Jag skäms för lärarutbildningen!
Jag har snart gått klart lärarutbildningen mot yngre åldrar och är således snart klar lärare och jag har väldigt lite gott att säga om lärarutbildningen faktiskt så skrämmer det mig hur många totalt olämpliga lärare som snart utexamineras.
Jag är verkligen inte varken speciellt ambitiös eller smart utan en helt vanlig medelstudent men ändå har jag lagt max 10 h i veckan på mina studier i genomsnitt inklusive seminarier och föreläsningar och jag har högsta betyg i alla kurser. Jag har skrivit hemtentor i kurser jag tyckt varit meningslösa helt utan att ha öppnat en kursbok.
Under hela utbildningen har jag arbetat drygt halvtid och ändå haft hur mycket fritid som helst och då har jag barn och familj.
Det som skrämmer mig allra mest är de studenter som genom hela utbildningen gnällt på hur stressigt och svårt och hur mycket att göra det är, om de inte klarar denna lekstuga så hur ska de då gå för dem att arbeta som lärare sedan? Bland de snart färdiga lärarna så finns de de som precis lärt sig skillnad på vokal och konsonant, som tycker matte är så svårt och läskigt ( riktig basmatte alltså) och de som fortfarande inte vågar prata på seminarierna.
Jag går på en skola som var en av få som fick behålla examensrätten i första omgången och anses vara en av de bästa lärarutbildningarna enligt högskoleverket och läser man på kursinformationerna med kraven på studenterna så kan det låta riktigt tufft och hårt men i själva verket så är det bara lösa ord. Det som räknas är att du kommer på de obligatoriska momenten, har lite förmåga att babbla och använda svåra ord på seminarier och på tentor och då har du högsta betyget i din hand. Om du saknar förmåga att kunna prata inför grupp och använda svåra ord på tentor så behöver du inte oroa dig eftersom du kommer bli godkänd ändå.
Det enda som kan fälla dig är att du inte kommer på de obligatoriska momenten, inte lämnar in tentor och misslyckas under vfu:n.
Det som skrämmer mig mest är att mina barn kan få en av dessa lärare i framtiden.
/ medelmåttan som är A+ student på lärarutbildningen
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 09:01
Vad jag gör för att bli en bra lärare vet ingen i tråden något om, jag skrev vad lärarutbildningen gör. Jag arbetar och tar aktivt del av litteraturen där samt är med på seminarier för pedagogisk utveckling. Jag kämpar hårt för att bli en bra lärare, men detta utanför lärarutbildningen.