• Pyff

Finns det verkligen ingen osötad juice mer än barndrycken???

Jag köper Sempers respektive Nestlés fruktdrycker till Alexander och han älskar dem. Ser därför ingen som helst mening med att ge honom saft eller juice så länge han tycker om den osötade drickan. Men, grejen är ju att det är så små förpackningar! Finns det verkligen ingen annan dryck som är helt osockrad??? Alltså inte nån light-skräp utan osockrad på riktigt?

• Svar på tråden Finns det verkligen ingen osötad juice mer än barndrycken???
  • Majsan70

apelsinjucie skall inte vara sötad med socker eller annat. Godmorgon o Bravo har såna som bara innehåller frukt. (enligt innehållsförteckning o speviellt text på paketen)

Tror även Bravos äpple jucie är "osötad". DVS Enbart fruktsocker??

• Lilja84

"God morgon" jucierna ska vara helt sockerfria och innehåller inte heller sötningsmedel .. däremot är det ganska mycket fruktkött som kan vara lite krånligt att svälja om han är för liten eller känslig på sånt.

• Majsan70

Går ju bra att sila juicerna om det är mycket fruktkött.
    Det är ju dessutom sååå gott med Godmorgonjucie...

• Themis

Så här års kan man väl pressa apelsiner själv och sila? Gjorde alltid min mamma till mig när jag var liten.

• Pyff

Tack för era svar! Är verkligen den juicen osötad alltså.....................bra att veta. Däremot är Alexander inte så förtjust i apelsin, det är lite surt, men det finns kanske äpplejuice också???

• Sweetheart

Fruktsocker är precis lika "farligt" som varnligt socker egentligen. Så man ska inte vara generös när det gäller att ge juice till barn.

• Pyff

Men är det fruktsocker i barndrycken då Jag trodde det bara var den naturliga sötheten från frukten, för den smakar ju pyton inte sött alls.......................

• Tygtiiger

Barndrycken är utspädd juice, jag brukar späda ut vanlig bravo-juice själv...
    All juice innehåller fruktsocker eftersom all frukt innehåller fruktsocker, men jag har för mig att om det heter juice får det inte innehålla någonting förutom pressad frukt/fruktkoncentrat och vatten.
    Sonens absoluta favorit är brämhults pressade juicer, både äpplejuicen och guavajuicen.... det är dyrt så man får köpa på rea men jättegott...

• Lilja84

Kollade ingredienserna på förpackningen av god morgon jucien och det stod i alla fall inte någonstans att det var sötmedel eller socker i (vilket det måste stå för att dom ska få sälja det)
    God morgon jucien finns i många olika smaker , jag gillar den tropiska bäst.

• Lilja84

Ja just det (skickade för snabbt) en sak som är bra att veta är att jucie fräter på tänderna vid ofta konsumtion oavsett om den innehåller socker eller inte.
    Ofta konsumtion= ett par glas om dagen.

• Kebnekaisa

Sempers äppeljuice och fruktjuicer är väl i så fall bättre att gå vidare på, Jag menar än steget vanliga juicer.
    De där Nestlés, verkar ju så lite söta, så det finns inte mer osötat. Och det beror väl på att de spätt ut dem.
    Och andra juicer är sötare, men de har fortfarande inget vanligt socker i sig (???),
    så det är väl svårt att finna något motsvarande som Nestlés nyaste, osötare än osötast (de kom väl för något år sen va? då sockerdebatten var som hetast?).

Men jag skulle som sagt då hellre "gå över till" sempers osöta barnjuicer (dock sötare än Nestlés osötaste drycker) innan jag gick på "den vanliga" juicen i kyldisken.

Coops äppeljuice "kör" vi med här hemma. Den är god! Och inget tillsatt socker, Men det är ju just det, att de blir söta, även av fruktsockret.

• Pyff

okej, en gång för alla, hjälp mig Kan Alexander alltså ta skada av att han får dricka Sempers eller Nestlés dryck varje dag???? Nu blir jag nervös.....................trodde ju att de var helt utan socker och tänkte att det inte var värre än att äta frukt som väl också innehåller fruktsocker..........................

• uniMog

JUICE innehåller enbart fruktsaft. INGET socker eller sötning av någon form får tillsättas i juice, då är det dryck,nektar,saft eller något annat.

Enklaste sättet att få juice liknande barndryckerna är alltså att ta vanlig jäkla juice och blanda ut med vatten!

• Sweetheart

Fruktsaft innehåller fruktsocker.... man kommer inte ifrån det. Men det är såpass små mängder, så man ska inte oroa sig. Men inte ge för mycket heller.

• Sweetheart

Juice fruktsaft innehåller även fruktsocker.... man kommer inte ifrån det. All frukt är söt på sitt sätt. Men det är såpass små mängder, så man ska inte oroa sig. Men inte ge för mycket heller.

• uniMog

japp det innehåller fruktsocker men det får inte vara tillsatt fruktsocker.

• Sweetheart

Man behöver inte lägga till fruktsocker... det finns i naturen. Men jag vet oxå att man inte får lägga till det.

• Isolde

All konsumtion av söta saker ska man vara försiktig med – förutom att juice kan skada tänderna innehåller den en massa tomma kalorier i form av socker. Det är lika mycket (om inte mer) socker i juice som i läsk. Skada tar man väl inte av att dricka fruktdrycker varje dag, däremot vänjer man sig vid sötsmaken. Kan han inte dricka vatten i stället?

Det är för övrigt stor skillnad mellan att få i sig fruktsocker via juice eller frukt. Juicen ger ju ingen mättnad, vilket frukten gör.

Om jag vore du skulle jag ge honom en frukt och vatten att dricka till i stället för fruktdryckerna.

• Myran22

Pyff:
    Det bästa är ju att lära barnet att dricka vatten, men har du prövat att späda ut barn-juicen med vatten? Så gör min svärfar till sin minsta (1½år), då räcker den längre och Anton tycker om det också.

Svar på tråden Finns det verkligen ingen osötad juice mer än barndrycken???