• Anonym

Knöl under revbenet! Någon som haft liknande?

Jag känner en knuta/knöl under revbensbågen. Känns mest när jag sitter ner, eller lutar mig fram. Känner hur den "hoppar till" och är även öm runt om. Vet inte om det kan vara någon typ av muskelknuta? Men börjar bli orolig.

Någon som har eller har haft detta? Vad kan det vara?

• Svar på tråden Knöl under revbenet! Någon som haft liknande?
  • Anonym (harenknöl)

Jag har också en knöl under revbensbågen. Den har gjort ont så jag har tappat andan. Jag gick till läkaren men dom konstaterade att den var godartad. Jag fick operera bort den om den störde mig mera. Men dom visste inte vad de var för slags knöl, bara att den var godartad.

• Anonym

Okej. Jag har nämnt det till en läkare när jag varit på VCT av annan orsak. Hon bara kände lite och sa "Jag känner ingen knöl". Nej, man känner inte det utanpå sa jag. För den sitter rätt långt in känns det som, så väldigt svår att känna utanpå. Jag kan IBLAND känna den utanpå. Men svårt för en läkare.

Jag gjorde en röntgen över magen för 2 år sen ca. Och då såg dem inget. Men känns som den har vuxit sedan dess, den börjar besvära mig mer och mer ju längre tiden går. Tycker det är pinsamt att gå till läkaren för dem bara idiotförklarar mig eftersom dem inte kan känna något.

• Anonym (harenknöl)

Aa okeej...
    Jag känner min knöl, den är stenhård. Har gjort ultraljud & röntgen på den.
    Jag tycker du ska kräva ett ultraljud på den, om den stör dig såpass mycket! Det kan dom inte neka dig, speciellt inte om du är orolig.

• Anonym

Ja jag tänkte kräva ultraljud! Förhoppningsvis är det ofarligt, men eftersom den gör ont ibland, då den trycker mot revbenet, så vill jag ju kolla upp det. Läst lite om "vandrande njure", tror att det kanske kan vara det.

Jag ringde VCT i morse, och dem skulle ringa upp inom kort. Men dem ringde aldrig. Så får ringa dem imorgon igen. Sämsta vårdcentralen i denna stad!.

• Lindreas

Det kan vara en fettknöl, lipom. Ofarligt, men det gör ont ibland, då kan man ta bort dem. Försök hitta ett sätt att känna den på, om du böjer det fram och kan få tag i den med fingrarna eller nåt, då kan du visa läkaren. Om det är lipom gör de nog en biopsi på den innan de tar bort den.

• Anonym

Lindreas: Det är jätte svårt att ta tag i den, lättaste sättet att känna den, är att "rulla den" mot revbenet, så man känner att det hoppar till liksom. Sen får jag bara mer ont ju mer jag pillar och känner efter.

Som jag skrev tidigare, så gjorde jag ju en röntgen för ca 2 år sen. Då såg dem inget konstigt. Men fettknölar o sådant kanske inte syns?!

• Lindreas
    Anonym skrev 2011-09-26 16:50:29 följande:
    Lindreas: Det är jätte svårt att ta tag i den, lättaste sättet att känna den, är att "rulla den" mot revbenet, så man känner att det hoppar till liksom. Sen får jag bara mer ont ju mer jag pillar och känner efter.

Som jag skrev tidigare, så gjorde jag ju en röntgen för ca 2 år sen. Då såg dem inget konstigt. Men fettknölar o sådant kanske inte syns?!
    Nej, de syns inte på röntgen, de kan ses på ultraljud dock. Min man har tagit bort flera såna knölar, bland annat en som satt precis vid revbenen. Läkaren remitterade honom till biopsi på en av dem, sen tog han bort allihop bara, de vill kolla att det inte är något annat än just fettknölar. Hoppas du får träffa en bra läkare som tar sig tid att hitta den!
  • Anonym

Okej! Och antar att dem kan vara olika stora. För tycker att den blivit större med tiden. Vilket är skrämmande. Ibland har jag funderat över om det kan vara muskelknuta?! För jag har ju ont där ibland. Sen ibland kan smärtan stråla ner till höften.

Känner mig som värsta hypokondriker. Senast jag nämnde det för en läkare så sa hon bara "men du har ju undersökt dig med röntgen". Men en röntgen tar ju inte bort besvären?! Är så less på dagens vård.

Får jaga VCT imorgon igen. *suck*

• Lindreas
    Anonym skrev 2011-09-26 17:05:38 följande:
    Okej! Och antar att dem kan vara olika stora. För tycker att den blivit större med tiden. Vilket är skrämmande. Ibland har jag funderat över om det kan vara muskelknuta?! För jag har ju ont där ibland. Sen ibland kan smärtan stråla ner till höften.

Känner mig som värsta hypokondriker. Senast jag nämnde det för en läkare så sa hon bara "men du har ju undersökt dig med röntgen". Men en röntgen tar ju inte bort besvären?! Är så less på dagens vård.

Får jaga VCT imorgon igen. *suck*
    Ja, de börjar som små och växer sen. Men ja, jaga vårdcentralen i morgon, det är säkert ingenting farligt, men det är ju skönt att få veta vad det är.
  • Anonym

Okej! Ja det är ju en möjlighet att det är fettknöl. Sen an det vara något organ, eller muskel relaterat. Nåja, tack iaf för ditt svar. Ska ringa imorgon och se om jag får tag i dem. :)

• Lexor

Känner en precis likadan grej!! Blev du någongång klok på vad det var? Är det bättre nu?

• moonfew

Hej!

Jag tror nog jag vet vad detta är..

Jag har samma sak, som jag upptäckte för.typ 8 år sen o som växte sig större. Va hos VC och fick tid hos magnetröntgen.. 

När jag sedan var hos läkaren så sa han direlt när ham såg bilderna vad det var..

Googlar ni: 
    Processus xiphoideus

Så ser ni vad det är.. Den kan på vissa människor, vid stigande ålder gå av och vad jag förstod det kaplas in..

Det är alltaå ett utskott längst ner på revbensbågen som faller av..

Jag kan trycka på den så man hör den typ "klicka" känns lite obehagligt att röra den..

Jag frågade om den gick att operera bort för jag tyckte den gjorde ont i bland. Men läkaren trodde intr jag skulle få remiss påndet pga risken för komplikationer va större än att man kanske kunde ha lite ont.. detta var ca 5 år sen.. Har nu igen börjat tycka den gör ont så funderar ta kontakt med VC igen att det inte är hållbart för mig o ha kvar den och att den sänker min livskvalitet. O förgoppningsvis få operation

Svar på tråden Knöl under revbenet! Någon som haft liknande?