Nån som har inkomstförsäkring utanför facket?
Jag vill inkomstförsäkra mig men gör det gärna någon annanstans än i facket.
Känner mig dock lite främmande för alternativen och vad som är bra/dåligt.
Någon med erfarenhet?
Jag vill inkomstförsäkra mig men gör det gärna någon annanstans än i facket.
Känner mig dock lite främmande för alternativen och vad som är bra/dåligt.
Någon med erfarenhet?
jag har en via ACCEPT, jag tycker att det fungerar bra men jag har aldrig sått utan arbete och verkligen nyttjat den. Tror dock att den jag har är ett komplement till A-kassan (är ej med i facket).
Jaha, intressant, då ska jag läsa om deras försäkring, alltid bra att ha nånstans att börja.
Tack för svaret.
KOlla först upp med a-kassan om du är medlem i en sån vilka inkomstförsäkringar som gäller för den a-kassa du är med i, så du inte kastar pengar i sjön.
Förstår jag dig rätt
Om du är medlem i Unionen så ingår inkomstförsäkringen i medlemsavgiften Sen finns det även en frivillig del av inkomstförsäkringen som är kopplad till din inkomst.
Läs gärna mer på www.unionen.se/inkomstforsakring eller klicka på länken http://www.unionen.se/Templates/Page____29257.aspx
Om du är medlem i Unionen så ingår inkomstförsäkringen i medlemsavgiften Sen finns det även en frivillig del av inkomstförsäkringen som är kopplad till din inkomst.
Läs gärna mer på www.unionen.se/inkomstforsakring eller klicka på länken www.unionen.se/Templates/Page____29257.aspx
Korfu08 har rätt i att en privat extraförsäkring kan vara helt onödig och kanske inte faller ut.
Du har aldrig rätt till mer än 80% av din lön, oavsett hur många försäkring du tecknar.
Har du A-kassa får du ersättning upp till ett tak. Har du en högre lön än så kan du teckna en extraförsäkring som ger dig ersättning baserat på din riktiga lön och inte taket. Du får alltså 80% av lönen. Vissa fackförbund har en sådan extraförsäkring inkluderat i medlemsavgiften. Om du då tecknar ytterligare en privat försäkring så faller den inte ut eftersom du lagligen aldrig har rätt till högre ersättning än 80% av din lön.
Det går alltså inte att försäkra sig i två olika bolag för att få ut mellanskillnaden mellan taket och 80% av din lön tv gånger.
Är du inte med i facket kanske du inte har en inkomstförsäkring och då är det klokt att skaffa en. Det finns flera aktörer på marknaden, med ganska liknande villkor.
Värt att tänka på är att det är långt ifrån alla fackförbund som har tecknat inkomstförsäkring till sina medlemmar.
Jag har tagit en inkomstförsäkring via JobbGarant som är ett privat alternativ till facket. Billigare än att vara medlem i Unionen som jag var tidigare och så gäller den 12 månader istället för 7 mån. Jämfört med Accept vart det halva priset.