• längtanstider

åkpåse under vinter till nyfödd bebis i feb

Hej!

Vi kommer få barn i februari och bor i norrbotten så det kan vara riktigt kallt här uppe ibland, vi kommer ha en liggvagn och har tänkt köpa en åkpåse till den!

Vad jag nu undrar är om ni har tips på vad man ska köpa för åkpåse?
    vilket material är bäst?
    har hört att voxi är bäst, men har hört att dem är väldigt dyra!
    funderar på om det finns bra som inte behöver kost lika mycket?

• Svar på tråden åkpåse under vinter till nyfödd bebis i feb
  • Mary Jo

Det negativa med voxi är väl att du inte kan ha för mkt kläder på den i påsen och ibland måste man plocka upp dom. Eller jag vet inte,hade nog inte ryckt upp min bebis mitt i vintern. hade nog skyndat mig in någon stanns..

Jag tycker dom är för dyra. Jag bor i Luleå och när dottern föddes var det -30 och hon hade overall och en emmaljunga åkpåse. Funkade vintern -10 och vintern -11. Hon har aldrig varit kall. 

Med första barnet trodde jag att allt som kostar mycket var bra men jag lärde mig ganska fort att det inte alltid stämde  

• syskonsförsök

Sonen föddes i februari 2010 och det var svinkallt (Göteborg). Hade både en åkpåse från Babyproffsen och en från Stadium/Everest och båda fyllde sin funktion väl. Babyproffsens var väldigt varm medan Stadiums inte var riktigt lika varm vilket var användbart lite längre fram.. Behöver inte vara så dyra enligt mig.

• Justthe2ofUs

Så länge under laget bebisen ligger på e skyddat, eftersom kylan kommer underifrån, ha typ fårskinn å en åkpåse.. m overall blir de varmt å skönt. Ja brukar ha en filt virad ovanför där dom har huvudet, där kommer kylan in från. Vagnen..

• Rocket Mania

Jag gillar Voksi jättemycket, har en Voksi Urban som jag köpte på nätet. Ull i liggdelen och dun på ovansidan. Det följer med ett extra "lock" som är såpass långt att det går i en 4-5-åring (praktiskt om man drar i pulka etc). Jag är jättenöjd!

• längtanstider

Tack för svaren! är ju första barnet för oss så det är mycket att tänka på!
    Bor i Boden, som ligger högt upp, så kallt lär det ju bli!

Vi har ett fårskinn som är spec för barn som vi fått så den hade jag tänka ha i vagnen under åkpåsen!
    Har även en gammal åkpåse sedan jag var liten, den fungerade ju då jag var liten men åkpåsarna ser ju annorlunda ut idag, så vet inte hur vi ska göra, det går kanske lika bra att anävnda den :) känns bara som att huvuden är mera skyddade i dem som görs idag!

• Mary Jo
    längtanstider skrev 2011-09-25 21:05:35 följande:
    Tack för svaren! är ju första barnet för oss så det är mycket att tänka på!
    Bor i Boden, som ligger högt upp, så kallt lär det ju bli!

Vi har ett fårskinn som är spec för barn som vi fått så den hade jag tänka ha i vagnen under åkpåsen!
    Har även en gammal åkpåse sedan jag var liten, den fungerade ju då jag var liten men åkpåsarna ser ju annorlunda ut idag, så vet inte hur vi ska göra, det går kanske lika bra att anävnda den :) känns bara som att huvuden är mera skyddade i dem som görs idag!
    Ja men använd din gamla! Så slipper du lägga pengar på en ny.
  • syskonsförsök

Kolla på Babyproffsens egna.. tror verkligen inte dom är superdyra men väldigt varma och goa. Kan också tänka mig att dagens åkpåsar ser lite annorlunda ut än när vi var små. Har en jag haft men den känns alldeles för tunn.. kanske skulle funka vår och höst men inte i smällkalla vintern. Lycka till med kommande bebis!

• längtanstider

tog upp den gamla igen och kollade på den för det var ett tag sedan, och insåg att den såg riktigt bra ut! Har tagit reda på vad den är gjord av och den verkar riktigt rejäl så det blir nog att använda den :)

tack för alla tips!

• syskonsförsök
    längtanstider skrev 2011-09-26 09:40:43 följande:
    tog upp den gamla igen och kollade på den för det var ett tag sedan, och insåg att den såg riktigt bra ut! Har tagit reda på vad den är gjord av och den verkar riktigt rejäl så det blir nog att använda den :)

tack för alla tips!
    Vad bra! Det kommer säkerligen bli topp!
  • Stars_

Har också samma problem och la upp en ny tråd nyss här på forumet. För mig står det mellan Voksi (ca 2000kr) och Elodie Details (ca 1000kr).
    Du kan ju kika in Elodie Details, verkar vara många som rekommenderar dessa och sedan ska de tydligen vara väldigt varma. Ett annat plus är att det finns en massa olika färger och modeller, (snygga!) och till lite vettigare pris än Voksi.
    Voksi är vad de flesta verkar använda häruppe i norr, så det är ju välbeprövat :)

Svar på tråden åkpåse under vinter till nyfödd bebis i feb