• Anonym (hur göra)

Rött tandkött - vad kan jag göra

Mitt tandkött är rött i flikarna. Jag sköter dock mina tänder. Jag borstar länge med mjuk tandborste två gånger om dagen. Använder tandtråd och flux på kvällen. Ändå har det sett likadant ut i två år. Jag går till tandläkaren regelbundet. Känns inte som om de kan ge mig några råd. Ett problem är att jag inte kan använda tandtråd på framtänderna eftersom att jag har en tråd på baksidan eftersom att jag hade tandställning tidigare.

Vad kan jag göra för att få ner inflammationen?

Ska jag borsta på ett speciellt sätt? Borstar jag för länge? Ska jag undvika socker, kan det hjälpa? 

• Svar på tråden Rött tandkött - vad kan jag göra
  • troddeduja

Det kan inte vara så att du borstar lite för intensivt? Så att tandköttet blir irriterad av nötningen då? Man ska aldrig borsta på tandköttet nämligen.

• zygoma girl

Vad säger tandläkaren? Har du rätt tandtrådsteknik dvs blir det verkligen rent? Blöder tandköttet? Äter du några mediciner?

Ibland sitter det tandsten under tandköttskanten som underhåller en inflammation, då krävs en rengöring av tandläkare/-hygienist men det borde tandläkaren ha sett i så fall vid undersökningen.

Prova att borsta med eltandborste + tandtråd varje kväll (noga!) + skölja med Hexident/Corsodyl i 2 veckor. Då borde varenda bakterie vara borta och även inflammationen.

Annars - kontakta tandläkaren igen och be om att få tänderna ordentligt rengjorda, även under tandköttskanten.

• Anonym (hur göra)

Jag kanske borstar för högt upp på tandköttet? Ska man bara borsta vid övergången mellan tandkött och tand?

Men om jag inte gör det och borstar länge känns det inte rent. 

• Anonym

Antingen så borstar du för "mycket" eller så håller du din tandborste fel så den skaver upp på ditt tandkött sin i sin tur blir irriterat och inflamerat...

• Anonym (hur göra)
    zygoma girl skrev 2011-09-23 13:56:39 följande:

Vad säger tandläkaren? Har du rätt tandtrådsteknik dvs blir det verkligen rent? Blöder tandköttet? Äter du några mediciner?

Ibland sitter det tandsten under tandköttskanten som underhåller en inflammation, då krävs en rengöring av tandläkare/-hygienist men det borde tandläkaren ha sett i så fall vid undersökningen.

Prova att borsta med eltandborste + tandtråd varje kväll (noga!) + skölja med Hexident/Corsodyl i 2 veckor. Då borde varenda bakterie vara borta och även inflammationen.

Annars - kontakta tandläkaren igen och be om att få tänderna ordentligt rengjorda, även under tandköttskanten.

Problemet är just det att jag kan inte använda tandtråd på de tänderna där det sitter en reteiner (tråd) på baksian an tänderna. Tandköttet blöder inte när jag borstar. Jag går till tandhygienist och tar bort tandsten. Hon sa att det inte fanns mer råd att ge, eftersom att jag gör allt jag kan. Dock att jag kanske borstar för länge. 

Skadar inte eltandborste tandköttet? 
  • zygoma girl
    Anonym (hur göra) skrev 2011-09-23 13:56:49 följande:
    Jag kanske borstar för högt upp på tandköttet? Ska man bara borsta vid övergången mellan tandkött och tand?

Men om jag inte gör det och borstar länge känns det inte rent. 
    Då borde du snarare få sår på tandköttet, inte inflammation. Inflammerat blir det av kvarvarande bakterier.

Man behöver itne borsta tandköttet men däremot hela tanden ner mot tandköttet så det är oundvikligt att man borsta lite på tandköttet också, det är inga problem så länge man har rätt teknik.
  • Anonym (hur göra)
    Anonym skrev 2011-09-23 13:58:06 följande:
    Antingen så borstar du för "mycket" eller så håller du din tandborste fel så den skaver upp på ditt tandkött sin i sin tur blir irriterat och inflamerat...
    Hur ska man vinkla tandborsten?
  • Anonym
    Anonym (hur göra) skrev 2011-09-23 14:01:18 följande:
    Hur ska man vinkla tandborsten?

