• Oneesan

Kan jag lära min 8-månaders att ta napp?

Vi vill lära vår 8-månaders att ta napp då hon kan vakna upp till sex gånger varje natt. Vi är i stort behov av sömn nu. Problemet är att tjejen aldrig varit intresserad av napp. Nu när vi stoppar den i munnen på henne tittar hon lite konstigt på mig och sen plockar hon ut den.

Tips mottages med tacksamhet. Både hur vi kan träna henne med napp eller hur vi kan få henne att sova.

Arigato
  • Svar på tråden Kan jag lära min 8-månaders att ta napp?
  • Luullis

Varför vaknar hon så ofta? 

Jag skulle aldrig ge napp till en 8-månaders som inte fått det tidigare(vid den åldern vänjer jag av nappen!) av den anledningen. Nappen kan störa sömnen väldigt mycket då hon kanske vaknar och vill ha den igen väldigt många gånger på natten... 

• Anna83a

Det kan inte funka med en snuttefilt istället? Vill hon inte ha nappen så har hon ju inte det sugbehovet. Titta istället på andra faktorer? Är hon för varm/kall? Är det för mörkt/ljust i rummet? Sover hon i eget rum/hos er? Vad äter hon innan hon somnar? Ta en sak i taget o gör små förändringar så ser ni vad som funkar! Men jag tror inte att du ska försöka vänja henne vid nappen för som Luullis skrev så kan den istället störa sömnen om den ramlar ur.

• Natulcien

Om hon inte är intresserad, så låt henne slippa!
    Verkar ju inte så smart att försöka vänja en så gammal bebis vid napp..?

Äter hon tillräckligt på dagen? Sover hon "lagom" mycket på dagen, eller kanske för mycket? Hon kanske vill sova med er?

• Oneesan

Hon sover i en säng bredvid vår. Men efter lite drygt tredje uppvaknandet så brukar hon sova i vår säng.

Vi trodde också att hon var hungrig på natten, hon äter väldigt mycket under dagen i form av både riktiga måltider och mellis. Innan hon ska sova så äter hon middag vid 5, kvällsgröt vid 7.30 och sedan välling vid 8.30. Därefter vaknar hon första gången vid 12 och har tidigare fått välling under natten men vi har bytt till vatten i flaskan för att hon skulle sluta bara för ätandets skull, men hon gillar att snutta.

Gosedjur och snuttefiltar är ointressant för henne.

Arigato
  • Anna83a
    Oneesan skrev 2011-09-26 10:40:58 följande:
    Hon sover i en säng bredvid vår. Men efter lite drygt tredje uppvaknandet så brukar hon sova i vår säng.

Vi trodde också att hon var hungrig på natten, hon äter väldigt mycket under dagen i form av både riktiga måltider och mellis. Innan hon ska sova så äter hon middag vid 5, kvällsgröt vid 7.30 och sedan välling vid 8.30. Därefter vaknar hon första gången vid 12 och har tidigare fått välling under natten men vi har bytt till vatten i flaskan för att hon skulle sluta bara för ätandets skull, men hon gillar att snutta.

Gosedjur och snuttefiltar är ointressant för henne.

Äter hon hela portioner av gröt o välling? Kanske är det för mycket? Gröt o välling är ju väldigt mättande så hon kanske får ont i magen när hon äter dom sista målen så tätt? Min tjej har alltid ätit middag vid 5 o sen välling baserat på 2,5 dl vatten runt 19-19.30.
    Har ni ett annat rum ni kan flytta in hennes säng i? Hon kanske blir störd av er på natten? Kanske är lättväckt o vaknar av att ni vänder er eller andas högt osv? Man vaknar ju instinktivt när dom små skriker på natten så har ni ett rum på samma våning så kan ni ju testa det. Min tjej flyttade till eget rum när hon var ca 5 månader så det är ju inte för tidigt att testa.
    Hoppas det löser sig för er!

• Litet My

Har hon alltid vaknat så ofta eller är det bara nu?

I så fall skulle jag gissa på att det ä'r separationsfasen som spökar, är det det så komemr det att gå över ganska snart. Min egen vaknade 15-20 gånger per natt och ville amma under separationsfasen, dock vände det på ett kick direkt efter och han började sova hela nätter.

Jag skulle inte introducera napp till ett såpass "gammalt" barn, snarare är jag den som plockar bort nappen kring året.

Svar på tråden Kan jag lära min 8-månaders att ta napp?