• Anonym (okunnig)

farliga "vardagsgrejer" när man är gravid?

fisk, fetaost, brie, färga håret..?

hjälp!

• Svar på tråden farliga "vardagsgrejer" när man är gravid?
  • zauzz

Målarfärger och liknande... Kolla upp vad det är ni använder om ni ska renovera.

Försiktig med parfymer säger en del. Jag har kört på oparfymerad duschkräm, schampo mm under graviditeten.

Myggmedel (fast inte säsong för det längre) med DEET

Kattlådor, om ni har katt, låt nån annan städa den

Korvar och sådant som inte varit ordentligt uppvärmt, t.ex salami

Läs mer här om mat:
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/

• Anonym (okunnig)
    zauzz skrev 2011-09-25 22:46:07 följande:
    Målarfärger och liknande... Kolla upp vad det är ni använder om ni ska renovera.

Försiktig med parfymer säger en del. Jag har kört på oparfymerad duschkräm, schampo mm under graviditeten.

Myggmedel (fast inte säsong för det längre) med DEET

Kattlådor, om ni har katt, låt nån annan städa den

Korvar och sådant som inte varit ordentligt uppvärmt, t.ex salami

Läs mer här om mat:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/g.../
    tack så jättemycket!
  • Pumpkin

Fisk är BRA, förutsatt att det är rätt sort. Fetaost går alledeles utmärkt att äta.

• Anonym (okunnig)
    Pumpkin skrev 2011-09-25 23:15:31 följande:
    Fisk är BRA, förutsatt att det är rätt sort. Fetaost går alledeles utmärkt att äta.
    tack!
    ja, insjöfisk var det som inte var bra i för stora mängder..? (vad är det, typ gädda..?)
  • Emmacornelia

Oro!

I många fall tror jag att oron över att det kanske är farligt att äta magnum-glass exempelvis, är bra mycket värre än att käka en bit brie. Så mitt tips är att inte oroa sig för allt, gå in på slv och läs där :)

• Anonym (okunnig)
    Emmacornelia skrev 2011-09-25 23:18:11 följande:
    Oro!

I många fall tror jag att oron över att det kanske är farligt att äta magnum-glass exempelvis, är bra mycket värre än att käka en bit brie. Så mitt tips är att inte oroa sig för allt, gå in på slv och läs där :)
    haha, klokt råd!
  • Emmacornelia

Det var faktiskt på riktigt en tråd för ett tag sen där tjejen frågade om hon fick äta Magnum när hon var gravid! ;)

Lycka till med graviditeten förresten :)

• Anonym

Fet fisk, typ makrill, lax SKA du käka 3 ggr/vecka... Fetaost är helt okej.

• MrsLondon
    Anonym (okunnig) skrev 2011-09-25 22:51:17 följande:
    tack så jättemycket!
    Hur menar du med parfymer?  Är det endast parfym på mig, eller gäller det även på min sambo? Varför är inte parfym så bra?  Inte hört talas om parfym under graviditeten, endast då barnet är fött.

//London
  • Anonym (J)

färga håret kan du också göra :)
    inte farligt i sig, men färgresultatet kan bli lite annorlunda när du är gravid :)

Grattis till graviditeten! :)

• Emmacornelia

Fast det där med parfym är väl isf snarare när bebisen har kommit? För att den ska känna föräldrarnas doft?

Svar på tråden farliga "vardagsgrejer" när man är gravid?