• Mizz Turko

Sagan Skönheten & Odjuret, dålig för en 2 åring?

Min dotter som är 2 år och 3 mån älskar sagan Skönheten och odjuret och vi läser den flera gånger varje dag, vi läser ju Askungen, lilla sjöjungfrun och en massa andra också, men just Skönheten och odjuret är hon väldigt fascinerad i och kan den utantill. Så ibland brukar hon gå runt och berätta lite om sagan och det hade hon även gjort idag på förskolan.

Så vid hämtningen idag (ni som följt mitt tidigare inlägg vet att jag haft problem och tjafs i denna förskola) var den där fröken igen noga med att poängtera att just den sagan verkar lite otäck eftersom dottern hade gått runt och sagt odjuret odjuret i förskolan - så att idag hade hon fått sitta och läsa Nalle puh, pyssla med nalleh puh pussel och fått lära sig nalle puh visa för att hon ville försöka få "bort"/byta ut Skönheten och odjuret från min dotters kunnande om man säger så.

Hon tyckte inte att det var en barnbok det!!!! 

Blir så arg, för denna fröken bara måste poängtera något var dag, känns som att hon spricker annars. Om det inte finns något att poängtera så ser hon till att ordna fram något att poängtera.

Jag sa till henne att min dotter gillar denna saga och vi läser många andra sagor också och att hon är lite fascinerad just i denna saga eftersom odjuret förvandlas till en prins och att det är en "2-åings version" jag ändå läser för henne och att jag vet om hon klarar av eller om hon blir rädd för denna bok. Pippi är ju inte helt bra heller då för en 2 åring, men det yttrade hon inget om.

Bllir så trött på att denna fröken alltid vill poängtera och leka besserwisser och att hon ville att jag skulle byta ut denna sagobok till Nalle puh i hemmet också.

VAD tycker ni?    kanske lite dumt att bli arg över detta, kanske ni tycker så, men det är just det att var dag är det något som hon måste poängterar.

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Svar på tråden Sagan Skönheten & Odjuret, dålig för en 2 åring?
  • Hanne

Jag tror helt ärligt att det viktigaste är att man anpassar sig till sitt barn och att man använder sunt förnuft.
    Det finns barn som är rädda för filmer/böcker som skönheten och odjuret tills de är 12, och det finns barn som inte alls skräms utan älskar dem redan som mycket små!
    Vad förskolefröken tycker i den frågan skulle jag inte ge blanka f*n i ;) Du känner ditt barn, du vet ju att ditt barn älskar den boken, så varför ta det ifrån henne? Tyvärr finns det bara för många där ute som tycker kanske en aning för mycket och har svårt att acceptera att andra ser annorlunda på saker och ting..
    Men så länge din dotter inte på något sätt påverkas negativt (mardrömmar, rädsla eller liknande) så skulle jag inte ens överväga frökens åsikter och förslag!

• Mizz Turko
    Hanne skrev 2011-09-23 22:34:51 följande:
    Jag tror helt ärligt att det viktigaste är att man anpassar sig till sitt barn och att man använder sunt förnuft.
    Det finns barn som är rädda för filmer/böcker som skönheten och odjuret tills de är 12, och det finns barn som inte alls skräms utan älskar dem redan som mycket små!
    Vad förskolefröken tycker i den frågan skulle jag inte ge blanka f*n i ;) Du känner ditt barn, du vet ju att ditt barn älskar den boken, så varför ta det ifrån henne? Tyvärr finns det bara för många där ute som tycker kanske en aning för mycket och har svårt att acceptera att andra ser annorlunda på saker och ting..
    Men så länge din dotter inte på något sätt påverkas negativt (mardrömmar, rädsla eller liknande) så skulle jag inte ens överväga frökens åsikter och förslag!

nej precis, min dotter vet att det är en saga trots sin ringa ålder, så förstår hon boken.Så istället för att vara glad att hon kan sagan i minnet och vara fascinerad över att en 2 åring kan särskilja på saga/fantasi och verklighet så försöker hon istället ändra på allt. Det är ju fel pedagogik.

blir bara så arg på att vissa förskolelärare  tror att de kan mer än en mamma!
  • CaCC

Vår äldsta dotter är 2 år och 4 månader och vi läser också Skönheten och Odjuret, Askungen och Djungelboken för henne och hon ÄLSKAR dessa böcker och är väldigt fascinerad av just Skönheten och Odjuret.
    Ska man tänka som er förskolelärare tänker så kan man ju hitta hemska och elaka saker i de flesta böcker. Jag förstår att du blir arg, hade jag också blivit. Strunta i vad förskoleläraren säger, DU känner din dotter bäst.

