• Alvi

Mackor till middag i en barnfamilj, okej?

Ibland (särskilt i somras när det var varmt och jag var höggravid) är vi lata och orkar inte laga mat på kvällen. Då blir det mackor  med ost/skinka/leverpastej, fil, ägg, nyponsoppa, ja, "såna" saker.

Det känns egentligen inte okej att servera barnen (4 och 7 år) såna saker, men hur okej är det egentligen? Okej i undantagsfall, det tänker jag inte ens fråga om, men är det okej att ha "mackor" på kvällen flera gånger i veckan?

Som det är nu äter vi sånt "skräp" nån gång varannan vecka och det känns lika illa varje gång...

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-25 21:24
    Ordet "Okej" fyra gånger på två meningar, inte illa...!
  • Svar på tråden Mackor till middag i en barnfamilj, okej?
  • Krake

Jamen herregud, klart det är ok. 

Fanns en tråd om detta för ett tag sen och folk lyckades aldrig riktigt förklara vad som är sämre med smörgås mot lagad mat. Jämför en lasange som besår av pasta, ost, tomat, mot en macka med ost och tomat. Vad är skillnaden? Noll.

En varierad kost är bra, men inte fasen måste maten vara lagad jämt. 

Moster, inte monster.
  • hannis

Nja det känns inte helt okej tycker jag i alla fall. Jag vill ha lagad middag och tycker att mitt barn skall få det också. Hur andra gör struntar jag i dock. Solig

• Alvi
    Krake skrev 2011-09-25 21:26:18 följande:
    . Jämför en lasange som besår av pasta, ost, tomat, mot en macka med ost och tomat. Vad är skillnaden? Noll.
    Men intressant jämförelse...! Kanske har nåt med att göra att det är varmt....? Om man får brainstorma lite... själv mår jag lite bättre i kroppen av att äta varm mat, än typ sallad eller mackor...
  • ollebulle86

De dagarna min son är på dagis och äter lunch där är det inte alltid vi äter lagad mat på kvällen här hemma, men annars försöker vi ha det eller i alla fall en ordentlig lagad lunch.
    Sonen föredrar dock mackor och hade nog hellre bara ätit det

• Millicent
    Krake skrev 2011-09-25 21:26:18 följande:
    Jamen herregud, klart det är ok. 

Fanns en tråd om detta för ett tag sen och folk lyckades aldrig riktigt förklara vad som är sämre med smörgås mot lagad mat. Jämför en lasange som besår av pasta, ost, tomat, mot en macka med ost och tomat. Vad är skillnaden? Noll.

En varierad kost är bra, men inte fasen måste maten vara lagad jämt. 
  • Veladis

Helt OK.

Inte varje dag kanske, men om man äter bra rejäl lagad mat till lunch tycker jag absolut att macka/fil/gröt etc är helt OK som kvällsmat lite då och då. Eller tvärt om för den delen. När jag var mammaledig åt jag ofta nån matig macka eller fil&flingor till lunch och sedan lagad mat med familjen på kvällen.

• Nutta

så är jag uppvuxen kan jag säga. fick skolmat och mackor till kvällen. Ända till jag flyttade hemifrån.
    Vet att jag sa ifrån någon gång på mellanstadiet, men då fick jag minsann laga min mat själv.
    Idag ser jag till att min familj får äta middag på em/kvällen, men jag for inte illa av mackor. Det var tråkigt och jag åt ofta hos mina grannar. Ni verkar ju dock ha ett mer variabelt smörgåsbord och dessutom är det inte varje dag.

Ha inte dåligt samvete. Man kan inte alltid orka ligga på topp!

I min egen bubbla gör alla på Mitt sätt -det enda rätta.
  • pigglet

Jag tycker inte att det är ok. Och en macka med ost och tomat innehåller inte alls lika många näringsämnen, eller energi, som en tallrik med lasagne och sallad (pasta, köttfärs, lök, tomat, mjölk, smör, morot, selleri, bacon). Dessutom serverar vi alltid olika grönsaker till maten, i betydligt större mängd än till en macka.

En macka äter de till mellanmål, och ibland till kvällsmat. Den ingår även i frukosten tex. Så att servera det även till middag känns enformigt.

Men däremot tycker jag det är jämförbart med tex pizza eller pannkaka, som inte heller känns som fullgoda måltider.    

• Alvi
    Nutta skrev 2011-09-25 21:37:25 följande:
    så är jag uppvuxen kan jag säga. fick skolmat och mackor till kvällen. Ända till jag flyttade hemifrån.
    Vet att jag sa ifrån någon gång på mellanstadiet, men då fick jag minsann laga min mat själv.
    Idag ser jag till att min familj får äta middag på em/kvällen, men jag for inte illa av mackor. Det var tråkigt och jag åt ofta hos mina grannar. Ni verkar ju dock ha ett mer variabelt smörgåsbord och dessutom är det inte varje dag.

Ha inte dåligt samvete. Man kan inte alltid orka ligga på topp!
    Usch - jag fick laga min egen mat från rätt ung ålder, jag var väl 12 kanske... men jag åt sällan mackor, däremot blev det pannkaka varje dag i flera veckor, sedan färdig fiskgratäng i flera veckor, sedan potatisbullar, osv....

Kanske vill jag inte riskera att bli den nonchalanta föräldern mina föräldrar var...

Tack för ditt svar.
Svar på tråden Mackor till middag i en barnfamilj, okej?