• Runawaybride

Värre än cancersmärta o fingeramputation?? : (

Hej!

Blä, jag läste en bok om förlossningsrädsla där de skrev att patienter skattat smärtan vid förlossning som större än sin cancersmärta, och att den enda smärta som var värre var att amputera fingrar utan bedövning. Tack för det Televerket, nu kan jag knappt tänka på något annat... ÄR det verkligen så illa?? Jag har ju hittills ändå haft ett litet hopp om att bedövningen gör det uthärdligt!

Nu är jag aprädd ju : (   (och så har jag säkert skrämt upp någon annan stackars rädd blivande mamma - förlåt!)

• Svar på tråden Värre än cancersmärta o fingeramputation?? : (
  • Impega

Jag födde med hjälp av lustgas. Det gör ont att föda men smärtan går inte att jämföra med nån annan smärta. Det gör ont men ändå inte... svårt att beskriva men jag tyckte inte det var en hemsk  smärta.

Jag vet att du kommer klara det galant och sen bli förvånad efteråt hur snabbt du glömt det onda.

Lycka till! 

• Mary Jo

Alltså smärtan går nog inte att jämföra med något. Om man nu inte själv både fött barn och amputerat en kroppsdel utan bedövning.
    JA,det gör skitont och olika ont för alla.

Jag tänker inte ljuga,jag personligen har aldrig någonsin haft så ont i hela mitt liv och jag var så rädd.

Mitt bästa tips är att inte vara rädd. Även om man nu inte hinner med att få bedövning så går det ju.
    Och det fantastiska är ju hur fort smärtan av förlossningen försvinner direkt bebisen är ute. Poff sa det,så hade jag inte ont mer.

Och glömmer,det gör man. I mars ska jag föda igen!  

• tundra

Haha olika för alla tror jag.
    Fick en sfinkterruptur för klumpen hade bråttom!!! ut. Gick på 2h från att det började göra ont till han föddes.
    Hursomhelst så kände jag det inte. Att föda var ansträngande - som att lyfta en lastbil samtidigt som jag satt på toa ung - men ont? Njäää.
    Hade kanske tur.

• Mary Wollstonecraft

tyvärr, men jag skulle säga att förlossningssmärta är värre än allt annat. Det går inte att ha ondare utan att svimma av smärta. Hade jag haft minsta möjlighet hade jag tagit livet av mig inne på förlossningen, typ skjutit mig i huvudet om jag haft tillgång till skjutvapen eller skurit av mig halsen om jag haft en kniv. Det värsta var att smärtan var så stor att den trängde undan vetskapen om att den skulle gå över :(
    Men vissa påstår att de inte tycker att det är farligt alls, så det är uppenbart individuellt! Vore alla som jag skulle vi inte ha några överbefolkningsproblem, kan jag säga... :)

• pyys

Hmm så ont att man vill ta livet av sig? Jag har haft 2 jobbiga förlossningar men har dock aldrig haft några självmords tankar när man väl ligger där! Och jämföra det med amputera fingrar utan bedövning va det dummaste jag hört! Är du orolig och rädd så prata med din barnmorska! Förstår inte varför folk ska skrämmas så..

• As mamma

Hahaha vilka idioter! Klart det gör ont, det gör helt förbaskat ont faktiskt, men samtidigt är det det underbaraste du någonsin kommer att göra! Jag minns att jag skrek att jag ångrade mig, jag ville hem och strunta i allt, och jag skrek att jag minsann ALDRIG skulle skaffa ett till barn. Några sekunder efter att jag fått sonen på bröstet frågade barnmorskan om jag skulle kunna tänka mig att göra om det, och jag sa ABSOLUT!! :P Nu är jag gravid med nr 2 och ser inte precis fram emot förlossningen.. men jag vet hur underbart det kommer vara efteråt! Och dessutom, när du har gått en vecka över tiden, då BER du till gud att ungen kommer snart. Då tänker man minsann inte på smärtan.

MEN om du är jätteorolig, be att få prata med någon!

• Mary Jo

Precis i slutet vill man nog bara ha ont.;) Sen är det ju individuellt hur fort man glömmer smärtan. Efter ett år hade jag glömt men innan det sa jag aldrig mer. Jag har mkt ångest nu över att jag ska föda igen och väntar på att få gå på norea samtal och prata. Min andra grav har nästan bara varit ångestfylld pga förlossningsrädsla. Men ut kommer ju barnet och smärtan går ju över. Du kommer klara det galant!!

• vargaa

Det är omöjligt att säga hur ont det gör, för det är hur man själv upplever smärtan som avgör hur man rankar den på en skala - vilket i sig dock ändå är svårt efter som att smärta kan vara på olika sätt. Det är som att säga vad som är godast om man måste välja mellan sin favoritmat och sin favoritefterrätt, dom är goda på olika sätt. :)

Själv kan jag tycka att riktigt ond huvudvärk kan vara svårare att hantera än förlossningssmärtan (har bara fött en gång men då utan bedövning, hade dock lustgas mot slutet). För att det är helt olika upplevelser. Och då ska tilläggas att jag hade en långdragen förlossning med timmar av krystande.

Gjorde det ondare än migrän? Ja det var ju en starkare smärta, men det gjorde inte lika ont och var inte lika outhärdligt som migrän.

Det enda man kan vara säker på är att man kommer förbi den.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • doula

Uthärdlig och outhärdlig smärta - alla upplever det så väldigt olika. För mig har det alltid känts främmande när folk påstår att "den värsta smärta man kan känna, värsta någon gång i livet!" är smärtan när man föder barn. Som om det vore en självklarhet. 
    Nej - absolut inte för mig i alla fall.  Jag vet många andra tillfällen då smärtan var värre. Och flera andra  den här tråden tycker tydligen så. Och några tycker tvärtom. 
    Rädsla och en känsla av maktlöshet förvärrar smärtan. Ibland blir det genast mycket bättre om man bara t ex byter ställning. Och om man känner att man har bra stöd och kan bestämma över sin situation. 
    Lycka till ! 

• MissJulie

Det gjorde skitont!

MEEEEN det finns ju smärtlindring!

Jag hade en suverän förlossning, tog bara 2 timmar, så jag hann inte med någon smärtlindring och ville inte ha lustgas. Det gick hur bra som helst. Efteråt hade jag kunnat gå på stan direkt.

MItt tips är att gå en förlossningsförberedande kurs med den som ska vara med på förlossningen (pappan eller vem det nu är) och läsa på om olika smärtlindringar som finns att välja på. Skaffa en tens-apparat också, gör det i god tid så du hinner öva.

Jag var hur förberedd som helst, och hade gjort allt ovanstående, men som sagt, hann inte med nånting. Men jag kan ju säga att jag ville ha EDA efter typ 5 minuters smärta hehe, men det var för tidigt.

Krystandet var bara skönt, det gjorde inte ont för mig.

Svar på tråden Värre än cancersmärta o fingeramputation?? : (