• Modgun

Snälla hjälp mig.

Jag har EN enda fråga kvar på en insändningsuppgift, och jag har kört fast.
    Jag har googlat och googlat och googlat lite till, men jag kan inte hitta något som hjälper mig. Så därför vänder jag mig till er.

Vad är skillnaden mellan vertikal handledning & horsontiell handledning? 

Med detta så ber jag er inte att lösa detta åt mig, utan jag vill liksom bara ha en knuff i rätt riktning så att säga. 

• Svar på tråden Snälla hjälp mig.
  • takida

just handledning had jag inte koll på men tänk att horisontell är ju fler uppgifter av kanske samma sort medans vertikal är uppgifter mer uppåt mer ansvar. Vet inte om du blev klokare....

• Modgun

Tack för svar.
    Jo jag tänkte i de banor jag också, men längre än så har jag inte kommit. Den boken jag har förklarar INGET av dessa två olika begrepp, vilket det gör i den boken som vi inte skulle ha.
    får väl ta och köpa den andra boken, så är jag helgaderad. 

• Good Golly Miss Molly

Vilket yrkesområde rör det sig om?

• Modgun
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-09-23 23:52:46 följande:
    Vilket yrkesområde rör det sig om?
    Undersköterska.
  • Modgun
    takida skrev 2011-09-23 23:53:39 följande:
    sorry, lite trött i bollen:)
    Lugnt ;)
  • Ramborg

Jag skulle tippa att vertikal handledning är när handledaren är över den handledda i rang, tex chef. Och horisontell skulle då vara när en kollega är handledare.

Fast det är svårt att veta utan att veta sammanhanget.

• Modgun

Tack till er alla som tagit er tid till att svara.

Har bestämt att även köpa den andra boken, där det står lite mer utförligt om vad det är. 

• valkyrian

När man pratar om horisontell styrning i företag till exempel så är deb vertikala den mer klassiskt hierarkiska och horisontell "decentraliseras" mer som en kedja av processer eller en mer delegerad maktbalans. Så kan det inte vara ngt i den stilen, typ att handledningen ur ett vertikalt perspektiv är mer dominant/hierarkisk och den horisontella mer att man är kamrater som hjälper varandra. Lycka till iaf med att hitta svar!

Svar på tråden Snälla hjälp mig.