• S N Ö R P A N

Dvärg schnauzer någon med erfarenhet?

Har funderat på att skaffa hund igen (haft en irländsk setter) Har kikat ett tag på dvärgschnauzer, jack russel och dansk svensk gårdshund. Någon som har dessa raser och kan tala om för och nackdelar. Jag har e katt med som den bör komma överens med katten är ganska tuff och har lekt ganska våldsamma lekar med settern så det blir nog inga större problem. Jag har tänkt träna lite lydnad agility. Är ute mycket och tanke är att hunden skall få följa med på det mesta.
    Någon med erfarenhet av desa raser ??
    Någon som har andra raser att rekomendera?

• Svar på tråden Dvärg schnauzer någon med erfarenhet?
  • dezibel

DS är en frisk och robust ras som hänger med på allt och gillar att jobba. Lite pill med pälsen eftersom den ska trimmas men det lär man sig fort eller så lämnar man in hunden var 6 vecka på trimmning.
    Det enda som finns sjukdomsmässigt är PRA, en ögonsjukdom och problem med urinsten i lite högre grad än andra raser.
    Jag tycker DS är den ultimata hunden! Samarbetsvillig,stabil och lagom i storlek! 

• josu

Jag har ingen erfarenhet själv av DS, men har vänner som har rasen. De verkar vara treviga, alerta hundar som gillar livet. En kul ras!

• Aoife

Glada, skälliga och roliga hundar men behöver en fast hand redan från början trots att de är små.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • tjej87

De DS som jag har mött och umgåtts med har varit väldigt trevliga och glada hundar som gillar människor och alltid vill vara med när det händer saker. Mina föräldrar har en borderterrier och jag upplever henne och DS ganska lika bortsett från att BT har mer jakt i sig. Har själv funderat på en DS om jag skaffar hund om några år. Ska man inte ställa ut DS så kan man ju klippa pälsen med en trimmer också (sålänge man skyddar dom från mkt väta utomhus) och då blir dom väldigt mjuka och ulliga.

JR har väl mer jakt i sig och är mer terrierenvisa men annars trevliga och levnadsglada hundar tycker jag.

Dansksvensk gårdshund har jag inte så stor uppfattning om.

Att tänka på är väl att alla är riktiga hundar även om dom är små och inte riktigt vet om hur små dom är... Vår BT har skällt ut och flygit på både Ridgebackar och Rottisar :P Diciplin och regler behövs från början men eftersom du har haft hund innan så tror jag nog du har koll på det :)

Jag rekommenderar för övrigt en BT istället för en JR om du funderar på en JR. Jag tycker BT är lite trevligare och mer kärvänliga än JR som jag upplever som väldigt självständiga.

Svar på tråden Dvärg schnauzer någon med erfarenhet?