• Bellini

Hjälp mig förstå?

Många undrar om ja o min sambo har skrivit något samboavtal? Vi har inte det o har fått veta att det är viktigt. Men varför är det viktigt? Vi har två barn tillsammans, så har det med deras arv o göra eller? Jag e nog världens trögaste så snälla hjälp mig förstå varför man skriver det o vad kan hända om man inte gör det?

• Svar på tråden Hjälp mig förstå?
  • Martiinas

om jag har förstått det rätt så är det för att det ska gå smidigare om man ska separera, dvs om det blir mycket tjafs och behöver en advokat och så så är det lättare att dela upp sakerna ! Krångligt förklarat känner jag, hoppas du kanske blev lite klokare Glad

• Purpurbräcka
    Bellini skrev 2011-09-25 11:24:24 följande:

Många undrar om ja o min sambo har skrivit något samboavtal? Vi har inte det o har fått veta att det är viktigt. Men varför är det viktigt? Vi har två barn tillsammans, så har det med deras arv o göra eller? Jag e nog världens trögaste så snälla hjälp mig förstå varför man skriver det o vad kan hända om man inte gör det?

Nej, samboavtalet har ingenting med arv att göra, men det är en ganska vanlig missuppfattning verkar det som. Kanske menar de att ni borde skriva ett testamente, eller helt enkelt gifta er.

Om ni inte är gifta och en av er går bort så ärver barnen den avlidne föräldern, och den överlevande föräldern har inte rätt att göra vad som helst med de pengarna. Så utöver den känslomässiga kris man hamnar i när ens partner dör, så riskerar det att bli en massa strul med ekonomin.

Kontakta en jurist och redogör för just er livssituation så kan ni få råd om hur ni bör göra!
  • skånegås

Som sambo ärver man inte varann utan allt går till barnen. Har du t.ex flyttat in till sambon i dennes hus, måste du flytta då barnen ärver huset, står bilen på sambon ärver de den med. Du får ingenting om ni inte införskaffat det med avsikt att använda det i det gemensamma hushållet. Är väl samma sak vid skilsmässa, man får det man äger, inget annat. Ingen bodelning eller så...

• augustisten

Det som kan bli ett problem med att det är barnen som ärver om en av er dör är att de då kommer att få en oberoende förvaltare/gode man som ska tillvarata deras ekonomiska intresse.Och förvaltaren får inte ta känslomässiga hänsyn bara se till att barnen får ut sitt arv.

Om du och din sambo har ett hus tillsammans blir det inga större problem vid separation - då blir det samma som om ni varit gifta (i princip) - men om en av er dör ärver barnen halva huset. Och har den kvarvarande föräldern inte råd att köpa ut barnen kommer huset troligen att behöva säljas så att barnen får ut sitt arv. Detta kan inte heller testamenteras bort helt eftersom barnen alltid har rätt till sin laglott (vilket då är 25% av husets värde - utan testamente gäller 50%). Är ni däremot gifta sitter den kvarlevande i orubbat bo - vilket innebär att barnen inte får ut sitt arv förrän ni båda dött.

Så i princip är det väldigt dumt att inte vara gifta om man har ett hus och barn - eller något annat av stort värde som ni vill att den partnern ska kunna ha kvar innan barnen får ärva. I övrigt går det att fixa till med avtal och testamente.

Ganska förenklat - men på ett ungefär.         

Svar på tråden Hjälp mig förstå?