Sagan Skönheten & Odjuret, dålig för en 2 åring?
Min dotter som är 2 år och 3 mån älskar sagan Skönheten och odjuret och vi läser den flera gånger varje dag, vi läser ju Askungen, lilla sjöjungfrun och en massa andra också, men just Skönheten och odjuret är hon väldigt fascinerad i och kan den utantill. Så ibland brukar hon gå runt och berätta lite om sagan och det hade hon även gjort idag på förskolan.
Så vid hämtningen idag (ni som följt mitt tidigare inlägg vet att jag haft problem och tjafs i denna förskola) var den där fröken igen noga med att poängtera att just den sagan verkar lite otäck eftersom dottern hade gått runt och sagt odjuret odjuret i förskolan - så att idag hade hon fått sitta och läsa Nalle puh, pyssla med nalleh puh pussel och fått lära sig nalle puh visa för att hon ville försöka få "bort"/byta ut Skönheten och odjuret från min dotters kunnande om man säger så.
Hon tyckte inte att det var en barnbok det!!!!
Blir så arg, för denna fröken bara måste poängtera något var dag, känns som att hon spricker annars. Om det inte finns något att poängtera så ser hon till att ordna fram något att poängtera.
Jag sa till henne att min dotter gillar denna saga och vi läser många andra sagor också och att hon är lite fascinerad just i denna saga eftersom odjuret förvandlas till en prins och att det är en "2-åings version" jag ändå läser för henne och att jag vet om hon klarar av eller om hon blir rädd för denna bok. Pippi är ju inte helt bra heller då för en 2 åring, men det yttrade hon inget om.
Bllir så trött på att denna fröken alltid vill poängtera och leka besserwisser och att hon ville att jag skulle byta ut denna sagobok till Nalle puh i hemmet också.
VAD tycker ni? kanske lite dumt att bli arg över detta, kanske ni tycker så, men det är just det att var dag är det något som hon måste poängterar.