• Smulan72

Hur undvika att barn får ont i öronen vid flygning?

Vi ska åka till Gran Canaria över nyår och vår dotter är drygt 1,5 år och jag oroar mig för hur hon ska klara flygresan. Vi har tidigare åkt till Thailand med henne när hon var 6 månader och det gick jättebra men jag har läst någonstans att när de är såpass små så har de inte ont av att flyga eftersom örongångarna inte är fullt utvecklade. Därför undrar jag nu om det finns någon som har erfarenhet av att flyga med ett lite större barn? Och i så fall om ni har några tips på hur man kan lindra obehagen. Funkar nässpray lika bra som näsdroppar?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur undvika att barn får ont i öronen vid flygning?
  • strojes

Har inte flugit själv med barn men har läst och hört att låta de suga på något under start och landning ska hjälpa, nappflaska tex. med vatten eller nån dryck.

• Annie i Melbourne

Har flugit mycket med vara barn. De behover suga pa ngt vid start/landning tex ammas, flaska eller napp har funkat for oss. Varat aldsta barn har vi kort nasspray pa och tuggummi. Av ngn anledning har vara barn alltid haft jobbigast vid landningen, men inga problem vid start... Lycka till!

• evita

jag flög med oliver till spanien när han var 22 månader och han berördes inte av öronen... han somnade under "take-off" på ditresan och innan start på hemresan...

• Lady Bling

Nässpray/näsdroppar innan man går på planet och sen nappflaska under tiden som planet lyfter och landar funkar bra för oss. Om det är en lång flygning kanske man behöver ge näsdroppar/nässpray ett tag innan landningen också. Vår dotter var i och för sig inte lika gammal då, men antar att det är dom råd man brukar få när man ska förebygga ont i öronen även för äldre barn. När man är lite äldre kan ju tuggummi också funka bra. Om barnet suger på tummen/napp kan ju det kanske också funka vid start och landning.

• nattinattio

näsdroppar/spray, funkar likadant, men man skall ej enbart ge koksaltlösning de funkar tydligen inte enl läkarna.

Vår dotter har alltid fått näsdroppar/spray (flyger några gånger varje år å är nu 6 år) sen har vi även försökt ha sugrörsaft/nappflaska/tutte så att hon sugit på nått.
    har alltid gått suveränt, däremot har hon nu runt 5 års ålder börjat att gräva lite i öronen

• nattinattio

näsdroppar/spray, funkar likadant, men man skall ej enbart ge koksaltlösning de funkar tydligen inte enl läkarna.

Vår dotter har alltid fått näsdroppar/spray (flyger några gånger varje år å är nu 6 år) sen har vi även försökt ha sugrörsaft/nappflaska/tutte så att hon sugit på nått.
    har alltid gått suveränt, däremot har hon nu runt 5 års ålder börjat att gräva lite i öronen

• Smulan72

Tack alla ni som har gett mig bra tips! Nu känner jag mig lite lugnare

• Amorella

Det finns oxå någon slags öronproppar - "Children's EarPlanes" - som tydligen ska vara bra. Jag har inte testat dem själv, men är man orolig kan det kanske vara värt att inhandla ett par.

www.earplanes.se/shop/

• nattinattio

jag är oxå nyfiken på öronpropparna men verkar inte som att någon testat dem

Svar på tråden Hur undvika att barn får ont i öronen vid flygning?