• Princess84

Sen när är det 18årsgräns på tändare?

Hade planerat en svamputflykt idag. Grilla lite korv och mysa. På vägen ut i skogen går jag och min sjuårige son in på affären för att köpa frukt och en tändare.
    Men jag blir nekad att köpa tändare pga att jag inte har mitt leg med mig! Fick skicka in maken att handla tändaren.
    Skapligt irriterad var jag... Där står jag med sonen som säger mamma ett flertal gånger då han ville ha tuggummi.

När blev det 18årsgräns för att få köpa tändare? På vilka grunder?

Jag ser ung ut så ska jag köpa energidrycker så ser jag till att ha idkortet med men det här kändes faktiskt lite löjligt.

• Svar på tråden Sen när är det 18årsgräns på tändare?
  • Frontline

Det är inget lagstadgat vad jag har fattat som utan det är är handlaren själv som har satt det...
    Många kör med det bara för att småkidsen köpte tändare och påfyllnadsgas enbart för att sniffa gasen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Majsan70

Bra av butiken att ha koll tycker jag. Många barn som sniffar ur tändare bl.a. Sånt där tar jag med ett leende. Borde du med...smickrande ju.

• Andrietta

Jag förstår din irritation. Lagom kul när det handlar om såna småsaker.
    Pratade med min sambo om just detta idag då jag är en av dem som måste ta leg på alla jag tycker se ut att vara under 25 år. Icas regler.
    Det är ganska jobbigt att be om leg på just tändare eller energidrycker. Precis som att jag (trots mitt jobb) suckar lite när jag måste visa leg.
    Men. Då en del ungar inte har mer vett än detta så har tyvärr reglerna kommit till och vi i kassan måste tyvärr.

Som sagt. Jag förstår irritationen men tyvärr måste vi.
    Ett tag fick vi inte sälja för mycket (minns inte vilket) av nån krydda (?). Tror de var typ bikarbonat då ungarna tydligen gjorde nån typ av bomb av dem. Även om de inte var leg fråga där så var de ändå stopp för alla ungar.

Nä nu spårar jag iväg=)

• rosyposy

Kan på sätt och vis förstå irritationen men tänk på att de har den regeln av en anledning. I min lokala Coop-butik fick de lov att sätta åldersgräns på sådana Glade-sprayer samt förvara dem bakom kassan eftersom ungarna i trakten använde dem för att sniffa gas. Helt galet men vad ska affären göra?

• äppelmos

för ca 15 år sen dog en kille i tullinge efter att ha sniffat ciggas. det spelar in där iaf varför inte ungdomar vill eller får köpa.

Svar på tråden Sen när är det 18årsgräns på tändare?