• MaybeBabyNr4

Hjälp med personligt brev,tjänst som receptionist!

Nån som är duktig på personliga brev som vill hjälpa mig lite?Ska söka en tjänst som receptionist hos Polisen!
    Hur börjar man vad ska man absolut inte ta med,hur ska man skriva för att få fram att man passar bra för tjänsten,vad kan man tillföra?Det är så otroligt svårt att få ihop ett helt brev...Förvånad 

• Svar på tråden Hjälp med personligt brev,tjänst som receptionist!
  • katalysator

Börja med att presentera dig, en kort säljtext om dig på några meningar som berättar varför du vill ha det här jobbet. Typ "Hej! Jag heter MaybeBabyNr4 och jag är så trevlig att varenda besökare kommer lämna Polisen med ett leeende om ni anställer mig. Jag är duktig på att lösa problem, har bra telefonröst och visar aldrig att jag är stressad." (Eller vilka andra personlighetsdrag som nu kan passa för en receptionist, jag har aldrig jobbat med sådant så jag vet inte Solig)

Därefter kan du gå in på vilka erfarenheter du har sedan tidigare. Fokusera på hur de relaterar till det jobb du söker. Det kan låta till exempel som här:

"Jag har inte jobbat som receptionist tidigare, men har erfarenhet av liknande serviceyrken. Under ett års tid arbetade jag i bokningen på Viking Line där jag lärde mig lösa problem med ett gott kundbemötande över telefon. Jag har dessutom sommarjobbat i garderoben på Scandic och även haft ett vikariat på Trafikverkets kundtjänst. Det har både gett mig stor erfarenhet av ett personligt värdskap samtidigt som jag haft olika former av administrativa sysslor att utföra."

Sedan kan du avsluta det lite snyggt med något som mer handlar om dig som person och ditt privatliv. Ta bara upp sådana saker som är relevanta för jobbet. Familj, fritidsintressen och liknande kan vara relevant även om det inte verkar så, därför att många arbetsgivare tycker att det är viktigt att man har ett stort socialt nätverk runt omkring sig. Träning, föreningsliv och andra positiva saker är också bra att nämna. Sådant som visar att du håller dig frisk och glad. Till exempel:

"När jag inte arbetar så är jag engagerad i scouterna sedan många år tillbaka. Jag har varit sekreterare i styrelsen och är den som hanterar all mailkontakt till kåren samt våra relationer med kommunen. Det här har gett mig ytterligare erfarenheter som gör mig lämpad för ett receptionistjobb, utöver att jag fått ett brett nätverk av vänner i olika åldrar. Jag tycker dessutom om att träna och brukar ofta simma eller gå på Zumba."

Och så avslutar du det såklart med en klämmig avslutning i stil med

"Hoppas att snart få höra mer från er,

MaybeBabyNr4
    (Kontaktuppgifter)" 

Svar på tråden Hjälp med personligt brev,tjänst som receptionist!