• Boel1

Leksaker, städning

Jag blir tokig på alla leksaker som bara slängs ut här hemma och aldrig plockas upp! Likadant med kläder, ytterkläder och annat.
     Nu har jag börjat säga att de får plocka upp innan bolibompa. Har de inte gjort det så lägger jag det som ligger på golvet i en påse och bär ut det. Så det börjar bli ganska tomt i leksaksskåpet. Hur ska jag göra när de börjar vilja ha tillbaka leksaker - jag tänker att då får de först plocka upp fem saker som ligger fel i huset, och sen hitta en leksak som de vill byta ut.  Eller ska man bara låta dem få tillbaka en leksak, och så fortsätta på samma sätt att man gömmer undan det som inte plockas upp. Yngste pojken är tre år, jag vet inte om han riktigt förstår det där med att man måste plocka upp annars försvinner det...
     Eller har något något helt annat förslag på hur man ska göra!?! Tacksam för tips!

• Svar på tråden Leksaker, städning
  • Stjärnstoft

Har ledsnat på tjat som inte hjälper här. Sen ett par v sätter vi en timer på 15 min direkt efter maten. Under den tiden hjälps hela fam åt att plocka undan. Sen får de se kvällstv. Funkar klockrent och på en kvart hinner vi undan med det mesta när vi hjälps åt. Särskilt som det görs varje kväll. Inget tjat och ingen av oss tycker att det känns betungande. Barnen är fem och sju.

• Boel1

Låter som en bra idé - man kan ju inte räkna med att de klarar av det helt själv ändå! Problemet här är bl.a femåringen som hela tiden klagar och inte gör någonting, och då tycker äldsta flickan att det är orättvist o.s.v.
     Men jag ska lägga det på minnet och göra ett försök!

• kutiom

Här får dottern (fem år) plocka undan sina leksaker innan jag läser. Är hon för trött för detta så läser inte jag men det har än så länge inte inträffat. Ibland är hon dock väldigt trött så då hjälps vi åt, jag är inte stenhård på att hon måste fixa all sin städning själv utan vill mest att hon inser att man plockar undan efter sig.

Det är betydligt svårare när vi har kusinen här, då kan det bli enbart ett barn som städar vilket jag ser som lite orättvist. Jag vet inte alls hur man löser det problemet?!

Varför inte ta och skippa bolibompa om de nu inte plockar undan istället för att gömma undan? Då får de ju konsekvensen med en gång istället för att ev sakna något senare.

När det blir för mycket leksaker här tar jag i påsar och ställer undan, men detta är inget straff utan en nödvändighet för att vi ska slippa snubbla på för mycket saker. Det är toppen att ha leksaker undanplockade som man senare kan plocka med, vi har vårt förråd på vinden och dottern älskar att komma med upp och hämta nya saker - färre än de vi ställer bort

• FOA

Varje kväll innan sagan plockar sonen (3år) och jag tillsammans upp alla leksakerna på golvet. Tyvärr får jag under de 5min det hela tar påminna honom ganska många gånger men han är ju bara 3. Säger bla att alla måste hjälpa till och att vi inte kan börja med sagan han har valt förrän allt är upplockat vilket brukar fungera.

Har en kartong i förådet med leksaker som roteras lite då och då för variation.

Svar på tråden Leksaker, städning