• TantMy

Roaccutan undringar

Snart ska min 16 åriga dotter börja äta Roaccutan., p g a acne i både ansiktet och på ryggen. 

Hon är livrädd att börja p g a de negativa artiklar hon läst om i tidnigar, naturligtvis...
    Själv så tror jag allt kommer gå bra.
    Men finns det någon här, som har ätit själv eller har barn/närstående som ätit/äter?
    Vore intressant att få höra hur det går/har gått med biverkningar mm.
    Blev det bättre?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-28 21:02
    Tack alla för era svar!
    Min dotter är nu inne på tredje dagen, och än så länge har inget hänt...
    Hon vill prova och se, är det så att hon börjar må jätte däligt då slutar hon...men hon är medveten om en hel del biverkningar...så lite kämpigt kommer det säkert att bli för henne. Men det kan det nog vara värt med tanke på att hon varit så ledsen under långa perioder när hon sett som värst ut. Jag hoppas nu allt kommer att gå bra och jag kommer hålla henne under stenhård koll varje dag!

• Svar på tråden Roaccutan undringar
  • MeijaMaria

jag har ätit roaccutan och skulle inte rekommendera det. Visst det hjälper, tar bort aknen men det var så mycket biverkningar att det inte var värt det. Man kan bli svårt deprimerad, tappa apptiten mm. Biverkningarna är inget man bara läser om utan de är verkliga. Jag åt nog roaccutan i ca 6 månader, var runt 16-17 år då, ett tag efter att jag slutade kom aknen tillbaka. Det enda som har hållit aknen borta är p-pillret yasmin. Skulle rekommendera att din dotter provar det innan hon börjar med roaccutan.

Lycka till! 

• TantMy

usch då, det lät inte bra!
    Vad var det för biverkningar du fick?
    Var det något man orkade stå ut med och försvann de efter att du slutat med medicinen?

Nu har vi hämtat ut medicinen....hon ska börja i morgon...kanske... lite orolig är man....
    Men enligt läkaren så blev de flesta väldigt positiva och nöjda, oftast räckte en 3 månaders behandling...    

• arianne03

I vanliga fall brukar man ju börja med ppiller eller tetracyclin, är roaccutan det första hon provat?

• LinneaJosie
    Niffan skrev 2011-09-25 19:57:40 följande:
    Åhhh, är det INGEN som har något att berätta!!!!Rynkar på näsan
    Jag har en god vän som stod i sitt fönster på åttonde våningen och var på väg att hoppa när hennes sambo kom hem. Tack vare Roaccutan. Hon var självklart tvungen att sluta, och då kom aknen tillbaka. Har ni provat allt annat?
  • lelodi

Jag, mina systrar och mamma samt en vän har ätit Roaccutan och jag är SÅ glad för det!
    Min mor hade svår acne fram till 45 års ålder och har jättemycket och fula ärr efter det. Vi syskon började äta i 16 års åldern och ingen av oss hade några nämnvärda biverkningar.
    Acnen blir mycket värre till en början, med fler utbrott, rosighet och torr hud. Men orkar man sig bara igenom det så är det värt varenda finne. För sen börjar det gå tillbaka och då tar eländet slut. Så var det i alla fall för oss. Jag har kanske fått någon finne vid mens under 20 årsåldern, men i princip inga alls.

Jag led något så fruktansvärt av min acne i tonåren, man kände sig så äcklig och ful och hade alltid ont någonstans där en böld var på gång eller hela aktiva öar av bölder. Fy fasen om jag behövt dras med det i vuxen ålder!!
    Men efter typ 2 års prövande av olika receptbelagda krämer, lösningar att badda med och tabletter (antibiotika) så kom räddningen = Roaccutan.
    Lycka till! 

• MeijaMaria

Det där med akne är helt och hållet bara hormonellt, visst alla sorter av antibiotika hjälper men när man slutar så kommer det oftast tillbaka, så var det för mig och för många andra. Jag är 25 år i dag och hade finnar fram tills jag var ca 22 år gammal, började då med yasmin och då försvann aknen för gott.

Om din dotter väljer att ta roaccutan är det viktigt att ni är uppmärksamma på biverkningar, humöret kan svänga mycket, man kan få gråtattacker osv. Var försiktiga helt enkelt!!  

• TantMy
    arianne03 skrev 2011-09-25 19:58:58 följande:
    I vanliga fall brukar man ju börja med ppiller eller tetracyclin, är roaccutan det första hon provat?
    flera olika
    Nej, hon har använt krämer och ätit Tretalysal...inget hjälpte.
    Hon får ju stora bölder i ansiktet som gör jätte ont och så har hon acne på hela ryggen...så nu tyckte läkaren att det var räcka med alla krämer hit och dit, en dunderkur som ska få henne att bli fin igen.
  • TantMy
    lelodi skrev 2011-09-25 20:08:05 följande:
    Jag, mina systrar och mamma samt en vän har ätit Roaccutan och jag är SÅ glad för det!
    Min mor hade svår acne fram till 45 års ålder och har jättemycket och fula ärr efter det. Vi syskon började äta i 16 års åldern och ingen av oss hade några nämnvärda biverkningar.
    Acnen blir mycket värre till en början, med fler utbrott, rosighet och torr hud. Men orkar man sig bara igenom det så är det värt varenda finne. För sen börjar det gå tillbaka och då tar eländet slut. Så var det i alla fall för oss. Jag har kanske fått någon finne vid mens under 20 årsåldern, men i princip inga alls.

