Vad betyder "taget efternamn"?
Jag får ofta frågan om mitt efternamn är taget. Vad menar folk med det?
Det efternamn jag har är något jag själv "kommit på".
Jag får ofta frågan om mitt efternamn är taget. Vad menar folk med det?
Det efternamn jag har är något jag själv "kommit på".
Alltså har du tagit dig det namnet. Du har inte ärvt det!
Du har aktivt hittat på ett efternamn som du själv registrerat.
Håller med alla ovanstående-det är inte ditt flicknamn eller namn du gift dig till utan ett namn som du tagit. Har du kommit på ditt efternamn själv så är det taget, ja.
Då kan du svara ja på frågan.
Tack
Men hur blir det egentligen... jag "skapade" namnet och tog det först, och allt eftersom så har resten av familjen (min mor + syster) också bytt till det- har dem ärvt det då? Hur blir det med mina barn? De ärver det, eller? (Dumma frågor... )
fast i bröllopsannonser står de ju "paret tar namnet Eriksson" tex. så man vet vilket av dom 2 namnen paret tar. då står de ju att dom tagit det...?? eller är jag helt ute å cyklar??
Ja, dina barn ärver ditt namn automatiskt om inte ni bestämmer att de kanske ska ta din partners namn istället. Ni skriver själva ner vilka/vilket efternamn barnen ska ha på namn anmällnings blanketten som ska skickas till skatteverket efter födseln. :D
Jag ser det som att taget namn är inte det namnet man föddes med. Sen om man tagit det genom att man hittat på det själv eller gift sig eller vad som, men taget är det i alla fall! Sen kanm an ju specifiera att man är ingift, att det är mors flicknamn eller hur man fått namnet.
När folk frågar om ett efternamn är taget menar de om det är ett "hittepånamn" nyligen, eller om det är nedärvt i generationer. De menar inte om det är din mans namn som du bytte till. Juridiskt är det ingen skillnad, det funkar som vilket efternamn som helst-