• Boel1

Ska man tänka som den här fröken så kan man ju inte läsa någon saga alls - Vargar som äter upp barn, Hans och Greta som blir lämnade av sina föräldrar, alltså det finns ju mycket hemskt i alla sagor. Heffaklumpen i Nalle Puh kan skrämma många barn!
     Skönheten och odjuret är inte värre än någon annan saga, och särskilt inte om den är anpassad till en tvååring!

• humlan1978

Jag är förskollärare och skulle inte brytt mig ett dugg. I en bok använder man sin egen fantasi och som förälder kan man ju hoppa över vissa ord och meningar om man tycker barnet inte är redo för.

Vad då inte barnbok? Då är det inte många böcker man kan läsa för barn.

Eftersom jag inte har reagerat på att något barn läser "olämpliga" sagor hemma vet jag inte vad de barn på min förskola läser. Däremot så pratar många barn om vad de ser på tv/DVD. Och det är inte heller så oskyldigt i sådana fall.

Det enda jag har reagerat ordenligt på är en åttaårig pojke på fritids som detaljerat berättade om en scen i America history X. (Där en man får tänderna krossade mot en trottoarkant)

Nu har jag inte läst dina tidigare trådar TS. Men jag tycker denna förskollärare överdriver ordentligt. Så din dotter satt och la Nalle Puh pussel för att bli "botad" . Herregud! Jag skulle lätt kunna läsa Skönheten och odjuret, Askungen, Snövit eller Rödluvan för barnen på min avdelning och de är 2 - 4 år.

Min egen dotter älskar både sagan och filmen skönheten och odjuret. Och det enda hon tycker är läskigt är vargarna i filmen. Jag är dock noga med att förklara att tecknat är inte på riktigt. Hon är precis tre.

• Mizz Turko
    humlan1978 skrev 2011-09-25 11:55:30 följande:

Jag är förskollärare och skulle inte brytt mig ett dugg. I en bok använder man sin egen fantasi och som förälder kan man ju hoppa över vissa ord och meningar om man tycker barnet inte är redo för.

Vad då inte barnbok? Då är det inte många böcker man kan läsa för barn.

Eftersom jag inte har reagerat på att något barn läser "olämpliga" sagor hemma vet jag inte vad de barn på min förskola läser. Däremot så pratar många barn om vad de ser på tv/DVD. Och det är inte heller så oskyldigt i sådana fall.

Det enda jag har reagerat ordenligt på är en åttaårig pojke på fritids som detaljerat berättade om en scen i America history X. (Där en man får tänderna krossade mot en trottoarkant)

Nu har jag inte läst dina tidigare trådar TS. Men jag tycker denna förskollärare överdriver ordentligt. Så din dotter satt och la Nalle Puh pussel för att bli "botad" . Herregud! Jag skulle lätt kunna läsa Skönheten och odjuret, Askungen, Snövit eller Rödluvan för barnen på min avdelning och de är 2 - 4 år.

Min egen dotter älskar både sagan och filmen skönheten och odjuret. Och det enda hon tycker är läskigt är vargarna i filmen. Jag är dock noga med att förklara att tecknat är inte på riktigt. Hon är precis tre.

TAck för alla era inlägg. Tyckte ett tag att jag kanske bara "överdrev" mina känslor ett tag, men är så himla trött på att just denna lärare alltid ska komma med en massa kommentarer!!!

Nu är det som sagt inte långt kvar tills min dotter ska sluta där, så jag hoppas bara att denna sista tid kan bli lite mer "rofyllt" vid hämtningar.

Självklart är alla sagorna jag läser anpassade till henne, så inget som hon kan bli rädd av. Hon är inget barn som sitter och tittar på tv/film/bolibompa - så om jag skulle ta bort sagorna från henne så skulle hon inte ha något kvar .          
Svar på tråden Sagan Skönheten & Odjuret, dålig för en 2 åring?