• Sanna87

"Fixardag" på dagis

Vår son går på ett kommunalt dagis, ett väldigt litet sådant..

Vår föräldraförening har bestämt att vi ska ha en fixardag på dagis dvs göra saker ute för barnen på deras dagis..

Ex. Laga trappsteg in till deras lekstuga, måla om deras lilla lekhus, måla hagar på asfalten, fixa deras utegrill med mera..

Är det fler dagis som har sådana här dagar? Jag själv känner att detta inte ligger på föräldrarnas ansvar, jag tycker att det är skolans vaktmästare eller helt enkelt personalen. Och är man inte med på sådana här dagar så pratas det illa om familjen för att vi inte ha ett engagemang att göra deras dagis ännu bättre.

Vi betalar ju trots allt för dagiset och då ska väl verksamheten se till att deras saker fungerar och att barnen får de saker som de vill ha??

Tänker jag helt fel, eller?

• Svar på tråden "Fixardag" på dagis
  • Meus Veritas

Det är ju kommunalt så rent tekniskt ska ju komunen fixa sånt. Men sen kan jag tycka att det finns ju saker som komunen inte går med på att göra. Men det är ok för dom om man gör det själv.
    Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp o göra dagis mysigare då för mitt barns skull. Förutsatt att det är frivilligt.

• Sanna87

Men när det handlar om säkerhet så måste det väl ligga på verksamhetens? Som att laga staketet och söndriga trappsteg, fönster med mera..

Nu var pappan i huset där och gjorde en insats..

• snorkråka

Min son går på ett föräldrakooperativ så vi har fixar- och städdagar varje termin, men det är ju självvalt, iom kooperativet, jag skulle inte gå med på det på ett kommunalt dagis.

• Eva 081

På vår förskola har vi fixarkvällar. Det är helt frivilligt och ingen tittar snett på om man inte är med, brukar vara ca 15-20 föräldrar på ca 45 familjer som är med. Syftet med fixarkvällarna är dels att skapa gemenskap, vi brukar bjuda på matiga smörgåsar, kaffe, öl m.m. föräldrarna får en djupare insikt i den pedagogiska tanken bakom de saker som tillverkas, barnen visar en annan respekt och är mycket stolta över de som föräldrarna gör. Det som görs är ofta saker som inte kan göras med barnen på plats, skulle all den tiden som sakerna tar att tillverkas läggas ut på pedagogerna så skulle det inte finnas pedagoger under dagtid att arbeta med barnen, så allternativet är att sakerna inte blir gjorda.

• Lindreas
    Sanna87 skrev 2011-09-24 17:53:03 följande:
    Men när det handlar om säkerhet så måste det väl ligga på verksamhetens? Som att laga staketet och söndriga trappsteg, fönster med mera..

Nu var pappan i huset där och gjorde en insats..
    Säkerhetsgrejer så som staket och trasiga trappsteg ska absolut ligga på kommunen att fixa! Det är inte föräldrarnas ansvar att reparera, inte heller på personalens. Föräldrar och personal kan ju skruva ihop utemöbler tillsammans, måla hagar på asfalten, spika upp hyllor inne och såna saker, småsaker som är "utöver" om man säger så. Personalen har inte tid att lägga ner engagemang på sånt på dagtid, och någon vaktmästare finns det oftast inte, så det är alltid uppskattat när föräldrar hjälper till.
  • Sanna87

Personalen själva medverkade inte under dagen, men hade skrivit en helt lista på saker som dom ville få gjorda av oss..( Tex.måla om inne i lokalerna ) mm

Jag blev bara så paff över detta och att vi ska ha nått ansvar för våra barns säkerhet på dagiset... Och ville därför höra om det är fler kommunala dagis som har nått liknande.

• Suri

Jag jobbar på en kommunal förskola och våra föräldrar (inflytanderådet) har också bestämt att de ska ha en fixardag. Detta är en rent social grej, något behov finns egentligen inte. Pedagogerna jobbar hårt för att komma på uppgifter till föräldrarna. De vill så väl och tycker att det är kul att träffas. Vi hittar på saker som vaktmästaren skulle ta extra betalt för, ex måla om lekstugan, bygga bänkar osv. Det är långt ifrån alla som är med och det tittas verkligen inte snett på någon.

• Eva 081

När det är säkerhet så är det hyresvärden som har ansvaret, vilka inte är så snabba på att fixa saker så ibland går det snabbare att göra det själv. Det är skit! Det håller jag med om, men inte förskolans "fel"

• Natulcien

Ja, inte sjutton ska personalenm behöva fixa sånt i alla fall. De har ju barnen att ta hand om. De ska inte behöva sköta något annat.

Möjligen en vaktmästare då...

