• requiem

    Erfarenheter av A-HUS?

    Hej!

    Vi är i byggplaner, eller ska man kalla det drömmar.. Den som lever får se..

    Hur som.  Jag är lite nyfiken om någon har byggt eller känner någon som har byggt hus av leverantören A-hus? Vill höra alla era erfarenheter, ris och ros...
     
    Vi är själva inne på att bygga deras hus "Vinga" men vi har tyvärr inte lyckats komma i kontakt med någon som har byggt ett Vingahus..  

    Trevlig helg! Cool 


  • Svar på tråden Erfarenheter av A-HUS?
  • Konvaljen

    Våra vänner har nyss byggt med A-hus, deras största basic-hus. De är nöjda, hyfsat nöjda. Dock tillkom det massor med extrakostnader, betydligt mer än med andra hustillverkare.

  • requiem

    Xyra, jasså???? Vad intressant! Kommer du ihåg något exempel som de trodde skulle ingå men som de fick pröjsa för?

    Vi ska ha möte med A-hus till veckan och reda ut lite detaljer. Vi är ganska inställda på att få lägga 200 000 kr, men dom 200 000 ska gärna inkludera en carport + kall förråd också... M


  • Golvmoppen

    Har ett A-hus, men vi är 2:a ägare, så vi har inte varit med i byggplanerna.

    Se till att ta Varm förråd, så att ni kan förvara saker i förrådet såsom vagn, julsaker etc.

  • requiem

    Smart med varmförråd, dock bra mycket dyrare gissningsvis... Tror vi kommer att bygga ett kall förråd och sedan isolera & etc, i efterhand. Prioriteringslistan åker fram :)


  • Golvmoppen

    TS: Det är billigare att göra sådant fr början. I efter hand är det mkt krångligare och kostar dessto mera .

  • VeronicaD

    Vidarebefordrar min reco om dom, säger bara håll dig borta från A-hus? 


    Vår erfarenhet av A-hus som helhet är allt annat än trevlig. Vår byggnation har präglats av att det utlovats mer än vad som hållits, fel efter fel som ingen tar ansvar över och ett fruktansvärt bemötande där a-hus ledning låter bla småsinta säljare (som inte kunde sälja på oseriös markentreprenad) försöka kila in osäkerhet på fräcka sätt och chefer som försöker trakassera en till att betala kostnader dom ej har rätt till. Enligt lag (konsumenttjänstlagen som a-hus lyder under) ska entreprenören ge dig som kund skriftlig kostnad per offert som du som kund ska godkänna skriftligen, annars har entreprenören ej rätt att ta ut kostnader. Om du redan är kund till a-hus så beklagar jag detta, om du är i situationen att a-hus försöker ta ut kostnader du aldrig fått veta om innan så vet du att ovan gäller och för mer guidning kan du kontakta konsumentverkets jurister kostnadsfritt för rådgivning. Utöver att dom försökt blåsa oss på pengar så har hela processen präglats av fel och slarv, vi har fått felaktig diskho till bänkskiva, fel trapp och slarv med våra ritningar till kommunen där a-hus arkitekter ritat våra marknivåer fel. Ritningarna var deras arkitekter inte kapabla till att rätta till trots tydliga instruktioner, vilket slutade i att jag fick lära mig CAD-programmet själv för att korrigera marknivåerna och be en arkitekt på mitt jobb att snygga till ritningarna. Det här är toppen av ett isberg där allt a-hus rört vid blivit skit. A-hus marknadsför en ?0 visions fel? vid slutbesiktningen som dom inte heller kan uppfylla, vi hade slutbesiktning i början av Juli och i Oktober var dom klara pga felbeställd trapp (som jag fick upptäcka) och fel storlek på glas till glasräckena till balkongen. Balkongräckena var även en helt annan modell än vad dom marknadsför i sin tillvalskatalog, det ska vara delvis korrigerat (överliggaren är det men inte stolparna som fortfarande är fel) men säkerställ att du får det du köpt för tillvalskatalogen stämmer inte alltid med vad du får. Tack och lov har vi haft fantastiska snickare som inte har något med A-hus koncern att göra och alla ätor vi avtalat med dom blev fantastiska och snickarna hade en fin kommunikation och var väldigt benägna att göra oss som kunder nöjda. Riksten entreprenad var våra snickare och dom kan rekommenderas varmt! 


    All personal vi haft att göra med på A-hus antingen har haft bristande kompetens, taskigt bemötande eller haft intentionen att mjölka ur oss på så mycket pengar som möjligt (framförallt säljaren och markentreprenören som tillsammans har en riktigt fulsäljande retorik där dom försöker skapa osäkerhet hos dig som kund för att du ska känna att deras markentreprenör är bäst. Men det går tack och lov att se genom efter 2-3 möten då priset ökar markant efter varje besök med markentreprenören a-hus jobbar med). Allt detta har resulterat i att jag själv fått styra en väldigt stor del av deras jobb som ska ingå i totalentreprenaden för att säkerställa att allt blir rätt, rätta till fel dom har gjort och att se till att fler fel inte görs. Något jag fått lägga ner motsvarande ett deltidsarbete på att göra under minst ett halvår. A-hus vägrade flytta på leveransdagen som skedde under Februaris snöigaste två dagar  vilket resulterade i att det rann vatten genom hela huset. Dom ville även stänga huset tidigare och påstod att fläktar stått på, fast elförbrukningen hos Vattenfall var på 0. Även här fick vi stå på oss och vägra detta så fläktarna kunde stå igång längre och torka ut huset och vi fick även bekosta en besiktningsman för fuktmätning för att säkerställa att ingen fukt byggdes in innan huset stängdes. Så mycket för att ?Bygga tryggt? med A-hus. Vill ni ha en husbyggare som inte bryr sig om dig som kund, låter personalen behandla dig illa, tar genvägar som riskerar fuskbygge, som försöker blåsa dig på pengar och som i slutändan inte tar ansvar. Då ska du välja A-hus. 


    Har du redan valt A-hus, ha koll på extrakostnader dom försöker lägga till och bestrid allt ni inte godkänt (ha extra koll på allt lyftkransrelaterat, snöskottning, ?inbärningskostnader? och fråga om ALLT som ska ingå. Vi antog att osbskivor självklart satt i alla väggar för såklart vill man ha det så man slipper pluggar i alla väggar, men nej det var 40? extra) tolerera inte att bli behandlade illa och ni får kicka säljaren av ert case om han/hon beter sig illa mot er. Betala inte 3-4 msek för den här typen av ?service? av det största ni ska göra i ert liv. I första hand undvik det här företaget, är det försent så ta reda på era rättigheter och stå på er. Vi är varken de första eller sista kunderna som dom betett sig så här mot. Jag skulle istället starkt rekommendera att platsbygga huset, ni kommer få göra lika mycket själva på det sättet som med A-hus som leverantör. Det kan även t.o.m. bli billigare att platsbygga. Hör gärna med Riksten entreprenad om kostnad. Var rädda om era pengar och välj en annan husbyggare som faktiskt respekterar er som kund. 

Svar på tråden Erfarenheter av A-HUS?