• sofia gbg

Vuxen hanhund som kissar inne

Har problem med min hanhund som har för ovana att kissa inne.
    Detta har eskalerat och blivit till ett jätte problem för oss då han både förstör saker, väggar och golv.
    Jag har tränat och tävlat agility med honom sendan han var liten och idag tävlar vi i klass 3 (högsta klassen). Jag har gått lydnadskurser, agilitykurser m.m.

Allt började när jag och min sambo flyttade ihop, han har en hund sendan tidigare.
    Jag valde att kastrera min hanhuns eftersom jag ändå inte ville ta valpar på honom. Detta hjälpte och han slutade att kissa inne etfer ca 1 månad. Nu 1 år efter kastreringen har han börjat igen :(

Han får långa prommenader och aktivering. Men det hjälper inte.
    Det är främst på morgonen som han kissar inne. Som att han inte kan hålla sig....

Har provat med kisskydd men detta hjälper inte heller...
    Vi har nu köpt ett nytt hus och jag står i valet och kvalet hur jag ska göra med honom.
    Hur reagerar vet. på en sån här sak.
    Har hört ett exempel där vet. vägrade att avlia hunden, pga av att det var ett sådant "litet problem".

Några sista tips?
    usch - tårarna rinner...
    :(

• Svar på tråden Vuxen hanhund som kissar inne
  • Impega

Har ni kollat upp så det inte är nåt fysiskt fel på hunden?

Vissa kastrerade hundar får svårt att hålla tätt och det finns medicin att få mot det. 

• sofia gbg
    Impega skrev 2011-09-26 08:44:51 följande:
    Har ni kollat upp så det inte är nåt fysiskt fel på hunden?

Vissa kastrerade hundar får svårt att hålla tätt och det finns medicin att få mot det. 
    Nej visserligen inte, men han kissade ju inne redan innan kastreringen och det blev bättre iom denna men nu har han börjat igen.

Han kissade inte inne när han var ensamhund så det känns ju som att han markerar men ändå - det är ju oftast på morgonen. (Han får kvällskissa vid 21 och sedan ut kl 7 - men ändå så kissar han inne innan jag hinner upp)
  • Impega
    sofia gbg skrev 2011-09-26 11:39:34 följande:
    Nej visserligen inte, men han kissade ju inne redan innan kastreringen och det blev bättre iom denna men nu har han börjat igen.

Han kissade inte inne när han var ensamhund så det känns ju som att han markerar men ändå - det är ju oftast på morgonen. (Han får kvällskissa vid 21 och sedan ut kl 7 - men ändå så kissar han inne innan jag hinner upp)
    Oki, tycker iallafall du ska kontakta en veterinär så de få kolla upp honom.
  • MammaTillDomFinaste

har också det problemet, men de är mest den ena hanhunden, en kines, kända för att vara revirmarkerande. men de har blivit bättre. och whippeten gör de i samband med löp. min lösning är att låta dom vara på ett mindre utrymme. å våran hall går de liksom in en bit eller hur jag ska säga, där källartrappen är å våra klädhängare. vi har satt upp små spikar där som vi kan fästa kompostgaller i, och deras bäddar där inne, då får dom ett mindre utrymme (dom kan alltså röra sej utan problem) men de är tillräckligt litet så dom itne markerar. där sover dom, då kan dom int gå å markera. för de är på exakt samma ställen varje gång också. detta löste problemet för oss. Då är de en lagomt stort utrymme å dom får naturligtvis vara i övriga rummen också, men där är deras plats på natten å liknande, eller att man stänger in dom i enbart hallen. 

skulle inte avliva för en sådan sak, å dom har pissat på massor av saker, därför denna lösning nu och den funkar fint!!

Vill bara markera att det är nästan som en valphage, alltså inte som en transportbur, utan en liten inhägnad. den är placerad i hallen då deras bäddar ändå står där.  

• DeathByPickles
    sofia gbg skrev 2011-09-26 08:33:12 följande:

Har provat med kisskydd men detta hjälper inte heller...
    Vi har nu köpt ett nytt hus och jag står i valet och kvalet hur jag ska göra med honom.
    Hur reagerar vet. på en sån här sak.
    Har hört ett exempel där vet. vägrade att avlia hunden, pga av att det var ett sådant "litet problem".

Några sista tips?
    usch - tårarna rinner...
    :(

Hur kan stänkskydd Inte hjälpa? Plockar han av sig dem? Det finns flera olika modeller att prova.

Jag tycker definitivt att det är ett rätt banalt problem att överväga avlivning över, särskilt utan att ni först gjort en grundlig hälsoundersökning hos vet.
    Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • dezibel

10 timmar är rätt lång tid utan rastning så börja med att testa senare kvällsrastning/tidigare morgonrastning. Sen skulle jag absolut kolla upp njurar/urinvägar mm hos en veterinär innan man börjar prata andra drastiska beslut.

• Cattis01

Tycker det låter som ett  dominant beetende.

• DeathByPickles
    Cattis01 skrev 2011-09-26 21:07:02 följande:
    Förklara/utveckla gärna. Nu blev jag nyfiken.
    Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • Patricia84

Men va fasen, mänska, gå och kolla upp om det är något fel på honom, om han är sjuk!!! Sitt inte här och diskutera!

• katarina k
    Cattis01 skrev 2011-09-26 21:07:02 följande:
    Jag blev också nyfiken här :)
Svar på tråden Vuxen hanhund som kissar inne