Men handlar det bara om en enda dag så är det väl inget att bråka om för att göra det lite trevligare på sina barns dagis...?

Samhället vore bra mycket trevligare om folk bara ställde upp lite mer och inte bara hänvisar till att det är någon annans ansvar hela tiden...

• Lindreas
    Sanna87 skrev 2011-09-24 18:01:19 följande:

Personalen själva medverkade inte under dagen, men hade skrivit en helt lista på saker som dom ville få gjorda av oss..( Tex.måla om inne i lokalerna ) mm

Jag blev bara så paff över detta och att vi ska ha nått ansvar för våra barns säkerhet på dagiset... Och ville därför höra om det är fler kommunala dagis som har nått liknande.

Säkerheten ska ni absolut inte ta ansvar för (annat än den normala) och det tycker jag att ni ska ta upp! Varför lagar inte kommunen ett trasigt staket? Måla om i lokalerna är sånt som förskolan får betala extra för, och därför är det ju trevligt om några föräldrar ställer upp och hjälper till med det. Men hos oss är personalen också med.
  • Eva 081

Njaaa....om pedagogerna inte är med själva så tycker jag att det förlorar sitt syfte. Några borde iaf varit med

• Sanna87
    Eva 081 skrev 2011-09-24 17:58:00 följande:
    På vår förskola har vi fixarkvällar. Det är helt frivilligt och ingen tittar snett på om man inte är med, brukar vara ca 15-20 föräldrar på ca 45 familjer som är med. Syftet med fixarkvällarna är dels att skapa gemenskap, vi brukar bjuda på matiga smörgåsar, kaffe, öl m.m. föräldrarna får en djupare insikt i den pedagogiska tanken bakom de saker som tillverkas, barnen visar en annan respekt och är mycket stolta över de som föräldrarna gör. Det som görs är ofta saker som inte kan göras med barnen på plats, skulle all den tiden som sakerna tar att tillverkas läggas ut på pedagogerna så skulle det inte finnas pedagoger under dagtid att arbeta med barnen, så allternativet är att sakerna inte blir gjorda.
    Tyvärr tittas det väldigt snett på vårat dagis om man inte medverkar.. Vi hade dagar där vi föräldrar skulle vara med antingen en halv eller heldag på dagis för att se hur verksamheten fungerar.. Vad dom hittar på under dagarna med mera.
    Detta har jag fått vädligt många kommentarer för från föräldrar för att jag inte var med..
    Vi hade då precis skolat in vår son och jag jobbade 85 % natt samtidigt som jag pluggade på universitet 100 %. Jag hade helt enkelt inte tid och tycker jag hade fått en inblick under de tre veckor jag var där under inskolningen, så det kändes inte riktigt aktuellt just då..
  • Kajee

Det är inte föräldrarnas ansvar. (Jag är faktiskt inte helt säkert på att det ens är tillåtet. Vi gjorde det på våra barns dagis, men det var ett föräldrakooperativ - skillnad.)
    Men verkligen inte heller förskolepersonalens ansvar! Förvånad

Är det ett komunalt dagis så ska kommunen stå för sånt med personal från någon underhållningsfirma. Det är inte förskolepersonalens ansvar eller jobb!  

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee

Anledningen till att det inte är ok är att det rent lagligt och tekniskt måste till en upphandling för att att avgöra varje typ av entrepenörskpa som på något vis gynnar komunal verksamhet egentligen. Sen vet jag inte vad dom gör ifall folk smyger dit mitt i natten och målar och snickrar.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Lena

Ajee: upphandling måste ske om saker kostar pengar inte annars.

Vi har fixardagar på vårt dagis. Det är en eftermiddag på våren då vi planterar och sår. Gör trivselaktiviteterna. Pedagogerna är med och det bjuds på mellanmål. Det är ett litet kommunalt dagis.

• Krake

Iom att det är kommunalt tycker jag också att det är tveksamt. Ok om det är några eldsjälar som brinner av längtan att spara pengar åt kommunen (för alternativet måste ju vara att kommunen står för det, inte att barnens miljö förfaller!), men att det ska vara mer eller mindre plikt är helt åt skogen. 

Vi har också ett föräldrakooperativ och hjälper till med allt möjligt, men då är det som sagt en annan femma. 

Moster, inte monster.
  • Punkster

Det är alltså föräldraföreningen som kommit med initiativet till en fixardag? Inte förskolan? Isf tycker jag det är helt okey. Så länge det är frivilligt att vara med, såklart. Av rent sociala skäl kan det ju vara trevligt att träffas och göra saker tillsammans, även om jag håller med dig om att ansvaret för att t.ex. laga trasiga trappsteg och måla om lekstugan egentligen ligger på huvudmannen, alltså kommunen. 

Svar på tråden "Fixardag" på dagis