• JellyBean

Semesterersättning....Procent av Brutto eller Nettolönen?? Någon som vet?

Håller på med en sak...
    och ska räkna ut semesterersättningen.
    den ska var en viss % av lönen...
    Men Bruttolönen eller Nettolönen?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Semesterersättning....Procent av Brutto eller Nettolönen?? Någon som vet?
  • Tecken

Innan skatt, men utan ev. tillägg (t ex OB).

• korfu08

Bruttolönen sen är den olika beronde på om man är kollektivanställd eller tjänsteman och den skall beräknas på bruttolönen.

• Näbbmusen

Du kan räkna efter eller innan skatt, det blir samma sak, semestern skattas precis som lönen!

• Tecken
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-23 21:05:25 följande:
    Semesterlönen räknas på all intjänad lön, även OB.
    Hm, det gjorde det inte på den tiden jag var timanställd... Kan det vara så att det skiljer sig åt i olika kollektivavtal?
  • Tonårsmamman1
    Näbbmusen skrev 2011-09-23 21:09:26 följande:
    Du kan räkna efter eller innan skatt, det blir samma sak, semestern skattas precis som lönen!
    Det blir inte samma sak, eftersom underlaget innan skatt är högre. 
  • Näbbmusen
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-23 21:16:08 följande:
    Det blir inte samma sak, eftersom underlaget innan skatt är högre. 
    Räknar hon på bruttolönen drar hon av skatt, räknar hon på nettolönen drar hon inte av skatt.. same same eller?
  • Tonårsmamman1
    Näbbmusen skrev 2011-09-23 22:17:48 följande:
    Räknar hon på bruttolönen drar hon av skatt, räknar hon på nettolönen drar hon inte av skatt.. same same eller?
    Ja du har rätt, jag kontrollräknade. Jag är bara så van att tänka på bruttolön + semesterlön sedan skatt på allt.
    Flört
  • Tonårsmamman1
    Tecken skrev 2011-09-23 21:15:49 följande:
    Hm, det gjorde det inte på den tiden jag var timanställd... Kan det vara så att det skiljer sig åt i olika kollektivavtal?
    Tror jag inte. Jag har fått lära mig att det på intjänad lön, och då ska ju även OB ingå.
  • Tecken
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-23 22:35:07 följande:
    Tror jag inte. Jag har fått lära mig att det på intjänad lön, och då ska ju även OB ingå.
    Var tvungen att kolla upp det. På den tiden jag var timanställd gick jag under HÖK AB. Där står det att semesterersättningen ingår i OB:t; alltså är semesterersättningen enbart på grundlönen. Saxat från HÖK AB: "

I ersättningen* ingår semesterlön och semesterersättning med belopp som förut-sätts i semesterlagen (SemL).

" = Där avses OB-ersättningen.

Så då måste det ju vara så att det skiljer sig åt beroende på kollektivavtal?
  • Tonårsmamman1
    Tecken skrev 2011-09-24 15:48:01 följande:
    Var tvungen att kolla upp det. På den tiden jag var timanställd gick jag under HÖK AB. Där står det att semesterersättningen ingår i OB:t; alltså är semesterersättningen enbart på grundlönen. Saxat från HÖK AB: "

I ersättningen* ingår semesterlön och semesterersättning med belopp som förut-sätts i semesterlagen (SemL).

" = Där avses OB-ersättningen.

Så då måste det ju vara så att det skiljer sig åt beroende på kollektivavtal?
    Ja men om semesterersättningen ingår så betyder ju det att det man får semesterlön på OB, bara det att det redan är inräknat. Annars hade OB tillägget varit lägre. 
  • Tecken
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-24 19:46:47 följande:
    Ja men om semesterersättningen ingår så betyder ju det att det man får semesterlön på OB, bara det att det redan är inräknat. Annars hade OB tillägget varit lägre. 
    Då missförstod vi varandra! Jag trodde du menade att man slog ihop all lön och sedan lade till 12-14% på det (beroende på avtal), vilket man inte gör (då OB:t redan har semesterersättningen inbakad).
  • Tonårsmamman1
    Tecken skrev 2011-09-24 19:55:32 följande:
    Då missförstod vi varandra! Jag trodde du menade att man slog ihop all lön och sedan lade till 12-14% på det (beroende på avtal), vilket man inte gör (då OB:t redan har semesterersättningen inbakad).
    OK, då förstår jag hur du resonerade. Flört
  • Maroof

• Grande Rock
    Maroof skrev 2015-11-01 18:31:22 följande:

kolla svaren i tråden vetja
    Born to lose, live to win!
Svar på tråden Semesterersättning....Procent av Brutto eller Nettolönen?? Någon som vet?