• Sessan4

Skötbord, hur länge?

Min dotter är 21 månader, hon är ganska liten för sin ålder och väger runt 10 kilo. Vårat skötbord har maxvikt på 12 kilo. Hur länge använde ni skötbord? Hon gillar oftast inte att ligga på skötbordet så dagtid byter vi ofta stående (up&go)
    Funderar på att ta bort skötbordet men å andra sidan är det bra när man byter bajsblöja eller nattblöja. Hur gör ni andra??

• Svar på tråden Skötbord, hur länge?
  • J N

Vi har haft skötbord till våra barn. Men dom användes aldrig. Vi hade en sån där "dyna" som man kan köpa över allt som vi hade och bytte på. Vi använde bara skötbordet ibland men det var smidigare att bara använda dynan. Enligt mig.

Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Nicolas*2011-2011♥
  • SilverEmma

Min äldsta är 2,5 och vi använder fortfarande skötbordet till henne. Det är ett rejält i trä och viktmässigt så håller det nog länge till.

• sextiotalist

Vi slutade använda skötbord när vårt barn kunde stå, dvs 9 månader ungefär

• gryning2

Vi hade skötbord i 11 månader till stora sonen sen flyttade vi och då tog vi bort det. Går lika bra att byta på golvet tycker jag om man inte har problem med ryggen. Man behöver ju egentligen inte skötbord alls.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Trident5678

Till första barnet användes skötbordet regelbundet tills han var nästan 3 år. Andra barnet är drygt 1,5 år och jag har inga planer på att sluta använda skötbordet i brådrasket (om han inte plötsligt skulle bli blöjfri, förstås).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lantani

Vi använde skötbordet vid bajsblöjor fram tills han slutade med blöja, vid nästan 3 års ålder.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Kim J

2,5år är min son och skötbordet används dagligen.

• ThePointOfItAll
    sextiotalist skrev 2011-09-25 09:03:24 följande:
    Vi slutade använda skötbord när vårt barn kunde stå, dvs 9 månader ungefär
    Samma här, mellansonen började stå i badkaret när han var 9 månader, och idag när dottern fyller 8 månader stod hon upp och duschades för första gången. Äldsta sonen minns jag inte, men det var nog ungefär likadant. Skönt att slippa skötbordet som tar plats.
  • miljarden

Vi har aldrig använt. Var smidigare att byta på andra platser. Tycker skötbord är överskattade.

• Loreena

Vi sålde vårt skötbord när sonen var 4 månader. Vi gjorde missen att köpa ett sån't där smalt med kanter och med balja under. Baljan växte han ur på en gång nästan och skötbordet var helt enkelt för smalt och kändes för osäkert att stå och byta vid när han började vända sig. Vi behövde vara två om vi skulle våga använda skötbordet då, så vi började byta på sängen istället.

• Cecci78

tills de slutade med blöja, inte till kissblöjor när de är större men till bajsblöjor är det ju bara krångligt att dra runt en massa saker, bättre att ha tvättlappar o vattenkranen precis bredvid. Sen är det bra med förvaringen i skötbordet till blöjor så man slipper ha en påse med blöjor på golvet.

Svar på tråden Skötbord, hur länge?