• Inanna

Klädval inför jobbintervju?

Är riktigt dålig på det här med kläder, men tror att det kan vara en viktig faktor på en jobbintervju. Låt säga att man ska på en intervju för ett arbete som innebär stödjande/hjälpande insatser, viss myndighetsutövning och där man arbetar med ungdomar/unga vuxna. Chefen är man och mellan 55 och 65. Vad ska man då ha på sig?

• Svar på tråden Klädval inför jobbintervju?
  • Veritas18

Kör med något klassiskt. Det är alltid säkrast. Kanske nån finbyxa med nån skjorta och nån kofta över. Lite seriöst men ändå avslappnat.

• Inanna

Brukar aldrig ha det, men det kanske är en lämplig klädsel. Ska man välja neutrala färger på exempelvis skjorta och byxa och i så fall "piffa" till det med någon färg på koftan ? Eller ska allt vara neutralt?

• Veritas18

Nej.. du kan alltid piffa till det. På jobbintervjun som jag gick på (min nuvarande arbetsplats) hade jag på mig en svart kjol med svarta strumpbyxor och svarta skor. för att det inte skulle se ut som om jag skulle på begravning efter så piffade jag upp den med en rosa skjorta.
    Skjortan behöver inte alls vara tråkig. Snyggt med 3/4 ärm på den.

• Veritas18

P.S Vad är det du brukar använda? Klädsel ska ändå reflektera din personliga stil.

• Inanna

Jag brukar oftast klä mig ganska ledigt, inte mysbyxor eller liknande, men jeans och någon sportigare tröja exempelvis. Gärna lite baggy. Har ingen stil som man kan placera i något särskilt fack, utan som är mer bekvämt.

Låter bra att man kanske kan piffa till. Man vill ju inte se "tråkig" ut .

• Veritas18

Jag vart lite kluven först eftersom du ändå ska jobba med ungdomar, då passar en ledig stil. Men vi får inte glömma att det är en arbetsintervju men en man som är äldre. Du kan annars prova med svart/grå kavaj, jeans (svarta eller mörkblåa, fit eller slim modell), vit t- shirt under och svarta skor.

• Inanna

Många bra tips! Jag håller med dig om att det nog bör vara lite striktare under intervjun eftersom arbetsgivaren står för formalitet och som sagt, chefen är man och äldre. Om (vilket jag ju hoppas innerligt på :)) får jobbet kan man ju tona ner formaliteten efter hand så att det passar den målgrupp som jag ska jobba med. Då kanske jag kan få vara "mig själv" igen ;)?

• Veritas18

Ja precis! det är precis så jag har gjort. Jobbar i kontor och klär mig ibland också med jeans och converse när jag inte orkar ha på mig mina vanliga kläder (vanligtivs kjol eller klänning)
    Lycka till på jobbintervjun!!

• Juno

Jag har fått tipset att man ska försöka ta reda på hur de blivande kollegorna klär sig och sedan välja kläder som är lite mer uppklätt. Arbetade tidigare som förskollärare. På en intervju i förskolan hade svart kjol och strumpbyxor sänt helt fel signaler. Snygg byxa och tunika eller kofta hade varit bättre där, men helt fel för ett annat jobb.

välj kläder som du känner dig fin i. Det du hade haft om du skulle på middag med släkten typ.

• Inanna

Ja, om det är möjligt att kika på de som arbetar där så hade nog det kunnat vara bra. Kan bli lite svårt dock, eftersom miljön inte är så offentlig att man bara "stolpar in" hur som helst ... Tyvärr känner jag ingen som jobbar där heller. En idé kan kanske vara att ha med sig fyra uppsättningar kläder, vara på intervjun en halvtimme innan, kika runt och sen gå in och byta om det inte skulle passa in .

Det är ju lite irriterande att chefen inte riktigt matchar klientelet. Det hade gjort det lite enklare. Precis som du säger Juno så KAN det ju bli fel signaler. Men det är å andra sidan lika lätt att motsatsen sänder fel signaler. Usch, vad svårt!

Tror jag håller mig till ditt andra råd och Veritas18:s råd, att sätta på mig något som jag känner mig snygg i som är lite stiligare än "casual wear".

• Veritas18

Ja. Inte ska du behöva ha med dig 4 uppsättningar av kläder. Känns för ansträngt. Visst är det viktigt med att se hel och ren ut under en intervju men jag tycker inte du ska haka upp dig på det. Det är ju ändå dina kunskaper som är viktiga

• Inanna

Ha, ha! Nej, det var inte allvarligt menat :), men det känns krångligt. Jag tänker bara hur lätt det ändå är att placera människor i olika fack och präglas av fördomar/generaliseringar/förutfattade meningar enbart beroende på det första intrycket. Det är viktigare än man kanske tror. Hel och ren - absolut! Tror inte heller att man ska ha någon tung parfym på sig. Räcker att man luktar fräscht. Sen är det ju som du säger, att det är mina kunskaper och erfarenhet som ska vara central. Hoppas det i alla fall .

• Veritas18
    Rosa
    Rosa hör vanligtvis inte hemma på en anställningsintervju. För många framstår en person klädd i rosa som alltför omodern och feminin. Kanske kan färgen funka om du söker jobb på förskola eller i en parfymbutik, men använd den sparsmakat.

Hahahaha! Fick jobbet ändå!
  • Inanna

Tack för tipset Ultima! Ska kolla den sidan :).

Veritas18 - haha, det var roligt att det funkade ändå :). Kanske en färgblind intervjuare ;)?

• Inanna

Har kollat nu! Jag klär mig mycket i svart, vilket jag förstod var en bra färg. Sen älskar jag turkos och det var ju också en positiv färg. Kanske jag kan kombinera dessa två färger? Fast jag vill ju verka intellektuell också :-P och då behöver jag ha på mig gult... Gult matchar i min värld inte särskilt bra med turkost. Och har jag gult och svart ser jag ut som en geting alt anhängare till någon fotbollsklubb...

• Veritas18
    Inanna skrev 2011-09-26 11:21:56 följande:
    Har kollat nu! Jag klär mig mycket i svart, vilket jag förstod var en bra färg. Sen älskar jag turkos och det var ju också en positiv färg. Kanske jag kan kombinera dessa två färger? Fast jag vill ju verka intellektuell också :-P och då behöver jag ha på mig gult... Gult matchar i min värld inte särskilt bra med turkost. Och har jag gult och svart ser jag ut som en geting alt anhängare till någon fotbollsklubb...
    Hahaha!

Men matcha svart med turkost då. Sen tror jag knappast att intervjuaren har sån koll och att han dömer dig efter det.
  • Inanna

Tror inte jag heller! De män i 55-65-årsåldern jag känner skulle inte lägga märke till om man hade på sig säckväv eller en galaklänning, de skulle inte märka skillnaden .

• Lapsang

Klä dig inte för snajsigt på en intervju för ett sånt jobb! Jeans, enkel blus (ok inte collegetröja) och ngn snygg accessoar är bättre än finbyxor eller kjol o stövlar. Det måste se ut som att du kan passa in. Lycka till!

• lelle99

äldre herre som chef....= kjol, svarta stay-ups och minst 12 cm klackar så är jobbet ditt

Svar på tråden Klädval inför jobbintervju?