svar på tråden Smaksättning av parfait?!