• Poppaloppa

Sex månader och rädd för främlingar

Min dotter fyllde sex månader förra veckan. Hon har den senaste tiden börjat reagera med rädsla när främlingar kommer för nära eller börjar prata med henne. Idag var vi på sexmånaderskontroll och dottern blev fullständigt vettskrämd och började gallskrika när läkaren kom för nära... Mina andra barn har också regerat med rädsla för främlingar men de har då varit äldre, ca 8-9 månader. Är det någon annan som har bebis som blivit främlingsrädd i den här åldern?

• Svar på tråden Sex månader och rädd för främlingar
  • Angelica8912

Oja. Min dotter blev 6 mån imorse och hon gillar inte heller folk hon inte känner igen.

Just på 6 månaders kontrollen så skrev hon sig igenom den för hon tyckte doktorn var läskig och även BVC sköterskan. Jag hoppas de går över snart! Tur att mamma och pappa går bra iaf.

• Poppaloppa

Tack så mycket för ditt svar! Skönt att höra att det inte bara är min lilla som beter sig såhär. Har din dotter börjat bli ledsen när du lämnar rummet och hon inte ser dig? Hoppas också att det går över snart! :) Jag led verkligen med min bebba idag när hon blev så rädd på BVC..

• Angelica8912

Ja, vissa gånger kan hon få panik, men andra gånger går de jättebra.
    De va värre för 2 veckor sedan. Då skulle jag sitta med henne hela tiden.

Ja de är jobbigt att se dom så ledsna. Men tur är ju att de kommer gå över :) När de nu blir hihi.

• Höstbebis2010

Min son började vid 6 månader och var rädd för nästintill alla, vid 8 månader började det bli bättre och nu vid 10 månader är det bara nån enstaka han blir rädd för. Dock har han vant sig vid personen som först verkar otäck ganska snabbt. Bara han har fått vara i nån av våra famnar och att vi pratar med personen han blivit rädd för, så har han sen insett att den personen inte var farlig.

• Chokladälskaren

Min dotter började redan vid 4 månader med att vara rädd för främlingar och detta höll på tills hon var över året så det var väldigt jobbigt många ggr att ta med henne nånstans/ta hem folk eftersom man visste att hon skulle börja gallskrika.

• Poppaloppa

Tusen tack för era svar!  
    Någon mer som har en liten bebis som är rädd för främmande ansikten? 

• Kickan35

Hallojsan!

Min tjej som är åtta månader har varit rädd för främmande människor sedan hon var ca 5 månader =( Inte ens mormor eller morfar som besöker oss ofta, får hålla/krama henne. Känns rätt så ledsamt...... önskar att detta ska gå över mycket snart.....

Har tidigare försökt starta en tråd här på FL, för att få lite råd och tips.... ,men det verkar svårt. Kanske det inte är så många med bebisar som är rädda för främmande? Funderar mest hur de som haft bebisar som varit mycket blyga för främmande, hjälp dessa för att komma över och våga möta/umgås med exvis mormor/farmor?

Hoppas i allafall att denna "rädda" period går över snabbt för er "fyrabarnsmamma" =)       

• Poppaloppa

Tack Kickan34!
    Ja det känns lite ledsamt att det ska vara så här. Jag försöker verkligen minimera antalet besök och aktiviteter för min lilla då jag märker att hon blir stressad och tycker att det är jobbigt när det är för mycket folk runt omkring. Tyvärr är det svårt med tre äldre syskon som har en massa kompisar och aktiviteter hela tiden som minsting ofta måste hänga med på...
    Om någon kommer för nära, tittar på henne eller ve och fasa- säger hej, då begraver hon ansiktet i min axel... Att vara i famnen hos någon annan än oss i familjen är inte att tänka på alls, vilket jag såklart respekterar till 100%.
    Jag vet ju att det är en helt naturlig del av utvecklingen och att olika barn reagerar olika kraftigt, men det är jobbigt!

• hjallesmamma

japp, min kille på 6 månader skriker i falsett när någon obekant kommer för nära för snabbt. Förtvivlad gråt...

• Sehrenia

När jag var liten (detta har min mor berättat för mig) Så från det att jag var 6 månader fram till jag var 1 1/2 år så gick det inte lämna mig själv i köket med hennes hyresvärd etc utan att jag skrek som en stucken gris. Mamma säger att det inte spelade någon roll alls vad hon gjorde jag fick panik och skrek. men det gick tillslut över så det ska nog inte vara någon fara.

• vittra

Ja det är vanligt med främlingsrädsla även innan separationsfasen vid 8-9 månader, vår äldsta reagerade starkt mot främmande personer väldigt tidigt. Betydligt tidigare än 6 månader. Men det gick upp och ner i perioder.

• vittra

Självklart går det ju över, men man ska inte tvinga dem att vara hos någon de är rädd för, naturligtvis. Man kan inte träna bort sådan rädsla utan det kommer med mognad

• jennie30

Min dotter började att reagera på främlingar redan när hon var 4 månader,nu är hon nästan 8 månader och reagerar fortfarande ganska kraftigt även om det har avtagit något.

Det vi har märkt är att reaktionen blir tusen gånger värre om vi är i närheten då mormor/farmor eller vem det nu är har henne i famnen.
    Går vi utom synhåll,ja då går det hur bra som helstSkrattande

• lilyminna

samma här, en pojk som var jätterädd för andra än mamma/pappa/syskon från ca 5-6 mån. Nu har det börja ge sig lite vid 8 mån
    Mina andra har också vart lite främlingsrädda som dina, TS, men mer vid 9-10 mån

• Poppaloppa

Tack för alla svar!

Skönt att höra att det inte verkar vara helt ovanligt. Barnäkaren på sexmånaderskontrollen verkade uppriktigt förvånad när hon märkte (och jag berättade) hur rädd vår lilla är för främlingar. Enligt henne brukar främlingsrädsla inte visa sig hos bebisar förrän tidigast 7 månader...

Svar på tråden Sex månader och rädd för främlingar