• Saga23

Lunginflammation och cocillana-etyfin, hjälp! (helst från läkare)

Jag var hos doktorn igår, han lyssnade på mina lungor och sa att jag har lunginflammation.
    Jag har fått penicillin utskrivet och cocillana-etyfin som är hostdämpande medel.

Jag hostar upp massa grönt slem och cocillana motverkar ju detta, är det bra eller dåligt att jag tar det? Slutar jag ta det så hostar jag mer, och det kanske jag ska göra för att få upp all skit, men samtidigt är det så extremt jobbigt att behöva hosta hela tiden.

Någon som har synpunkter? som kan något om det här? Någon läkare här som kan hjälpa?

• Svar på tråden Lunginflammation och cocillana-etyfin, hjälp! (helst från läkare)
  • Zargenta

Cocillana är hostdämpande, inte slemlösande tyvärr och är kanske mest till för att du ska slippa hosta så mycket (framför allt nattetid). Hosta upp slem och spotta ut det, känns det som om du har svårt att få upp slem, köp bisolvon eller annat slemlösande!

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • fohader

Antar det är cocillana etyfin du menar. Det är enbart för rethosta och inte slem. Du kan ta bromhex men det är alltid bäst att låta en läkare få undersöka dig.

• Saga23

Jag har varit hos doktorn, han gav mig cocilana, mot min rethosta. Men jag hostar ju oxå upp slem.

Så jag vet inte...jag kanske ska ringa och kolla.

• fohader

Lite svårt o skriva på mobilen men som Zargenta skrev att det är bra och hosta och cocillianan kan göra att du får upp slem när du hostar vilket inte är faarligt utan tvärt om bara bra.

• Lumo

De brukar säga att man kör slemlösande dagtid o coccilana till natten! ;)

• Millicent

Det kan ju vara lite krångligt att få tag i läkare igen och be om annan hostmedicin tex Mollipect att ta dagtid. Bromhex eller Bisolvon är nästan samma och kan köpas receptfritt på Apoteket. De anses hjälpa till att få upp slemmet och ha slemlösande effekt. Cocillana är bra till natten om du har svårt att sova pga all hosta och då är det helt ok dvs du behöver inte vara rädd för att slemmet stannar kvar.

• Zargenta

Jag har haft dubbelsidig och enkelsidig lunginflammation mer än 3ggr, haft mycket problem med hosta vid förkylningar och luftrörskatarr så jag är "van" användare av cocillana.

Så hosta så mycket du kan dagtid, gärna med slemlösande om du känner att du har svårt att få upp slem annars så struntar du i det, däremot så är cocillana dämpande och "sövande" så du ska kunna somna och sova trots en eventuell rethosta pga slem som "gurglar och retar" en bit upp i luftrören! 

Krya på dig :) 

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Prinsessan Leia

han menade nog att du skulle ta coc... till natten för att vila lungorna från hostan så du återhämtar dig snabbare samt får vila
    så åt jag iaf när jag låg....
    krya på dig, vet hur hemskt ont det gör och ha tålamod med att bli frisk jäkta inte. tog 6 månader för mig

• Mirris

När jag hade lungiflammation i vintras så hade jag redan cocilliana hemma och tog det.. men jag tog bara till kvällen för att kunna sova.
    Sa det till läkaren som genast gav mig bannor :) och sa att jag var tvungen att ta det regelbundet så det hela tiden fanns i "systemet" för annars var det ingen mening att hålal på dricka det.

Så jag drack massor och efter typ 2 månader slutade jag hosta iallafall. Lunginflammationen höll väl i sig i 3 veckor, men sen hostar man efteråt också

Så drick du.. tills skiten är över! Krya på dig     

• Saga23

Ja, han sa att jag ska ta det 3ggr per dag. Imorse när jag tog det, trodde jag skulle däcka i soffan så trött blev jag!

men jag tänker fortsätta ta det 3 ggr/dag.

tack alla som har svarat, men det känns inte bra när man läser att det tar månader innan man blir frisk!!

man har ju inte tid och ork att vara sjuk =)

Svar på tråden Lunginflammation och cocillana-etyfin, hjälp! (helst från läkare)