Föräldrarna skrivna på två olika adresser för att få bostadsbidrag.
Min sambo och jag väntar barn till hösten. Vi har ansträngd ekonomi och funderar därför allvarligt på att skriva oss på två olika adresser, detta med syftet att jag kan stå som ensamstående förälder och få bostadsbidrag. Vi har en hyra på närmare 7000:- så den den där dryga tusenlappen som vi ev kan få skulle göra en hel del för oss.
Finns det fler här som har gjort så? Vill ni isåfall dela med er av era erfarenheter? Något speciellt man ska tänka på? Kommer det att ställas frågor om hur vi lever på t ex MVC/BVC? Vad säger man på det där samtalet hos Sociala som man måste gå på när faderskapet ska skrivas under?
Egentligen går vi i giftastankar men det är väl helt omöjligt att vara gift och samtidigt skriven som ensamboende - eller? Grejen är den att min sambo fr o m hösten kommer att jobba ca 1-2 veckor i månaden i en annan stad och ha en övernattningslägenhet där. Så egentligen så är det liksom inte helt osant det där att vi inte kommer att bo ihop. Fast det gäller ju bara mindre än halva tiden. Jag har lust att säga till Försäkringskassan något i stil med att: "Hej. Min pojkvän och jag väntar barn, men vi kommer p g a hans jobb inte ha möjlighet att bo ihop. Däremot så vill vi gifta oss, det känns tryggare särskilt med tanke på att vi inte kommer att bo tillsammans. Kan jag få bostadsbidrag trots att jag är gift men i praktiken bor och lever ensam med vårt barn?"
Hänger ni med i resonemanget?