• Afla

Vad ge i doppresent som gudförälder?

Hej allihopa

Jag ska snart bli gudmor, vilket jag självklart ser väldigt mycket fram emot. Jag vet bara inte vad man ska ge i doppresent. En liten pojke är det. Finns det något som gudföräldrarna "brukar" ge till den pojke de är faddrar till? Här där vi bor (kanske i hela Sverige tom?) är det ganska vanligt att man ger guldhjärtan (till halsband) till flickor, men till pojkar vet jag inte riktigt. Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Vad ge i doppresent som gudförälder?
  • Ultima

Varför inte ett halsband även till en kille? Vi fick just ett guldhjärta till dottern av faddrarna, och då sonen döptes fick han ett halsband men med "sin" bokstav som hänge istället. 

• sofiaolivia

Jag blir också gudmor snart och jag har tänkt att köpa ett presentkort på en familjefotografering/barnprträtt!

Hade jag iaf blivit glad för! Tungan ute 

• kellikopter

min syster fick ett guldhalsband på sitt dop med en 1 grams vikt som hänge i istället för hjärta :)
    så det passar ju alla

• TEDDEN

Silverskallra, finns på antikvitetsaffärer. 
    Silverskrin med gravering för framtida manschettknappar
    Manschettknappar (graverade på baksidan)

• TEDDEN

Jag hade INTE blivit glad över ett halsband till min pojke.

• kimi90

Man ska ge en silversked som fadder. Är en gammal tradition.

• Ultima
    TEDDEN skrev 2011-09-26 12:13:14 följande:
    Jag hade INTE blivit glad över ett halsband till min pojke.

...och jag hade självklart varit tacksam för alla gåvor, men jag hade inte jublat över manschettknappar... så det kanske är bra att ta föräldrarna lite på pulsen och se vad de gillar för typ av gåvor. Glad

Man kan ju även beställa en liten möbel, pall, bord eller låda som man låter måla med eget valt motiv - och barnets namn. Eller en fin doptavla? 

• 071001

TEDDEN, vi har gett graverade manschettknappar till båda makens brors barn.

Dekorationsmålad pall/stol
    Tavla

• MariaSara

Jag vet en liten tjej som fick en kappsäck med i princip alla Astrid Lindgren-filmer, mycket uppskattat av både föräldrar och dotter.

Min son fick en liten stol som var handmålad med ett djurmotiv och hans namn, hur söt som helst.

• WSON

En flaska Vintage Port som är mogen att dricka lagom till han avlägger akademisk examen.

• 071001

Avsätta pengar på ett konto så han har råd att avlägga en akademisk examen?
    Sparande kan tyckas tråkigt, men det är inte helt fel.

• Fröken85

Vi fick en jättefin tavla av faddrarna till vår son som "mamman" pysslat ihop själv. Plats för ett par bilder på vår son samt dikten som hon läste på välkomstfesten!

• MrsElvisPresley

Teodor fick av sin Gudmor ett halsband med hans stjärntecken (i guld) och sådana "första bestick" (gaffel, kniv och sked) i silver. Även ett sparkonto där hon sätter in pengar varje månad.

Tyckte det var jättebra doppresenter!

• Misty W

Jag gav min guddotter ett sparkonto i doppresent. Dit dras det 100kr varje månad och planerar att göra det tills hon är minst 18år.

Svar på tråden Vad ge i doppresent som gudförälder?