• Majalaja

Vad kan man äta mot begynnande förkylning?

Funderar på att köpa Kan Jang eller liknande för att stävja något som jag tror skulle kunna utvecklas till en riktig dunderförkylning annars.

Men hur är det med naturläkemedel och graviditet egentligen? Kikade just på en förpackning Esperitox som en här på jobbet hade och där stod det att man inte skulle äta dem under graviditet och amning.

Andra förslag?

• Svar på tråden Vad kan man äta mot begynnande förkylning?
  • Sanna K

Mycket vitlök ska hjälpa...

Och C-vitamin

• Snova

Skulle just säga samma sak... Fråga på Apoteket vad som är ok för gravida!

• Majalaja

SannaK, tack, men det vet jag redan...funderar på om det finns någon bra dunderkur också?

• Majalaja

Hmmm, har kollat i hälsokostbutiken nu och de flesta naturläkemedel rekommenderas ju INTE när man är gravid. Och halsen gör bara ondare och ondare...buhu! Jag vill ju vara frisk till nyår!

• Ulle C

Ät inte Kan Yang om du är gravid eller planerar att bli det... (står på förpackningen) Allt som innehåller Röd Solhatt (Enchinacea) ska undvikas när man är gravid.
    Däremot har jag ätit Colizin, tabletter som man suger på när man börjar känna förkylningssyndrom. Säljs i Hälsokostaffärer.

• lata kocken Johanna

egentligen så har man inte hittat att de olika huskurerna och naturmedlen har ngn effekt alls - tyvärr

för det hade varit skönt om de funkat jättebra....

• AnnaGBG

Ulle-- Colizin är bra men det bör man också undvika som gravid. Det gäller tyvärr väldigt många hälsokostpreparat. Det bästa är nog att köra på med huskurerna, vitlök och C-vitamin.
    Det finns ju inte direkt jättemycket forskning kring hälsokostpreparat och gravida/ammande.

• yummi

kurerande glass!
    när halsen är svullen,det gör ont att svälja och det inte går att få ned någon mat.då fungerar gräddglass som balsam.glassen går lätt att svälja.den kyler ned. lindar och minskar svullnaden.glass vid hals ont är både medicin och mat..
    lycka till!

• Shagwell

Pressa vitlök i banan, tugga & svälj. Drick the med honung och pressad citron. Vitlöken skrämmer bacillerna, honung är lenande och citron är...bra
    Själv brukar vitlöken ha den effekten på mig att förkylningen liksom bryter ut men att den snabbt går över.

Hoppas du mår bättre!

• Majalaja

Tack för tipsen! Tyvärr bröt det ut rejält dagen efter jag skrev mitt inlägg och nu har jag varit hemma från jobbet i två dagar Har haft feber och halsont och nu har jag börjat hosta sådär jobbigt också. Men det känns ändå som att det kan bli bättre snart, förhoppningsvis orkar jag med en nyårsmiddag i morgon!

• Ulle C

Min mamma tar alltid hela vitpepperkorn (6-8 st 2 ggr/dag) när hon är i riskzonen för både förkylningar och maginfluensa... Nåt gammalt husmorsknep, men det verkar fungera... Jag har kört med samma sak nät det tex gått maginfluensa på jobbet eller dagis ochbrukar klara mig.

• doktorC

jag tror att det är bra att äta näringsrikt helt enkelt. min man gör alltid kycklingsoppa till mej när jag är förkyld (koka en hel kyckling och lite grönsaker och drick buljongen).

känns bra i alla fall...

Svar på tråden Vad kan man äta mot begynnande förkylning?