• Anonym

Föräldrarna skrivna på två olika adresser för att få bostadsbidrag.

Min sambo och jag väntar barn till hösten. Vi har ansträngd ekonomi och funderar därför allvarligt på att skriva oss på två olika adresser, detta med syftet att jag kan stå som ensamstående förälder och få bostadsbidrag. Vi har en hyra på närmare 7000:- så den den där dryga tusenlappen som vi ev kan få skulle göra en hel del för oss.

Finns det fler här som har gjort så? Vill ni isåfall dela med er av era erfarenheter? Något speciellt man ska tänka på? Kommer det att ställas frågor om hur vi lever på t ex MVC/BVC? Vad säger man på det där samtalet hos Sociala som man måste gå på när faderskapet ska skrivas under?

Egentligen går vi i giftastankar men det är väl helt omöjligt att vara gift och samtidigt skriven som ensamboende - eller? Grejen är den att min sambo fr o m hösten kommer att jobba ca 1-2 veckor i månaden i en annan stad och ha en övernattningslägenhet där. Så egentligen så är det liksom inte helt osant det där att vi inte kommer att bo ihop. Fast det gäller ju bara mindre än halva tiden. Jag har lust att säga till Försäkringskassan något i stil med att: "Hej. Min pojkvän och jag väntar barn, men vi kommer p g a hans jobb inte ha möjlighet att bo ihop. Däremot så vill vi gifta oss, det känns tryggare särskilt med tanke på att vi inte kommer att bo tillsammans. Kan jag få bostadsbidrag trots att jag är gift men i praktiken bor och lever ensam med vårt barn?"

Hänger ni med i resonemanget?

• Svar på tråden Föräldrarna skrivna på två olika adresser för att få bostadsbidrag.
  • Linsen

Jaa vad fräckt - en tråd med olika lösningar till bidragsfusk!

• Anonym

Det låter lite fult. Bidrags bedrägeri kallas det !
    För det första så tycker jag att ni ska ha de pengar som ni har rätt till på riktiga grunder.

Har ni inte råd med 7000 kr i hyra så rekomenderar jag er att flytta för att sänka era kostnader.

Aja baja !

• Anna B

Jobbar han i en annan stad så kan ni dra av på deklarationen för dubbla boendekostnader. Du är inte ensamstående om du är gift, oavsett hur ni bor. Klarar ni inte er ekonomi så måste det finnas andra sätt att lösa det än att få bidrag genom skenseparation. Fk kollar upp misstänkta fall av bidragsfusk (med all rätt).

• Anonym

Är man gift så är man försörjningspliktig för varandra, även om man bor på skilda adresser.

Bostadsbidraget beräknas utifrån vad som anses som skäligt när det gäller bostadens yta och hyresnivån. Det är alltså inte säkert att du som "ensamstående" anses behöva denna dyra lägenhet.

Att skriva sig på olika adresser för att få bostadbidrag är bedrägeri! Alltså olagligt. Om det uppdagas blir ni återbetalningsskyldiga och då blir det ännu tyngre ekonomiskt. Jag tror till och med att man kan bli polisanmäld.

Jag kan förstå att ni känner er desperata över att få ekonomin att gå ihop, men att stjäla tycker jag ändå är att gå för långt. Lös detta på lagligt sätt istället för att låta oss andra betala!

Jag tror att man kan få göra avdrag på skatten och/eller få nån sorts bidrag för dubbelt boende om man behöver det pga arbetet. Kanske är det egentligen det du är ute efter. Kolla med Skattemyndigheten och Försäkringskassan. Lycka till med bebisen och ekonomin!

• jeannette

ingen har rätt att döma!

ingen vet hur anonyms ekonomi är just nu!!!!!!!

synd att anonym tog detta i forum för det är känslig ämne.och har verkar det va många "känliga människor"

tyker att man ska bli mera förvannad när man läser på

hur mycket våra politiker kännar

eller skandia gubbar som tog så j**a mycket pengar o lyxhuset osv!

eller hur mycket har kungen, för inte så länge sedan så bad han om mera pengar för det räkte inte!

sånt ska man bli irriterad!

obs detta är min tycke!

jag kännar lite men jag lever på min kille o vi klarar oss bra på det.
    tack o lov, fuska skulle jag inte göra men det är upp till var o en.

• ronja3

Hejsan!
    Jag är mycket tveksam till bidragsfusk. Hur det än är så blir det till slut så att vi som sköter oss drabbas, se bara på karensdagarna vid sjukskrivningen. De kom ju till för att förhindra de som tog "ledigt" en dag här och en dag där. De får vi andra vara med och betala på.
    Jag gillar verkligen _inte_ det du säger. Jag tycker att du får se dig om efter ett annat boende som inte kostar så mycket.
    Jag vill inte att mina skattepengar skall gå till fuskare. Hårt men sant!
    /Ronja

• Smillas och Mauritz mamma

Låter inte som en bra lösning. Kan ni inte hitta ett billigare boende? 7000 kr/mån är mycket pengar i hyra. Att försöka lura sig till bidrag tycker jag är lite fult, faktiskt. Man måste helt enkelt mätta munnen efter matsäcken. visst, det låter superprettigt, jag vet, men det ÄR faktiskt så. Jag och min man behöver flytta till något större typ NU, men vi har inte råd, så det är bara att bo kvar tills vi får det.

• Linsen

jeanette:

Klart att man får "döma" när trådstartaren själv skriver att hon är beredd på att fuska till sig pengar. Det måste väl ändå finnas andra vägar till att reda upp sin ekonomi?!
    Att andra gör det är ingen ursäkt! Två fel ger inte ett rätt...
    "ronja3" tog upp ett bra exempel på hur sånt här fusk drabbar oss alla i slutändan.

• Anonym

Varför sätta sig i två hyror för att få bostadsbidrag??

• LindaoEmil

när man har barn och så hög hyra så får man nog bidrag,
    hur mycket/månad beror ju på vad ni har för inkomst.

Svar på tråden Föräldrarna skrivna på två olika adresser för att få bostadsbidrag.