• Anonym

Roligt ämne till Uppsats i Svenska C

Hej mina vänner!

Jag skulle verkligen behöva er hjälp. Ska skriva en utredande uppsats i svenska C, uppsatsen ska bli på ungefär 14 sidor där mitt ämne ska behandlas på cirka 10 av dom (resten är framsida, källhänvisning osv).

Jag har svårt att komma på "vad som intresserar mig" och skulle helst vilja ha förslag på vad du själv skulle vilja skriva om eller läsa i en uppsats. Uppsatsen ska behandla ett verkligt ämne, men annars kan jag skriva om allt mellan himmel och jord.

Och om man får ställa mer krav på er så skulle jag vilja ha ett "lättsamt" ämne, alltså ett som inte är superallvarligt som t ex politik, dödstraff eller liknande. Jag är en tjej som är 19 år :)

Hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig, skulle bli så tacksam!

• Svar på tråden Roligt ämne till Uppsats i Svenska C
  • MadHatter

Nu vet jag inte exat vad svenska C innebär då jag är för gammal för nuvarande gymnasisesystem - så ger jag konstiga förslag, ha gärna över seende:)

Jämför två versioner av samma film (alltså en film som det gjorts nyinspelning av) utifrån ett visst tema.

Jämför en bok med en filmatisering tex Jane Austen. Inte hela boken då utan ett visst tema eller en viss episod.

Lyft fram ett par politiska tal tex ett svenskt och ett amerikanskt och jämför retoriken

Skriv om en historisk person som du uppskattar - utifrån ett visst perspektiv. Jag antar att uppsatsen ska vara problematiserande på något sätt? Jag tänker så det inte blir en biografi utan att du lyfter upp ett visst perspektiv. Typ "Martyin Luther King och kristendomen")

Musikens roll i en viss TV-serie

Hur kläder används för att lyfta fram vissa karaktärer i en film/tv-serie

Ta en känd person, typ Patrik Sjöberg, och välj tre tidsperioder  och jämför hur media beskriver personen. (Läs alltså gamla tidningsartiklar och jämför)

Några förslag.

• Anonym

åh finns ju så många roligt att skriva om

Evolution är mycket intressant, hur artrikedomen uppstår, varför, olika teorier omkring evolution osv

något intressant historiskt skeende, kubakrisen o kalla kriget? balkankrigen? hur finland blev svenskt och sedan slutade vara svenskt? Karl den tolfte? slaget vid Waterloo?  Vad var det som ledde fram till franska revolutionen

Om du har nått speciellt intresseområden, kanske volvon genom åren, hur Bernadottarna hamnade på tronen eller någonting om invandringen i sverige, eller hur sverige utvecklades från u-land till i-land.

Kanske någon form av frågeställning angående japansk eller eller annan asiatisk mytologi? varför andar och drakar har sådant stort inslag i anime-filmer. kanske gengångaren genom svensk historia. 

Kanske någonting om varför östersjön är världens mest känsliga hav sett till miljöförstöring och övergödning?

• Anonym

Jag skrev ett arbete om seriemördare, vilket alla som lyssnade på min redovisning tyckte var väldigt intressant.

• E466

Jag hade nog skrivit om samma sak som jag faktiskt skrev om när jag gick i gymnasiet... för att göra det lätt för mig. Jag hade skrivit om Moa Martinson. Finns ju en hel del skrivet redan så det blir lätt att hitta uppslag, men tänk på att du inte får plagiera (dvs kopiera hela stycken text utan att ange som citat och ange källhänvisning).

Här är några länkar du kan kika på:
    cdon.se/film/moa_-_filmen_om_moa_martinson-4057961
    www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting&search=moa%20martinson&catid=11
    www.nynashamn.se/Se--gora/Sevardheter/Fornlamningar-och-kulturmiljoer/Moa-Martinson.html

Jag hade inte letat efter något ämne jag verkligen gillade, utan bara tagit ett ämne som passar till ämnet ("svenska") och som var "ok". Det är trots allt bara 10 sidor du ska skriva.

Förslaget är att du börjar med att Googla och rita en mindmap med olika ideer till ämnesområden, kanske kollar på filmen "Moa" om du skulle välja just det ämnet, för det var en rätt bra film som jag minns det.

Svar på tråden Roligt ämne till Uppsats i Svenska C