• Anonym (Tjockis???)

6 kilo viktökning, v. 24. Barnmorskan ogillar och tjatar...

Jag väntar mitt första barn och är i vecka 24:a. Jag hade några kilo för mycket innan graviditeten, BMI 26 ungefär. Har ökat 6 kilo i vikt och barnmorskan tjatar på mig för att hon tycker jag har gått upp för mycket.

Själv tycker jag inte 6 kilo är någon katastrof, och tycker att jag sköter mig skapligt. - Jag promenerar ca 5 timmar i veckan, och äter vanlig husmanskost, använder inget smör på smörgåsen, äter inte snacks, är noga med frukt, grönsaker och fibrer. Däremot så äter jag gärna någon godisbit nån gång i veckan, kanske en chokladbit typ japp eller daim kanske 2 gånger per vecka, och fikar något bakverk kanske 1 gång i veckan. Tjatet har gjort att jag drar mig riktigt för att gå till barnmorskan, det känns inte alls roligt...

Har barnmorskan rätt i att jag har gått upp för mycket och att jag lever ohälsosamt?

Ni som har gått upp lika mycket eller mer - tjatar era barnmorskor mycket på er?

• Svar på tråden 6 kilo viktökning, v. 24. Barnmorskan ogillar och tjatar...
  • bomullshuve

Jag undrar vad du har för barnmorska??
    Jag hade också några kilon mer än jag borde när jag skrev in mig, men min barnmorska har inte sagt ett ljud!
    Jag uppgav vikt vid inskrivningen som skedde i vecka 7 eller 8 typ och sen frågade hon mig en gång, runt vecka 30 kanske om jag vägt mig. Jag sa då att jag inte hade det, men att jag gärna gjorde det.

Jag kan säga att jag har ingen aning om hur mycket jag gick upp fram till min tös föddes, men jag gissar på ca 16 kg. Min barnmorska har aldrig någonsin tagit upp frågan...

• Anonym

Hmm okej...
    Jag vet en som gick upp 30 kg under sin graviditet.
    Barnmorskan sa ingenting illa om det. Hon frågade bara om hon åt rätt och inte mycket skräpmat osv. Så länge hon åt nyttigt så var det ingen fara. Men barnmorskan höll extra koll på hennes blodtryck och sockernivå.

Jag gick upp ungefär 14 kg under min graviditet.
    Ungefär hälften av det hade jag gått upp när jag nådde v 30

• Anonym

Jag levde som nyttigast någonsin under min graviditet vecka 18 plus 14 kilo vecka 30 plus 26 kilo vid bf plus 38 kilo kunde ej göra något åt det. Så bytt bm tycker jag.

• angelfire5

Jag gick upp 18 kg till vecka 24. Nu har jag gått ner fyra kg sedan dess (vecka 31 nu) då jag skärpte mig med maten och minskade avsevärt på sötsaker. Min barnmorska har inte sagt något om varken viktökning eller minskning. 

Huvudsaken är att du och bebis mår bra! 

• stjierna

Jag gick in i v 24 idag, och enlugt growingpeople.se (som är AV bm) ska jag ha gått upp mellan "5-7, kanske något mer" denna veckan, så jag skulle säga att du är spot on!

• Anonym (Tjockis???)

Tack för era svar!

Ja, jag började just undra om det inte var min BM det var fel på, men jag ville gärna får lite mer kött på benen innan jag "får till motattack" :)

Jag får väga mig varje gång jag går på kontroll, jag trodde alla fick göra det då de gick till BM. Sen så pratar hon mest om hur viktigt det är att träna och äta rätt under hela mötet. 

Jag fick göra en sockerbelasning för att jag var överviktig, och både den och blodsockret som kollas varje gång har visat vina värden. Blodtrycket ligger på 100 genom 60 så det kan man knappast klaga på. Så jag tycker inte att det  finns så mycket skäl att hålla så nitisk kontroll.

• Anonym (Tjockis???)

"går till motattack" skulle det såklart stå!

• Lindreas
    Anonym (Tjockis???) skrev 2011-09-24 19:59:38 följande:
    Tack för era svar!

Ja, jag började just undra om det inte var min BM det var fel på, men jag ville gärna får lite mer kött på benen innan jag "får till motattack" :)

Jag får väga mig varje gång jag går på kontroll, jag trodde alla fick göra det då de gick till BM. Sen så pratar hon mest om hur viktigt det är att träna och äta rätt under hela mötet. 

Jag fick göra en sockerbelasning för att jag var överviktig, och både den och blodsockret som kollas varje gång har visat vina värden. Blodtrycket ligger på 100 genom 60 så det kan man knappast klaga på. Så jag tycker inte att det  finns så mycket skäl att hålla så nitisk kontroll.
    Byt barnmorska tycker jag, eller skit i vad hon säger. Jag vet att man säger att överviktiga ska gå upp lite mindre, men kom igen, ett bmi på 26 är ju ingen katastrof direkt. Om du sköter dig och äter och tränar som du ska/bör, så kommer det säkert gå bra. Jag fick väga mig varje gång jag var till barnmorskan, och jag hade ett bmi på 25-26 nånstans, men hon var aldrig petig med det där.
  • HannaE

Jag gick upp trettio kilo. Jag var jättefet och i slutet av graviditeten dessutom så svullen så jag kunde trycka dit gropar på armarna som satt kvar flera minuter... Min barnmorska sa inte ett pip om vikten men jag fick lämna en massa extra prover för att kolla efter socker i urinen och blodprover för att se så jag inte hade havandeskapsförgiftning. En vecka efter förlossningen hade jag nästan femton kilo övervikt. Tur det, i slutet av amningen var jag smalare än innan jag blev gravid.

Man lever så länge man lär.
Svar på tråden 6 kilo viktökning, v. 24. Barnmorskan ogillar och tjatar...