Du ska hålla tandborsten rak under tänderna, alltså inte "snedda" som väldigt många gör för då skadar man tandköttet.
  • zygoma girl
    Anonym (hur göra) skrev 2011-09-23 14:00:18 följande:
    Problemet är just det att jag kan inte använda tandtråd på de tänderna där det sitter en reteiner (tråd) på baksian an tänderna. Tandköttet blöder inte när jag borstar. Jag går till tandhygienist och tar bort tandsten. Hon sa att det inte fanns mer råd att ge, eftersom att jag gör allt jag kan. Dock att jag kanske borstar för länge. 

Skadar inte eltandborste tandköttet? 
    Eltandborste är skonsammare (om det är en roterande vilket nästan alla är idag).

Om tandhygienisten inte anser att det är inflammerat så har jag svårt att komma på vad det kan vara, speciellt utan att varken se eller känna efter.

Retainern bör sitta kvar, tar du bort den så får du räkna med att tänderna flyttar på sig lite.

Är det på alla tänder eller bara vissa? Du äter inga mediciner?
  • Anonym (hur göra)
    zygoma girl skrev 2011-09-23 14:04:22 följande:
    Eltandborste är skonsammare (om det är en roterande vilket nästan alla är idag).

Om tandhygienisten inte anser att det är inflammerat så har jag svårt att komma på vad det kan vara, speciellt utan att varken se eller känna efter.

Retainern bör sitta kvar, tar du bort den så får du räkna med att tänderna flyttar på sig lite.

Är det på alla tänder eller bara vissa? Du äter inga mediciner?
    Jag äter inga mediciner. Det är bara på framtänderna där jag har tråden på baksidan. För jag kan ju inte använda tandtråd där. Tandläkaren säger att det är inflammerat. Men har inga mer råd att ge mig.
  • Anonym (hur göra)

Jag får ju rådet att använda en mjuk tandborste. Men är inte alla eltandborstar hårda?

• zygoma girl
    Anonym (hur göra) skrev 2011-09-23 14:07:13 följande:
    Jag äter inga mediciner. Det är bara på framtänderna där jag har tråden på baksidan. För jag kan ju inte använda tandtråd där. Tandläkaren säger att det är inflammerat. Men har inga mer råd att ge mig.
    Ok, då tror jag att jag förstår.

Går det att komma emellan med en plasttandsticka? Det är knepigt att komma åt vid retainern men man får välja det minst dåliga - hålla rent så gott det går eller ta bort retainern (och riskera att tänderna flyttar lite på sig).
  • Anonym (hur göra)

Nu blir jag hoppfull. Tack för alla svar!

Kanske är det så att jag har fokuserat för mycket på att göra rent mitt tandkött istället för att göra rent tänderna. 

• zygoma girl
    Anonym (hur göra) skrev 2011-09-23 14:21:08 följande:
    Nu blir jag hoppfull. Tack för alla svar!

Kanske är det så att jag har fokuserat för mycket på att göra rent mitt tandkött istället för att göra rent tänderna. 
    Kanske det - det är på tänderna de skadliga bakterierna sitter, inte på tandköttet.
  • Anonym (hur göra)
    zygoma girl skrev 2011-09-23 14:25:41 följande:
    Kanske det - det är på tänderna de skadliga bakterierna sitter, inte på tandköttet.
    Jag trodde bakterierna satt vid övergången mellan tandköttet och tänderna. 
  • zygoma girl
    Anonym (hur göra) skrev 2011-09-23 14:34:16 följande:
    Jag trodde bakterierna satt vid övergången mellan tandköttet och tänderna. 
    De kan för all del sitta UNDER tandköttskanten, dock på själva tanden. Tandköttet förnyas för ofta för att bakterierna som sitter där ska hinna göra någon skada.

Lite förenklat, alltså, så inte någon hoppar på mig. Det man behöver göra rent är själva tanden, inte tandköttet även om hela munhålan förståss är nerlusad med bakterier.
  • Pistou

I Frankrike, där jag bodde tidigare, rekommenderar tandläkarna ett preparat som heter Piascledine mot känsligt tandkött. Det ges egentligen mot artros, men har tydligen gynnsam effekt mot tandköttsinflammationer också.

Efter lite googlande hittade jag den svenska motsvarigheten som heter Avosol. Det kan ju inte skada att kolla upp det i alla fall. Hoppas att du får bukt med problemet.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • naturmedecin

Testa naturmedecin som salvia, och rosmarin.

Gör utav bladen te och gugla munen ofta som du kan.

Salvia är bra för tandköttet för den är antiinflammatoriska..

Svar på tråden Rött tandkött - vad kan jag göra