Jag led något så fruktansvärt av min acne i tonåren, man kände sig så äcklig och ful och hade alltid ont någonstans där en böld var på gång eller hela aktiva öar av bölder. Fy fasen om jag behövt dras med det i vuxen ålder!!
    Men efter typ 2 års prövande av olika receptbelagda krämer, lösningar att badda med och tabletter (antibiotika) så kom räddningen = Roaccutan.
    Lycka till! 

Skönt att höra att det gått bra! Man blir orolig när man läser om självmordtankar och allt....man är rädd att man gör fel som förälder...tänk OM det blir fel....samtidigt så har min dotte varit sååå ledsen och hon har sett så gräslig ut i ansiktet och hon får så ont av bölderna...usch, vad jobbigt det känns...
  • TantMy
    MeijaMaria skrev 2011-09-25 20:23:55 följande:

Det där med akne är helt och hållet bara hormonellt, visst alla sorter av antibiotika hjälper men när man slutar så kommer det oftast tillbaka, så var det för mig och för många andra. Jag är 25 år i dag och hade finnar fram tills jag var ca 22 år gammal, började då med yasmin och då försvann aknen för gott.

Om din dotter väljer att ta roaccutan är det viktigt att ni är uppmärksamma på biverkningar, humöret kan svänga mycket, man kan få gråtattacker osv. Var försiktiga helt enkelt!!  

Jo, vi har pratat om detta och att hon ska berätta om det är något....om något känns fel....men man blir ju så orolig och rädd....
  • Minnie7

Åt också Yasmin och blev jättebra. Acnen kom inte tillbaka- inte som tidigare iaf. Nu får jag bara någon enstaka. Provade antibiotika i olika omgångar och inget hjälpte. Hade stora bölder ffa på ryggen. Åt Yasmin från jag var 27-30 alltså inte så många år heller.

• MeijaMaria

jag förstår verkligen hur din dotter känner sig, det är riktigt plågsamt med akne speciellt i den åldern. Jag hade aldrig några bölder eller så men eftersom min hy är så ljus så såg hela ansiktet prickigt ut av alla röda finnar. Var bara försiktiga när din dotter börjar med roaccutan, det är bra att du tagit reda på mycket information så kan ni vara förberedda. Roaccutan kommer att hjälpa, när kuren är slut kanske hon kan testa p-piller och kombinera med bra hudvårdsprodukter och aha-behandlingar på hudvårdssalong, det finns många bra behandlingar som minskar akneärren.

• arianne03
    Niffan skrev 2011-09-25 20:30:56 följande:
    Skönt att höra att det gått bra! Man blir orolig när man läser om självmordtankar och allt....man är rädd att man gör fel som förälder...tänk OM det blir fel....samtidigt så har min dotte varit sååå ledsen och hon har sett så gräslig ut i ansiktet och hon får så ont av bölderna...usch, vad jobbigt det känns...
    Min kompis, som dock är man och i 30 årsåldern har ätit Roaccutan, och hans enda biverkning var torr hud. Så visst kan det gå hur bra som helst. Kanske beror det på hur stabilt psyke man har innan? Bara spekulerar, men många som får det är ju ungdomar, och den tiden i livet är det ju mycket humörsvängningar etc.
    Hur är din dotter?
  • lelodi

Vi var alla lyckligt skonade från alla psykologiska biverkningar. Men humöret svängde ju mycket ändå i puberteten/tonåren
    Jag tycker det är jättebra att ni tar tag i det här nu och inte väntar till "vuxen ålder" och jag tror det kommer gå fint.  

• Liniz77

Jag åt roaccutan för 5 år sedan, fick ont i leder o torr hud men blev fin i hyn.

• Watt

hur går/gick det för din dotter? jag är inne på dag 5 nämligen och vill gärna höra hur det går/har gått för andra :)

• gman27

Roaccutan klarats upp min akne ens ett år senare har jag fortfarande inte har det. Om du är nyfiken, det är där jag personligen varit att köpa den generiska utan recept www.emedoutlet.net/pap4/scripts/click.php&a_bid=40e2a37d och de har alltid levererat

• Klister

Jag fick torr hy som enda biverkning. Gjorde åt ett lypsyl i veckan. Men det var det värt!

Innan provade jag allt. Flera antibiotikabehandlingar, utvärtes krämer, Diane, Yasmine, naturläkemedel och tillskott, allt! Inget funkade.

• syster yster80

Där har vi reklamen igen. Nu var det Linda, inte Kaisa. De turas om, de där två. Jag beställde Derminax halvårskur för 879 kr. Kuriren som levererade paketet sa att jag får inte öppna det innan jag betalat kontant. Direkt efter betalningen försvann han. Inuti paketet låg det anabola steroider. Jag har försökt få tag i kuriren, det enda nummer jag har att gå på, men ingen svarar. Jag har fattat att jag blivit blåst. Mina 879 kr är borta och Derminaxen kommer jag aldrig att se. Däremot sitter jag med 500 tabletter anabola steroider till ingen nytta. Jag kommer gå ut i alla aknetrådar jag hittar på familjeliv och varna när jag ser den här reklamen.
Svar på tråden Roaccutan undringar