• Silee

Välstekt rostbiff i ugn? tips och recept tack

För några dagar sen hamnade jag på sjukhus, och fick en hel meny att välja bland. Jag är egentligen vegeterian, men ända sen jag blev gravid är kött det enda jag kan tänka på. Som ni förstår, så har jag aldrig i hela mitt liv tillagat kött och har därför ingen aning om vad som bör göras och hur det ska vara.
    Hursomhelst, så valde jag att beställa "rostbiff med potatis och sås". Och det måste nog ha varit det godaste jag nåååååågonsin ätit! Nu har det gått en vecka sen dess och gissa om det är det enda jag går runt och tänker på?
    Så nu får jag finbesök om några dagar och tänkte att tillaga egen rosbiff i ugn.

1. Jag har ingen aning om hur man gör. Vad bör man tänka på?
    2. Marinerar man köttet? Något speciellt man borde ha med?
    3. Recept, kryddor?
    4. Jag har kollat runt lite på internet, men det är annorlunda på alla sidor! Och jag vet inte vilken som är bäst och vilken jag borde välja. Så jag hoppas att någon av er kan tipsa mig om något?
    5. Hur köper man ens kött? Vad bör man tänka på? Finns köttet i vanliga butiker? Vad kan det kosta?

Tack på förhand {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Välstekt rostbiff i ugn? tips och recept tack
  • Ann Lee

Rostbiff finns i vanliga affärer, dock inte alltid i de minsta ica-affärerna men kan finnas. Priset ligger nog på mellan 150-200 kr/kg. Det räcker med 1 kg om ni är 4-6 stycken.
    Du behöver en stektermometer,det är ett måste. Sedan googlar du på rostbiff temperatur. Låter som att du vill ha köttet välstekt, medium är dock vanligast. Då är köttet lite rosa.
    Gno in köttet med salt runtom. Svartpeppar på toppen. Salt och svartpeppar är de enda kryddorna som jag använder sm kryddor. 1 tsk salt per ett kg rostbiff.
    Annat att tänka på att ifall du tar en liten stek så ta inte stora ugnsplåten och smäll upp köttbiten där.
    Ta en liten ugnsform, då mår köttet bättre och saften som rinner ur den luftas inte bort.
    Ugnen sätter du på 125 grader. Sedan sätter du igång timern/stektermometern och kör tills den piper/köttet är uppe i önskad temperatur. Ta då ut köttet, slå in i aluminumfolie och låt dra 30 minuter. Låt köttet svalna utan folie. När det har svalnat brukar jag ställa det i kylskåp. Rostbiff serveras ofta kall så du kan laga till den dagen innan. '

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Ann Lee

Glömde att skriva att rostbiffen ofta ser bra ut, inget fett/senor behöver tas bort. Du kan ju försöka titta så att det inte går någon tjock rand på något ställe på köttet, det är segt. Om det ändå finns, behöver du inte ta bort det innan tillagningen. Det kan var och en göra på sin egen tallrik.

Har jag glömt något mer?

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Silee
    Ann Lee skrev 2011-09-26 07:11:55 följande:

Glömde att skriva att rostbiffen ofta ser bra ut, inget fett/senor behöver tas bort. Du kan ju försöka titta så att det inte går någon tjock rand på något ställe på köttet, det är segt. Om det ändå finns, behöver du inte ta bort det innan tillagningen. Det kan var och en göra på sin egen tallrik.

Har jag glömt något mer?

Perfekt!
    Tack, wow du får det att låta mycket lättare än vad jag trodde att det var.
    Vart kan man köpa en sån där stektermometer?
  • Ann Lee
    Silee skrev 2011-09-26 12:56:21 följande:
    Perfekt!
    Tack, wow du får det att låta mycket lättare än vad jag trodde att det var.
    Vart kan man köpa en sån där stektermometer?
    Det finns säkert på ICA Maxi, Coop Forum eller andra större mataffärer. Bensinmackar såsom OK brukar ha dem, Åhléns och Clas Ohlson är nog säkra kort dem också. Kostar mellan 99-149 kr tippar jag på, minns inte. Perfekt i december när det är dags att koka julgodis också.

Du ska sticka in pinnen på termometern så den sitter mitt på den tjockaster delen av köttbiten.
  • Mollzor

Man kan äta det varmt också, eller ljummet. Det tycker jag bättre om :) 

Svar på tråden Välstekt rostbiff i ugn? tips och recept tack