• ulliiss

Kostnad för dagis?

Hej!
    Det är så att min Alexander har kommit in på dagis och inskolningen börjar i november. Jag och hans pappa lever inte tillsammans, jag pluggar till förskollärare och han har praktik nu som kan bli fast anställning om två månader.
    Jag undrar på ett ungefär vad det kommer kosta månadsvis för oss? Jag tar ju enbart csn-lån och jag vet att det inte räknas som inkomst i alla fall. Någon annan som pluggar och tar csn, som har barn på dagis och som kanske har koll på detta?
    Sen vet jag att man måste lämna in en inkomstredovisning också, antar att det är bäst att göra det så fort som möjligt? 

• Svar på tråden Kostnad för dagis?
  • Luullis

Kolla på din kommuns hemsida där det står om barnomsorg. Där kan du säkert hitta vad som räknas som inkomst och hur många procent man ska betala.

• skånegås

Här betalar man 3% av inkomsten tror jag. CSN räknas inte. Så det blir till att räkna ihop ev. föräldrapenning och sommarjobb och dela på 12 månader och så 3% (eller vad det är i din kommun) på det. Bor hon växelvis så ska väl du betala efter din inkomst och halva månaden medan pappan gör likadant.

Tänk att du tjänar 30 000 kr på sommaren 30000/12= 2500kr/mån 3% av detta är 75 kr.. så det blir nog inte så dyrt

• gullanborg

jag betalar 178 kr för min son och han går 8 h på dagis. och jag har bara den inkomsten han är 3½ år 

• ulliiss

Okej, då ska jag sätta mig och räkna på det här. Känns skönt att veta att det kanske inte blir så jättemycket.. Tack! :) 

• skogsmulle

här i vår kommun går barn till studerande föräldrar gratis och sen får den andra förälderna, om denne jobbar, betala för sin del själv eller nåt sånt.. så kolla upp det=)

Svar på tråden Kostnad för dagis?