• Anonym (AJ!)

Lite sår i mungipan som gör ONT! Tips?

Vaknade med en liten spricka liksom i mungipan - den gör jätteont! Har varit rejält förkyld den sista veckan. Någon munherpesblåsa är det inte, för det har jag ibland - men någon som kan svara på vad det är för litet sår som gör ont i mungipan? Beror det på förkylningen? Tips om hur jag kan bli av med det?  Detta är ju ett flugskitsproblem i det stora hela, men väldigt tacksam för svar! 

• Svar på tråden Lite sår i mungipan som gör ONT! Tips?
  • Anonym

Köp lypsyl.Det funkade för mig. Sprickan var borta efter några dar   

• Anonym (AJ!)

Lypsyl? tack för ditt svar!  Fler tips?

• Pistou

Jag tycker att bepanthen funkar jättebra vid de flesta hudproblem, både för bebisar/barn och för vuxna. Dessutom är den dryg, så om du inte har barn räcker det att köpa en liten tub.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • brünnhilde

purelan för såriga bröstvårtor på apoteket är fantastisk. Jag har kastat mina dyra ole henriksen-krämer och ersatt med purelan

• Doktorn

Fet salva - Idomin, Locbase Repair el liknande. Lypsyl fungerar säkert också, men är lite "hårdare" och svårt att lägga på så att det täcker.  Min erfarenhet är att mjukare salvor är enklare att hantera.

Det skyddar slemhinnan mot saliven medan sprickorna läker. Förmodligen är sprickorna bara en följd av förkylningen. Om de blir långdragna tycker jag du ska få dem uppkollade - man kan t.ex. få svårläkta mungipesprickor av vitaminbristtillstånd (kallas munvinkelragader).

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    Pistou skrev 2011-09-24 10:42:22 följande:
    Jag tycker att bepanthen funkar jättebra vid de flesta hudproblem, både för bebisar/barn och för vuxna. Dessutom är den dryg, så om du inte har barn räcker det att köpa en liten tub.
    Bepanthen är bra!  En fet hudskyddande salva.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (AJ!)

Stort tack för era svar! Ska bege mig till ett apotek så småningom - tänker införskaffa någon lite fetare salva, som ni tipsat om. 

• Anonym

Och du..jag köpte ny tandborste.

Svar på tråden Lite sår i mungipan som gör ONT! Tips?