• Wimzan

När går man på ultraljud första gången?

Precis som rubriken lyder så undrar jag när man får gå på ultraljud för första gången.
    ... och när kan man ta reda på könet?

Testade + igår så nu samlar jag så mycket info jag kan om allt kring graviditet och bebisens utveckling =)

=)

• Svar på tråden När går man på ultraljud första gången?
  • Just me

Hej och grattis till graviditeten! Oftast får man gå i v 18 men det beror på vilken kommun men nånstans mellan v 17-20 har jag uppfattat på folk. Själv fick jag gå i v 17+5 och då såg man tydligt bad det var för kön. Hon visade upp sig tydligt Nu ligger hon här bredvid mig (2mån) Har för mig att jag läst att de kan se könet redan från v 14-15 men då ska de ha bra/nyare UL maskiner.. Första vul:et gjorde jag i v 5+3 men då såg man inget foster utan endast hinnsäck så jag fick komma tillbaka i v 7 och då syntes lillhjärtat och den picka så fint så Lycka till med allt!

• Smulan87

i de flesta län talar dom inte om vad de är för kön, då får du göra ett könsULoch betala runt 1000:- för att få reda på det.

Men mellan vecka 17-19 brukar dom göra undersökningen =)

• Wimzan

Oj, det känns som en evighet dit =P

Jag hade den senaste mensen 11/8, BIM 25/8 men testade negativt på BIM+9 och plussade först på BIM+15. Hur ska jag kunna veta hur långt gången jag är?

• Just me

Oj +15 dagar?! Det lät mycket det :) Du får räkna från din ÄL dvs 2 veckor efter din mens..har för mig att det var så man räknade. Det är logiskt efrersom det är då ägget blir befruktad Men enklast är att du bokar en tid hos bm. Du lär ju ändå ringa o boka tid för inskrivning så då kan du ju nämna det och höra vad de säger..

• Lena

Du räknar från senaste mensen ända tills ultraljudet. Du bör vara 6-7 veckor nu. Ring bm och boka tid för inskrivning.

• enny signatur
    Smulan87 skrev 2011-09-24 13:23:23 följande:
    i de flesta län talar dom inte om vad de är för kön, då får du göra ett könsULoch betala runt 1000:- för att få reda på det.

Men mellan vecka 17-19 brukar dom göra undersökningen =)
    Vet de så får de inte låta bli att berätta om man vill veta dock.
  • Smulan87
    enny signatur skrev 2011-09-24 15:51:47 följande:
    Vet de så får de inte låta bli att berätta om man vill veta dock.
    Joda, med tanke på att det är en undersökning i medicinskt syfte så har dom inga regler på att dom måste säga det.

Hade di sista mensen den 11/8 så är du i vecka 6 nu. Vecka 7 på torsdag. Där i kring.
  • krillelkpg

Här får vi ett i vecka 12-14 samt i vecka 18-20. Dock har vi gjort många fler pga medicinsk orsak

• 7stjerna

Jag ska föda när som helst och har bara fått ett ultraljud under graviditeten, i vecka 19. Frågar man om kön så verkar de flesta kolla om det går att se. Vi kunde dock inte få veta då bebisen låg  med benen i kors, men hon kollade och försökte till och med två gånger bara för att vi gärna hade velat veta :) 

• arena

ja ska göra mitt första ultraljud imorgon o nu e jag i vecka 12, ser fram emot det samtidigt som ja e jättenervös för att allt inte ska vara som det ska..
    hoppas ja kan sova i natt :) 

Svar på tråden När går man på ultraljud första gången?