• klurilur

Vikarie på ambulansen.

Jag var på en motorsports tävling idag och de har alltid 2 ambulanssjukvårdare.

Jag talade med ena vårdaren, då jag gör min praktik på samma "station"

Jag trodde att man var tvungen att vara ssk med ambulansinriktning för att få arbeta inom ambulans, oavsätt vikarie.

H*n var Usk med ambulansinrikning. Detta fick mig att höja på brynen för jag läste till uska med många extra kurser men det fanns ingen ambulansinriktning på uska nivå(?)

Hjälp mig att reda ut denna fråga för mig :)        

• Svar på tråden Vikarie på ambulansen.
  • evil eye

Är det inte så att det räckte att vara uska med inriktning akutsjukvård förr? Men att det inte räcker för att bli anställd idag? Kan det vara så att om man blev anställd innan detta krav genomfördes, så får man jobba kvar?

Jag spekulerar lite nu, men jag var färdig uska 1999 och har för mig att då kunde man söka jobb inom ambulans om man hade läst akutsjukvård.

Jag kan oxå ha fel....   

• klurilur

vi båda läste samt till uska 2006, fanns bara sjukvård då..

• firewoman

Vissa landsting anställer bara ssk medan andra anställer andra kategorier. Vet att tex norröver är det lättare att få ambulansjobb som uska med ambulanskomplettering.

• IdaTörnrosa

har för mig att förr kunde man jobba som usk:a i ambulansen men att dom försöker plocka bort det mer och mer. för när jag läste till usk så hade jag gått ut ett halvår tidigare så hade jag kunnat jobba på ambulansen för att min inriktning va akutundersköterska. men sen har jag för mig att en bekants dotter är utbildad undersköterska med räddningsinriktning och kan jobba i räddningstjänsten och hon gick ut nu i år

• Scream2

Idag krävs det att det finns en legitimerad sjuksköterska i varje ambulans. VIssa landsting anställer enbart sjuksköterskor (ofta med vidareutbildning).

Samtliga mina kollegor som är ambulanssjukvårdare är undersköterskor med påbyggnadsutbildning till ambulanssjukvårdare (20 veckor). Jag har aldrig hört talas om nåt annat. Akutsjukvård är ju mkt mer än ambulans och ambulans är väldigt specifikt vad man bör kunna.   

Man kan fortfarande (eller kunde tills nyligen) läsa till ambulanssjukvårdare på högskolenivå. Men VARFÖR lixom? Det är ett släkte som är på utdöende. Kommer det nya ambulanssjukvårdare vet vi inte vart vi ska göra av dom...man behöver jobba bak i bilen för att förstå hur man sen ska köra bilen. Och som ambulanssjukvårdare får man inte vårda patienter som behöver få läkemedel......   

• klurilur
    Scream2 skrev 2011-09-25 19:25:28 följande:
    Idag krävs det att det finns en legitimerad sjuksköterska i varje ambulans. VIssa landsting anställer enbart sjuksköterskor (ofta med vidareutbildning).

Samtliga mina kollegor som är ambulanssjukvårdare är undersköterskor med påbyggnadsutbildning till ambulanssjukvårdare (20 veckor). Jag har aldrig hört talas om nåt annat. Akutsjukvård är ju mkt mer än ambulans och ambulans är väldigt specifikt vad man bör kunna.   

Man kan fortfarande (eller kunde tills nyligen) läsa till ambulanssjukvårdare på högskolenivå. Men VARFÖR lixom? Det är ett släkte som är på utdöende. Kommer det nya ambulanssjukvårdare vet vi inte vart vi ska göra av dom...man behöver jobba bak i bilen för att förstå hur man sen ska köra bilen. Och som ambulanssjukvårdare får man inte vårda patienter som behöver få läkemedel......   

Precis.

jag fick bara för mig att detta med usk plus påbyggnadsutb var redan borta, då man behöver vara leg. ssk för att läsa akutsjukvård/trauma på högskola. 
  • TrineTherese

I vissa landsting har man fortfarande kvar ambulanssjukvårdarna, dvs undersköterska med ambulanspåbyggnad

• Scream2
    TrineTherese skrev 2011-09-28 00:54:58 följande:
    I vissa landsting har man fortfarande kvar ambulanssjukvårdarna, dvs undersköterska med ambulanspåbyggnad

Ja, man har ju inga giltiga skäl att säga upp dom rakt av allihopa! Så det finns garanterat ambulanssjukvårdare i samtliga län i Sverige!
    Däremot skiljer det sig mkt hur man gör när det gäller nyanställningar! 
Svar på tråden Vikarie på ambulansen.